به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «کارگاه تجربه نگاری» دوره تربیت خبرنگار ترنج با حضور کمیل خجسته در موسسه فرهنگی و آموزشی تبیان برگزار شد.
خجسته در ابتدا لازمه کنشگری در هر محیطی را شناخت آن محیط دانست و گفت: وقتی محیط شناخته شود فرد میتواند با شناسایی نقطه هدف، بازیگر موثری باشد. یک بازیگر رسانهای هدفش تاثیرگذاری بر محیط و ذهن مخاطب است.
وی با بیان این که برخی معتقدند انقلاب صنعتی چهارم رخ داده و عصر شبکه آغاز شده است، اظهار کرد: مخترع رکاب در دورهای که اسب نیروی اصلی میدان بود، قدرتمند و فاتح به حساب میآمد؛ اما پس از آن انگلیسیها با اختراع ماشین بخار اولین انقلاب صنعتی را رقم زدند و گوی قدرت را ربودند.
مدیر عامل موسسه تبیان با اشاره به این که تکنولوژی در دنیای امروز عناصر قدرت را تغییر داده است، گفت: سرزمین، تعیینکننده قدرت در گذشته بود و برندگان قدرت کسانی بودند که سرزمینهای مهمی را در اختیار داشتند مانند کانال سوئز، تنگه هرمز و ... .
وی در ادامه با بیان اینکه پس از دوران جغرافیا، عصر ارتباطات فرارسید، افزود: قدرت در عصر ارتباطات با رسانه و تولید محتوا به دست میآمد.
خجسته درباره عصر اطلاعات و شاخصهایآن گفت: داشتن رسانه و اولین بودن در انتشار خبر از مهمترین شاخصهای عصر اطلاعات بود.
وی دوران جدید را عصر شبکه دانست و تصریح کرد: شبکه از زیرساخت، ابزار، پلتفرم و محتوا تشکیل شده است. پلتفورم تعیین میکند که چه محتوایی انتشار داده شود و چه محتوایی فیلتر شود.
مدیر عامل موسسه تبیان با اشاره به این که مولفههای اصلی عصر شبکه، محتوا و ارتباط است گفت: خبرنگار صرفا کسی نیست که در خبرگزاری کار میکند؛ ارتباط و تعداد دنبال کننده تعیینکننده خبرنگار بودن است.
وی با بیان این که در عصر شبکه، اینترنت نقش اصلی را ایفا میکند، اظهار کرد: حاکمیت در ایران از همه مرزهای جغرافیایی صیانت میکند اما اینترنت به آسانی از مرزها عبور کرده و جریان بیگانه را وارد کشور میکند.
خجسته با اشاره به اینکه در دنیای جدید، اخبار به سرعت منتشر میشود و به آسانی در اختیار مردم قرار میگیرد، تصریح کرد: برنده در این دنیای بدون مرز اطلاعات، کسی است که ویرایشگر و روایتگر اطلاعات باشد.
مدیر عامل موسسه تبیان درباره نسبت محتوا و مخاطب گفت: در عصر اطلاعات، صرف داشتن محتوا، مخاطب را تحت تاثیر قرار میداد؛ اما در عصر شبکه روایتگری رویدادها از اصل رویداد مهمتر است.
وی با بیان این که تجویز محتوا و تسهیلگری جدیدترین وظایف رسانه در عصر حاضر هستند، گفت: رسانه ابتدا اطلاعات را به مخاطب میدهد، سپس تجویز میکند و در پایان لینک را هم برای تسهیلگری در اختیار مخاطب میگذارد.
مدیر عامل موسسه تبیان در پایان با اشاره به این که خبرنگار موفق باید در 6 لایه خود را آماده کند، اظهار کرد: محتوا شامل ادبیاتسازی و تولید است. توزیع به وسیله سایتها، شبکههای اجتماعی، اکانت فعال و ارتباط با دیگر اکانتها از شاخصههای ارتباطات هستند.
انتهای پیام/