ارائه 30 خدمت حمایتی به شرکت‌های خلاق/ باید سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انیمیشن افزایش یابد

دبیر ستادتوسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم‌اکنون برای حمایت ازشرکت‌های دانش‌بنیان حدود 140 حمایت در پیش گرفته‌ایم که از این تعداد حدود 30 حمایت برای شرکت‌های خلاق دانش‌بنیان است.

سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با کسب وکارهای زیست بوم و صنایع خلاق در ایران اظهار کرد: این ستاد برنامه‌ توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق را در دستور کار خود قرار داده؛ اما در حوزه دانش بنیان هنوز در ابتدای راه است.

وی تصریح کرد: هم اکنون برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حدود 140 حمایت را در پیش گرفته‌ایم که از این تعداد حدود 30 حمایت برای شرکت‌های خلاق دانش بنیان است؛ همچنین می‌توان گفت این حمایت‌ها در دو گروه تدوین شده، به عنوان مثال استفاده از تسهیلات سربازی، استقرار در اماکن عمومی، حضور در رویدادهای داخلی و خارجی همچنین برخی از این حمایت‌ها خوشه‌ای است که به ازای هر خوشه مشخص تلاش می‌کنیم حمایت خاص آن را در نظر بگیریم.

سجادی نیری تأکید کرد: در قالب این برنامه سعی کردیم بخش‌هایی که مشمول شرکت‌های دانش‌بنیان نبود را هم تحت پوشش قرار دهیم. این حوزه شامل کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، بازی‌های ویدیویی، مد و پوشاک، اسباب‌بازی و سرگرمی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، طب سنتی، گیاهان دارویی و سایر حوزه‌هایی است که خدمات نوآورانه ارائه می‌کنند.

وی یادآور شد: برخی از این خوشه‌های حمایتی شامل خدماتی است که به بخش‌های دیگر اکوسیستم ارائه می‌شود. بعضی‌ها از موضوعات مانند معماری، مد و پوشاک هستند که در حال تغییر رویکرد سنتی بوده و خدمات خود را با رویکردی نوین ارائه می‌کنند. به عنوان مثال رویداد رویازی رویدادی در حوزه انیمیشن و کاراکتر است. برای اینکه امکان سرمایه‌گذاری را در این عرصه ارتقا دهیم یا دوره های آموزش خاصی ارائه کنیم برنامه‌هایی اصولی در دستور کار خود قرار دادیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 30 حمایت در این زمینه داریم؛ تلاش می‌کنیم این حمایت‌ها را با همکاری دستگاه‌های مرتبط به سرانجام برسانیم.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته حوزه‌های خلاق و صنایع خلاق نمی‌توانستند دانش‌بنیان شوند و این امر برای ما در معاونت مشکلاتی ایجاد کرده بود، ابتدای سال ۹۷ از سوی معاونت علمی، برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق ابلاغ شد که خط موازی شرکت‌های دانش‌بنیان است و شرکت‌های حوزه رسانه، صنایع فرهنگی، خلاق، علوم اجتماعی و انسانی می‌توانند از حمایت‌های معاونت علمی ویژه دانش‌بنیان‌ها بهره‌مند شوند.

سجادی نیری گفت: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی دارد در چهارچوب قوانین و امکانات موجود، سیاست‌های حمایتی را به گونه‌ای اجرا کند، که بیشترین بهره‌‌وری ایجاد شود. استقرار شرکت‌های خلاق در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، یکی از این حمایت‌ها است. ایجاد محیطی امن برای تولد و رشد یک کسب و کار فرهنگی، شرایطی را فراهم می‌سازد تا زمانی که شرکت‌های فعال نوپا در این حوزه امکان رشد داشته باشند.

وی اضافه کرد: لازمه یک تولید در کشور، طراحی صنعتی مناسب است؛ بنابراین یکی از کارهای ما توجه به طرح‌های صنعتی است. در همین راستا 4 رویداد طراحی صنعتی برگزار کردیم به طوری که تعدادی از طرح‌ها برگزیده شدند. هم‌اکنون معاونت علمی و فناوری از طرح‌های بومی داخل که توسط طراحان صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود با اختصاص جوایز و یارانه حمایت می‌کند. علاوه بر این حمایت‌های معنوی و مادی دیگری نیز برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز اعلام کرد: این ستاد آمادگی دارد به برگزاری برخی رویدادها در زمینه تولید محتوای دیجیتال کمک کند؛ زیرا این بخش دارای فضای مستعد و دارای پتانسیل در کشور است که با تمرکز بر این حوزه می‌توانیم بار اشتغال را از دوش دولت برداشته و خود افراد برای خود اشتغال ایجاد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045706

وب گردی

وب گردی