افزایش قیمت‌ها، رشد بودجه را می‌بلعد/ بودجه‌های پژوهشی و فرهنگی صرف نیازهای اولیه دانشگاه می‌شود

رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: وقتی بودجه انقباضی بسته می‌شود، همه را به فکر وامی‌دارد تا راهکارها و راه چاره‌هایی پیدا کنند. شاید از این نظر، نگاه سازنده‌ای باشد تا به‌دنبال راهکارهای جدید بگردیم.

مهناز ملانظری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره افزایش 10 درصدی بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه 99 اظهار کرد: بودجه سال 99 در کل افزایش یافته؛ اما به نظر نمی‌رسد رشد بودجه هزینه‌ای، نسبت به پیش‌بینی برای افزایش حقوق و دستمزدها در سال 99 مناسب باشد. برای سایر هزینه‌ها، درصد کمی لحاظ شده و افزایش قیمت‌ها به‌نوعی این رشد را می‌بلعد و در سطحی بالاتر از رشد کمی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم که بتوانیم موضوع را به‌خوبی مدیریت کنیم. البته کار ساده‌ای نخواهد بود؛ اما آنچه مسلم است شرایط سختی داریم. وقتی بودجه انقباضی بسته می‌شود، همه را به فکر وامی‌دارد تا راهکارها و راه چاره‌هایی پیدا کنند. شاید از این نظر، نگاه سازنده‌ای باشد تا به‌دنبال راهکارهای جدید بگردیم.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) درباره ناگزیری برخی دانشگاه‌ها از صرف بودجه‌های پژوهشی و فرهنگی برای تأمین نیازهای اولیه دانشگاه خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که زنجیره معیوبی وجود دارد. درست است که پژوهش‌ها می‌توانند نگاه آینده‌نگرانه‌ای برای درآمدزایی دانشگاه‌ها باشند؛ اما پژوهش‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری و صرف هزینه اولیه هستند که با افزایش قیمت‌ها، امکان سرمایه‌گذاری‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی حتی در حد تعمیرات و حفظ و نگهداری دشوار شده و دانشگاه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

ملانظری بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه تأثیر بسیاری بر پژوهش‌ها گذاشته است و طبیعتاً به مسیر درآمدزایی از محل پژوهش‌ها، آسیب می‌زند. البته همه ما همیشه با امید زنده هستیم، امیدواریم که بتوانیم در جهش و چرخشی، فعالیت‌های پژوهشی را از آسیب‌ها محفوظ بداریم و حرکتی که باید در حوزه پژوهش اتفاق بیفتد را رقم بزنیم.

وی با اشاره به حضور دانشگاه الزهرا (س) در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی افزود: کار ساده‌ای پیش رو نداریم؛ اما همه به «ما می‌توانیم» معتقدیم و امیدواریم که بقیه مسیر را نیز با موفقیت طی کنیم. دانشگاه الزهرا (س) در برنامه راهبردی خود، ارتقای کیفی را به‌عنوان اصل اولیه در نظر گرفته است. امروز فضای موجود بین دانشگاه‌ها، رقابتی است و در این شرایط، کیفیت‌ها حرف اول را می‌زنند و میزان تقاضای دانشجویان را برای ورود به دانشگاه بالا می‌برند.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) تأکید کرد: در چشم‌انداز و برنامه راهبردی دانشگاه، همه موارد را لحاظ و در برنامه‌های عملیاتی، پیاده‌سازی کرده‌ایم. تمام نگرانی ما از شرایط بودجه‌ای به‌هم‌ریخته این است که مسیر پیدا شده، آسیبی نبیند؛ اما دانشگاه الزهرا (س) همکاران خوب و توانمندی دارد که همه با درک شرایط، ما را همراهی می‌کنند. امیدوار هستیم مسیر رشد دانشگاه، مستدام باشد و بتوانیم گام‌های بلندی برداریم.

ملانظری در پایان گفت: قطعاً دانشگاه الزهرا (س) به‌عنوان دانشگاهی خاص با شرایط متفاوت، ظرفیت عظیمی دارد و انتظار می‌رود در جایگاه بسیار خوبی قرار بگیرد. این دانشگاه می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای دانشجویان بین‌المللی و ظرفیتی برای بانوان ایرانی باشد؛ چه از نظر تحصیل و چه از باب نگاه‌های مدیریتی درون دانشگاه الزهرا (س).

انتهای پیام/

کد خبر: 1045611

وب گردی

وب گردی