روایت­گری رویدادها در عصر شبکه از اصل رویداد مهم‌­تر است

مدیر‌عامل موسسه فرهنگی تبیان با بیان این که انتشار خبر در دوران حاضر به سرعت انجام می­‌شود و به آسانی در اختیار مردم قرار می‌­گیرد، گفت: در دنیای بدون مرز اطلاعات، روایت­گری رویدادها از اصل رویداد مهم­‌تر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «کارگاه تجربه­ نگاری» دوره تربیت خبرنگار ترنج با حضور کمیل خجسته در موسسه فرهنگی و آموزشی تبیان برگزار شد.

خجسته در ابتدا لازمه کنش­گری در هر محیطی را شناخت آن محیط دانست و گفت: وقتی محیط شناخته شود فرد می‌­تواند با شناسایی نقطه هدف، بازیگر موثری باشد. یک بازیگر رسانه‌­ای هدفش تاثیرگذاری بر محیط و ذهن مخاطب است.

وی با بیان این که برخی معتقدند انقلاب صنعتی چهارم رخ داده و عصر شبکه آغاز شده است، اظهار کرد: مخترع رکاب در دوره‌­ای که اسب نیروی اصلی میدان بود، قدرتمند و فاتح به حساب می­‌آمد؛ اما پس از آن انگلیسی­‌ها با اختراع ماشین بخار اولین انقلاب صنعتی را رقم زدند و گوی قدرت را ربودند.

مدیر عامل موسسه تبیان با اشاره به این که تکنولوژی در دنیای امروز عناصر قدرت را تغییر داده است، گفت: سرزمین، تعیین­‌کننده قدرت در گذشته بود و برندگان قدرت کسانی بودند که سرزمین­‌های مهمی را در اختیار داشتند مانند کانال سوئز، تنگه هرمز و ... .

وی در ادامه با بیان اینکه پس از دوران جغرافیا، عصر ارتباطات فرارسید، افزود: قدرت در عصر ارتباطات با رسانه و تولید محتوا به دست می­‌آمد.

خجسته درباره عصر اطلاعات و شاخص‌هایآن گفت: داشتن رسانه و اولین بودن در انتشار خبر از مهم­ترین شاخص­‌های عصر اطلاعات بود.

وی دوران جدید را عصر شبکه دانست و تصریح کرد: شبکه از زیرساخت، ابزار، پلتفرم و محتوا تشکیل شده است. پلتفورم تعیین می‌­کند که چه محتوایی انتشار داده شود و چه محتوایی فیلتر شود.

مدیر عامل موسسه تبیان با اشاره به این که مولفه­‌های اصلی عصر شبکه، محتوا و ارتباط است گفت: خبرنگار صرفا کسی نیست که در خبرگزاری کار می­‌کند؛ ارتباط و تعداد دنبال کننده تعیین‌­کننده خبرنگار بودن است.

وی با بیان این که در عصر شبکه، اینترنت نقش اصلی را ایفا می­‌کند، اظهار کرد: حاکمیت در ایران از همه مرزهای جغرافیایی صیانت می­‌کند اما اینترنت به آسانی از مرزها عبور کرده و جریان بیگانه را وارد کشور می‌کند.

خجسته با اشاره به اینکه در دنیای جدید، اخبار به سرعت منتشر می­‌شود و به آسانی در اختیار مردم قرار می‌­گیرد، تصریح کرد: برنده در این دنیای بدون مرز اطلاعات، کسی است که ویرایشگر و روایتگر اطلاعات باشد.

مدیر عامل موسسه تبیان درباره نسبت محتوا و مخاطب گفت: در عصر اطلاعات، صرف داشتن محتوا، مخاطب را تحت تاثیر قرار می­‌داد؛ اما در عصر شبکه روایت­گری رویدادها از اصل رویداد مهم­تر است.

وی با بیان این که تجویز محتوا و تسهیل‌گری جدیدترین وظایف رسانه در عصر حاضر هستند، گفت: رسانه ابتدا اطلاعات را به مخاطب می­‌دهد، سپس تجویز می‌­کند و در پایان لینک را هم برای تسهیل­گری در اختیار مخاطب می­‌گذارد.

مدیر عامل موسسه تبیان در پایان با اشاره به این که خبرنگار موفق باید در 6 لایه خود را آماده کند، اظهار کرد: محتوا شامل ادبیات‌­سازی و تولید است. توزیع به وسیله سایت‌­ها، شبکه­‌های اجتماعی، اکانت فعال و ارتباط با دیگر اکانت­‌ها از شاخصه­‌های ارتباط­ات هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045806

وب گردی

وب گردی