جزئیات فعالیت‌های شورای عالی پژوهش دانشگاه آزاد اعلام شد/ حمایت مالی از پژوهش‌های کاربردی و مرجعیت‌سازی علمی

رئیس مرکز پژوهش و شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، جزئیات فعالیت‌ شورای عالی پژوهش این دانشگاه را تشریح کرد.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش و شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهداف تشکیل شورای عالی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، تمرکز و توجه ویژه‌ای به پژوهش و فناوری دارد، لذا شورای عالی پژوهش به عنوان اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر پژوهش در دانشگاه، اولین جلسه شورای عالی پژوهش را برگزار کرد.

وی افزود: کمیسیون‌های تخصصی زیر نظر شورای عالی پژوهش درحال فعالیت هستند و ناظر بر حوزه‌های مختلف پژوهشی مانند پژوهش‌های مرجعیت ساز، پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های معطوف به تحصیلات تکمیلی هستند.

نگاهداری ادامه داد: این کمیسیون‌های تخصصی، تصمیم گیری‌های اصلی در حوزه پژوهش دانشگاه را انجام خواهند داد. درواقع شورای عالی پژوهش، برای کاهش بروکراسی‌های اداری در عرصه پژوهش و حمایت‌های ویژه از فعالیت پژوهشگران برتر دانشگاه راه اندازی شده و به طور جدی و فارغ از بروکراسی‌های اداری، این موضوع را دنبال خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش و شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دومین موضوعی که در دستورکار شورای عالی پژوهش قرار گرفت، راه اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران دانشگاه آزاد بود که آیین نامه آن در شورای عالی پژوهش مورد بحث قرار گرفت و با اصلاحاتی به تصویب رسید. در آینده نزدیک شاهد ارائه خدمات و حمایت مالی از پژوهشگران دانشگاه آزاد در قالب این صندوق خواهیم بود.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی از پژوهشگران تصریح کرد: صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی و همچنین تخصیص بودجه‌ برای طرح‌های پژوهشی مصوب به ویژه پژوهش‌هایی که برای دانشگاه آزاد مرجعیت‌ساز علمی باشند، از جمله اقدامات حمایتی در این حوزه خواهد بود؛ همچنین پژوهش‌های کاربردی نیز مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت.

نگاهداری درباره جزئیات اقدامات حمایتی از طرح‌های پژوهشی اضافه کرد: برای این حمایت‌ها سقف خاصی در نظر گرفته نشده و بسته به نوع طرح، حمایت‌های مختلفی انجام خواهد شد؛ در واقع سه نوع طرح مورد حمایت قرار خواهند گرفت که شامل طرح‌های مرجعیت ساز، طرح‌های ملی در ارتباط با انجام پروژه‌های اقتدارآفرین توسط دانشگاه آزاد و طرح‌های کاربردی مرتبط با صنعت می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش و شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مشارکت در تامین منابع انجام پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری سازمان‌های مختلف به شرطی که دانشگاه مجری این طرح‌ها باشد و همچنین تامین اعتبار صفر تا صدِ یک پروژه علمی مرجعیت ساز توسط صندوق، از جمله اقدامات حمایتی خواهد بود.

وی تاکید کرد: بسته به پروپزال و طرح‌های پژوهشی که از واحدها ارسال و در شورای عطف دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون‌های دوازده گانه آن به صورت محتوایی بررسی می شوند در صورت تصویب، مورد حمایت صندوق قرار خواهند گرفت.

نگاهداری درباره فرآیند ارائه طرح های پژوهشی گفت: مرکز پژوهشگاه و شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه، فراخوان‌هایی برای اعلام اولویت‌های علم و فناوری دانشگاه در طول سال خواهد داشت و در این تعیین اولویت‌ها، دو مولفه پاسخگویی به نیازهای استراتژیک کشور و حرکت در مرزهای دانش مدنظر قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهشگاه و شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همواره ۲ دغدغه در حوزه پژوهش وجود داشته است؛ اول این که در مرزهای دانش حرکت کند و پاسخگوی نیازهای کشور باشد و دوم این که براساس یک مدل کارآمد و در قالب یک ماتریس، اولویت‌های علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از آن اخذ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045769

وب گردی

وب گردی