مردم از اثرگذاری منتخبان خود ناامید شدند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوادث اخیر کشور به رخ همگان کشانده شد که نقش مجلس در تصمیم‌گیری کشور چیست، در فرایند تصمیم‌گیری مجلس به حاشیه رفت و مردم از اثرگذاری منتخبان خود ناامید شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نیلوفر چینی‌چیان، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات خاورمیانه امروز پنج‌شنبه 21 آذرماه 98 در حاشیه همایش علم سیاست، ایران امروز و گذارهای پیش رو که در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: نظریه‌های اخلاقی، ذهن‌های پویا را با پرسش‌هایی به چالش می‌کشد. فضیلت و اخلاق در جامعه یونان قدیم ضروری بود و فضیلت فردی با فضیلت احتماعی جدا نبود، و فضیلت اجتماعی مگر با حکمرانی فضیلت‌محور میسر نیست.

وی افزود: شهروند اخلاق‌محور به عقیده ارسطو درست و در جای مورد نیاز ایفای نقش می‌کند.

این پژوهشگر بیان کرد: نظام‌های سیاسی در زیست سیاسی خود باید حس اعتماد به دادگری را در ذهن شهروندان نهادینه کرده باشد، در صورت عدم موفقیت سیاست‌مداران در کسب اعتماد، شاهد گسترش فرهنگ تبعیت به جای مشارکت و عدم التزام به پاسخگویی را شاهد خواهیم بود.

چینی‌چیان اشاره کرد: جماعت‌گرایان با تفکر نو ارسطویی انسان فرد‌محور لیبرالیزم را زیر سوال برده و این اندیشمندان معتقدند شهروند فضیلت محور با توقف در خانه شکل نمی‌گیرد بلکه باید در جامعه به ایفای نقش پرداخته و از ارزش‌های خود دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه شهروند فضیلت محور جامعه فضیلت محور را ایجاد می‌کند، اعلام کرد: دین اسلام و فرهنگ ایرانی غنی‌ترین فرهنگ‌هایی هستند که مفاهیم فضیلت‌محوری را در خود جای داده‌اند در همین ارتباط نیز در کلام وحی داریم که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه خود بخواهند.

مجمع تشخیص مصلحت به شورای نگهبان دوم تبدیل شده است

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این پنل علمی عنوان کرد: در حوادث اخیر کشور به رخ همگان کشانده شد که نقش مجلس در تصمیم‌گیری کشور چیست، در فرایند تصمیم‌گیری مجلس به حاشیه رفت و مردم از اثرگذاری منتخبان خود ناامید شدند. مجلس اختیارات و محدودیت‌هایی دارد و این اختیارات و محدودیت‌ها در برهه‌ها و شرایطی دچار تغییر و محدود شده است.

وی ادامه داد: عملکرد شورای نگهبان در بررسی عدم مغایرت قوانین مصوب مجلس با شرع قابل بررسی است، مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بود اختلافات مجلس و شورای نگهبان را رفع کند؛ اما خود به شورای نگهبان دوم تبدیل شده است، جمع اندیشمندان و اساتید می‌توانند چالش‌های پیش روی مجلس را بحث کرده و راه‌حل‌هایی برای آن پیدا کنند.

سید صادق حقیقت عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم دیگر سخنران این پنل بود که بحث جماعت‌گرایی و فضیلت‌گرایی جماعت‌گرایان و نسبت آن با ایران معاصر را ارائه کرد.

حقیقت اظهار کرد: لیبرالیزم با تفکیک حقوق و موضوعات به دو دسته عمومی و خصوصی، فضیلت‌گرایی را مربوط به امور خصوصی قرار می‌دهد و جایگاهی برای فضیلت‌گرایی در جامعه قائل نیست.

وی بیان کرد: پرسش در مورد اینکه چرا باید مشارکت سیاسی داشته باشیم و چرا باید در انتخابات شرکت کنیم، ضدفضیلت‌گرایی است، چراکه فضیلت‌گرایی با مشارکت و ایفای نقش فعال شهروندان محقق می‌شود.

این استاد دانشگاه اضفه کرد: به عقیده تیلور، نظریه پرداز جماعت‌گرا که در مقدمه ترجمه کتاب وی به زبان فارسی آمده است نباید از فضیلت‌گرایی سوءاستفاده کرد؛ تیلور همچنین معتقد است می‌توان با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی مفاهیم فضیلت‌گرا را استفاده کرد.
حقیقت اشاره کرد: مفاهیمی چون حقوق بشر نیز با بهره‌گیری از دیدگاه لیبرال تدوین شده است و نگاه انسان اتمی در نظریات لیبرالی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045663

وب گردی

وب گردی