نمایشگاه‌های پژوهشی منبع تزریق امید به جامعه است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمایشگاه‌های پژوهشی یکی از منابع انتشار و تزریق امید به جامعه است و آموزش‌و‌پرورش در این امر به جامعه کمک شایانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش دانش‌آموزی و تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده کشور که امروز ۲۳ آذرماه در دبیرستان نمونه‌دولتی پسرانه فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: یکی از منابع انتشار و تزریق امید به جامعه، نمایشگاه‌های پژوهشی است. آموزش‌و‌پرورش، بستر و خاستگاه بروز و ظهور افراد شاخص در جوامع است. این زمین پرنعمت، سرشار از نسل جوان در حال رشدی است که در آینده جای تک‌تک مدیران و کارشناسان امروز را می‌گیرد.

وی ادامه داد: نسل آینده باید بهتر از نسل امروز تربیت شود که این امر به دستان پرمهر معلمان رقم خواهد خورد. اگر در گلستانی، شاخه گلی بالاتر از بقیه قرار بگیرد، بعد از مدتی تنها خواهد شد و باید کمک شود تمان گل‌های گلستان با همدیگر بالا بروند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: انسان از روز اول جست‌وجوگر است و کم کم پرسشگر می‌شود، این خصیصه را باید تقویت کرد. بی‌حوصلگی در مقابل پرسشگری به‌معنای سرکوب این خصلت مهم است.

غلامی بیان کرد: کمک به یافتن پاسخ، نکته مهم‌تری است. اگر چگونگی پیدا کردن جواب را یاد بدهیم، در واقع یک پژوهشگر تربیت کرده‌ایم. در جهانی زندگی می‌کنیم که سوالات بسیار زیاد و جدی است و پاسخ دادن بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

وی افزود: باید همه از جمله خانواده‌ها و معلمان به رشد پژوهش کمک کنند. در زمینه کنکور بسیار تئوری‌زده شده‌ایم و دروس نظری، آموزش را پر کرده است. البته فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما از نظر تئوری در دنیا جزو باسوادترین‌ها هستند؛ اما در تمرین عملی کمتر فرصت نقش‌آفرینی پیدا می‌کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: بعد از انقلاب، بیشتر مناصب مهم کشور را خالی تحویل گرفتیم؛ چون خارجی‌ها بر سر کار بودند؛ اما در کمتر از ۱۵ سال این پست‌ها با فارغ‌التحصیلان داخلی پر شدند. اکنون در دنیا به‌دلیل برون‌دادهای علمی، رتبه شانزدهم را داریم.

غلامی یادآور شد: سوال این است که این همه علم به چه کار کشورمان آمده است؟ از یک دهه پیش کار را شروع کرده‌ایم و مراکزی مانند مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را راه‌اندازی کرده‌ایم که اشتغال و کارآفرینی به‌دنبال داشته است.

وی ادامه داد: جوانان باید در جریان پیشرفت‌های علمی قرار بگیرند تا به حمایت‌ها امیدوار شوند. نباید خود را با کشورهای توسعه‌یافته مقایسه کنیم؛ اما در بسیاری از زمینه‌ها در حال رقابت با آن‌ها هستیم. البته ایران جزو کشورهای پیشرو است، دشمنان نمی‌خواهند ما از نظر علمی به استقلال برسیم.

غلامی در پایان گفت: بسیاری از فناوران ما در دنیا، بازار پیدا کرده‌اند که مطلوب سلطه‌گران نیست. از جوانان می‌خواهم با پشتکار ادامه دهند؛ چون آینده متعلق به آن‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045749

وب گردی

وب گردی