جریان شناسی و جریان سازی مطالبه رهبری از دانشگاهیان در بیانیه گام دوم است

استاد حوزه و دانشگاه جریان شناسی و جریان سازی را مطالبه جدی رهبری از دانشگاهیان در بیانیه گام دوم دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین علی رضا منصوری اصل در نشست هم اندیشی دانشگاهیان استان بوشهر با موضوع «نقش دانشگاهیان در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب اسلامی» که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و به مناسبت گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه نگاه دانشگاهیان به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری، باید نگاه گفتمانی و جریانی باشد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در بیانات خود تأکید بر جریان شناسی توسط دانشگاه، جریان سازی توسط اساتید و گفتمان سازی توسط حوزویان داشته اند.

منصوری اصل با بیان اینکه کسی می تواند در خصوص موضوعی ادعای جریان سازی کند که خود جریان شناس، آشنا به مراحل، عوامل، موانع و اهداف جریان شناسی باشد، خاطرنشان کرد: نگاه جریانی به بیانیه گام دوم، یک تذکر و حرکت بصیرت افزایی و نگاه گفتمانی به آن، یک حرکت بصیرت خواهی است.

وی با تأکید بر اینکه حرکت در قبال توصیه های هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب، یک وظیفه همگانی است، تشریح کرد: بر اساس کلام خداوند در قرآن کریم، وظیفه داریم تا بصیرت خواهی و بصیرت افزایی را محقق و جامعه را به سمت و سوی آن سوق دهیم.

حجت الاسلام منصوری اصل با بیان اینکه اصول گفتمان سازی را باید تبیین کرد، گفت: نتیجه گفتمان، مطالبه خواهی است.

این کارشناس با بیان اینکه در بحث جریان شناسی، 2 نوع جریان شناسی تاکتیکی و استراتژیک وجود دارد، عنوان کرد: جریان شناسی تاکتیکی یک سوال سطحی و اولیه نسبت به موضوع است و از چیستی و چگونگی بحث می کند اما مراحل اصلی سیر جریان شناسی در جریان شناسی استراتژیک است چرا که در این نوع شما به شناخت فکری جریانات، شناخت نظام مکتوب آن جریانات، شناخت موضع گیری آن جریانات، کشف ارتباط جریانات و کشف ارتباط جریانات با قدرت های جهان دست خواهید یافت.

منصوری اصل ادامه داد: جریان شناسی تاکتیکی و استراتژیک در بیانیه گام دوم نهفته و مطرح شده است و به همین علت است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می خواهد تا مطالب بیان شده در بیانیه گام دوم جریانی شوند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، امت گرایی است، ادامه داد: در این بیانیه به امت اسلامی به عنوان امت واحده نگاه شده است.

این تحلیل گر با بیان اینکه اگر بخواهیم این نگاه مدنظر گرفته شود باید نگاه تمدنی بر اساس بینش توحیدی محقق شود، توضیح داد: تمدن توحیدی و توحید تمدنی، تمدنی است که بر اساس توحید وحیانی باشد و توحیدی که به تمدن جهت دهد.

منصوری اصل با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم دشمن هرگز به دنبال سازش نیست، گفت: امت اسلامی شعارش استکبارستیزی است و در مقابل این امت همواره استکبار قرار می گیرد که هدف آن، استعمار، تفرقه افکنی، ایجاد اختلاف و تغییر هویت و ماهیت ملت ها است.

این تحلیل گر با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) دست پنهان استکبار را در قرن حاضر آشکار ساخت، تشریح کرد: استکبار 6 مرحله زمانی دارد که از میان مرحله سوم و چهارم آن جریانی متولد می شود که این جریان متکلف از استکبار دیروز( یهودیسم)، استکبار امروز(صهیونیسم) و استکبار فردا(استکبار جهانی) است.

منصوری اصل با تأکید بر اینکه استکبار در مقابل ما ایستاده است، اذعان کرد: کلمه استکبار( به غیر از مشتقات آن) 2 بار در قرآن کریم آمده و نظریه تقابل استکبار و اسلام مطرح شده است. نظام استکباری هرگز حاضر به سازش، استقلال و پیشرفت دیگر ملت ها نیست و به دنبال عبد، بندگی و اسیر کردن ملت هاست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تذکرات مهم و اساسی در بیانیه گام دوم وجود دارد، توضیح داد: رهبر معظم انقلاب، پیش از ورود به مقوله اقتصاد مقاومتی، اعتقاد به اقتصاد مقاومتی را راه برون رفت از اقتصاد شرطی بیان فرمودند.

وی با تأکید بر اینکه پیشرفت ارجح تر از توسعه است، افزود: اقتصاد شرطی، کشور را به سمت توسعه گرایی هدایت می کند اما اقتصاد مقاومتی که بر اساس 2 مقوله اقتصاد خودکفایی و اقتصاد خود اتکایی استوار است، پیشرفت و عدم وابستگی را سبب می شود.

کد خبر: 1045790

وب گردی

وب گردی