نقد باید از روی خیرخواهی باشد/ متولی فرهنگ دانشگاه برای کاهش مشکلات نشریات دانشجویی فکری کند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: نقادی و نقدپذیری از عوامل مهم رشد و تکامل فرد و جامعه است، منتهی این نقد باید حقیقتاً از روی خیرخواهی باشد. نقدی دارای اثر و ثمر خواهد بود که منصفانه، مستند و همراه با راهکار ارائه شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم روز دانشجو با اشاره به اینکه باید زبان و کلام دانشجو را شنید، گفت: «از دانشجویان درخواست دارم در نشریات خود عملکرد یک ساله من و دانشگاه آزاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند.»

وی اظهار کرد: «از دانشجویان می‌خواهم در نشریات خود، ویژه‌نامه‌هایی در نقد عملکرد من منتشر کنند و شخصا از نقدهای برتر دانشجویان تقدیر خواهم کرد».

محسن حقی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: نقادی و نقدپذیری یکی از عوامل مهم رشد و تکامل فرد و جامعه است، منتهی این نقد باید حقیقتاً از روی خیرخواهی باشد و نقدی دارای اثر و ثمر خواهد بود که منصفانه، مستند و همراه با راهکار ارائه شود؛ زیرا صرف نقد تا زمانی که روش اصلاح محل نقد ارائه نشده صرفا در حد همان حرف هست که اثری نخواهد داشت.

وی افزود: زمانی که جامعه آموخت از سیستم با خیر خواهی نقد کند و راهکاری با منشا تفکر، عاقلانه و منطقی ارائه دهد و نیز زمانی که سیستم نقدپذیری کامل را آموخت و این خیرخواهی را حقیقتا درک کرد هرگز از حرکت، تکامل و پیشرفت بازنمی‌ایستد و حتی خود سیستم باعث اصلاح ساختار و ایرادات سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها نیز خواهد شد و همچنین الگوی شایسته برای بقیه جهت رشد خواهد بود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بیان کرد: نقد و انتقاد در فضای دانشگاه آزاد وضعیت نسبتاً خوبی نسبت به سایر دانشگاه‌ها و نهادها دارد چون نقد تا حدودی منتهی به نتیجه قابل قبول می‌شود، در بین دانشگاه‌ها نقدپذیری واحدهای دانشگاه آزاد نسبتاً بهتر است و دانشجویان و به بیان بهتر نشریات دانشجویی که نماینده دانشجویان محسوب می‌شوند، تریبون خوبی برای بیان این نقدها هستند.

حقی عنوان کرد: نشریات دانشجویی امنیت و آزادی بهتر و بیشتری دارند تا به بیان ضعف‌ها، کاستی‌ها و کمبودها بپردازند و بیان کنند؛ اما متاسفانه گاهی از مبحث ارائه راهکار و راه حل و روش رفع ایرادها غفلت می‌شود یا که راهکارهای ارائه شده منطقاً غیرقابل تحقق هستند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شایسته است در مورد ارائه نقدهای عملی و علمی کار پژوهشی و تحقیقاتی صورت پذیرد، از طرف دیگر باید قبول کرد که گاهی بعضی مسئولان واحدها حقیقتاً نقد را حتی گوش نمی‌کنند و نمی‌خوانند، در این مورذ باید مسئولانی که در رأس کار هستند اقدامی کنند و افراد خوش فکر و نقدپذیر را سرکار آورند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: با روی کار آمدن افراد نقدپذیر یقیناً پیشرفت و تکامل بهتر، بیشتر و روزافزون واحدهای دانشگاهی تضمین خواهد بود، نشریات دانشجویی که می‌توانند بهترین تریبون برای تکامل دانشگاه باشند متاسفانه از نظر دریافت مجوز یا مساعدت برای چاپ و انتشار با مشکل مواجه‌اند.

حقی اشاره کرد: روند و مراحل اداری زائد برای اخذ جواز فعالیت بسیار طولانی و آزار دهنده است و بعد از آن هم متاسفانه فعالان نشریات دانشجویی از جهت چاپ و تکثیر به مشکلات مالی و اداری برمی‌خورند که شایسته است متولی فرهنگ حقیقتاً همت کند و تصمیم به حل این مسائل بگیرد و معاونت‌های فرهنگی دست این خوش فکران قلم به دست را رها نکنند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: قطعاً اگر از نقد و انتقاد غافل شویم عقب خواهیم ماند و هیچ عضوی از یک سیستم چیزی جز پیشرفت آن سیستم را نمی‌خواهد و آرزویی جز حرکت رو به جلو ندارد. امید بر این است که روند اصلاح شود تا شاهد زمین گیری قلم‌ها نباشیم.

شایان ذکر است پیش از این باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران اعلام آمادگی کرده است تا نقد و نظرهای دانشجویان را از طریق آدرس الکترونیکی naghdeazaduni@gmail.com دریافت کرده و به نام نویسندگان آن بر روی خروجی خود منتشر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045773

وب گردی

وب گردی