علیرضا کمرهای در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به زیرساختهای پژوهشی موجود در مدارس کشور اظهار کرد: پژوهش در آموزشوپرورش در متن برنامهها و کتب درسی قرار گرفته، این امر با مفهوم تفکر و اندیشیدن مترادف است.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش همه فرآیندهای مربوط به آموزش و یادگیری را دنبال میکند؛ همچنین در جریان تربیت دانشآموزان، بهدنبال اندیشیدن، تقویت قوای ذهنی و خلاقیتهای آنان است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مسئولان آموزش و پرورش تلاش میکنند دانشآموزان به موضوعات مختلف به عنوان یک مسئله نگاه کرده و در جهت رفع آن بکوشند.
وی با بیان اینکه پژوهشهای آکادمیک باید در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش با رویکرد تقویت تفکر و اندیشیدن در دانشآموزان، به فعالیت خود ادامه میدهد.
کمرهای افزود: با توجه به اینکه سند تحول بنیادین در زیر نظام پژوهش شکل گرفته است، آموزش و پرورش نیز چرخشهایی برای موضوع پژوهش در سیستم نظام آموزشی معین کرده است که از جمله آن میتوان به عبور از جزئینگری و رسیدن به کلینگری در امر پژوهش اشاره کرد.
وی اظهار کرد: مسئلهمحور بودن پژوهشها باید در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد؛ بهنوعی که بتواند مشکل دانشآموزان را حل کند. دغدغه آموزش و پرورش و تربیت در بطن کار پرورش دانشآموزانی است که به مسائل به طور عمیق نگاه کرده و در راستای حل آن تلاش میکنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: امیدواریم با تقویت نگاه حل مسئله و روحیه پرسشگری دستاورد پژوهشی کشور غنیتر شود، در چنین شرایطی شاهد رشد دانشآموزانی خوشفکر خواهیم بود که توانستهاند خلاقیتها و توانمندیهای ذهنی خود را پرورش دهند. طبیعتاً زمانی که این دانشآموزان وارد سطوح بالاتری از پژوهش میشوند، میتوانند از تواناییهای خود در حوزه پژوهشی بیشتر بهره ببرند.
انتهای پیام/