ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه مهم‌ترین چالش پیش روی پژوهشگران/ پژوهش از الزامات دوره تحصیلات تکمیلی است

پژوهشگر برتر حوزه دامپزشکی هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه مهم‌ترین چالش پیش روی پژوهشگران است؛ این ارتباط باید ایجاد شود تا فعالیت‌های پژوهشگران کاربردی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهروز یحیایی متولد سال 62 است که دکترای تخصصی علوم تشریحی خود را از واحد علوم و تحقیقات تهران گرفته است.

او حدود 20 مقاله ISI و 35 مقاله علمی-پژوهشی در کارنامه خود دارد و حالا به عنوان پژوهشگر برتر هفتمین جشنواره فرهیختگان در حوزه دامپزشکی برگزیده شده است.

یحیایی 25 مورد داوری مقالات ملی و بین المللی را نیز در کارنامه خود دارد و در دو سال گذشته توانسته است به عنوان یک محقق در زمینه فناوری نانو و نانو‌ذرات بیولوژیک اقداماتی در زمینه اتصال نانو ذرات با فرایندهای بیولوژیک و داخل بدنی انجام داده و مقالاتی در این زمینه چاپ کند.

او همچنین رئیس مرکز تحقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی واحد شاهرود است. اصل فعالیت در این مرکز، در زمینه استفاده از نانو ذرات بیولوژیک در درمان است. دارو رسانی هدفمند، بخش اتصال داروهای ضد سرطان و حمل آن‌ها توسط نانو ذرات، استفاده از نانو ذرات در فرآیندهای ترمیمی از جمله ترمیم زخم و همچنین دارورسانی در بیمارهای داخلی از جمله فعالیت های این مرکز است.

در حوزه استفاده از مواد دچار مشکل هستیم

پژوهشگر برتر حوزه دامپزشکی هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلاتی که پژوهشگران با آن روبرو هستند، گفت: با توجه به تحریم‌هایی که کشور با آن روبرو است، در حوزه استفاده از مواد دچار مشکل هستیم. به عبارتی بسیاری از موادی که برای انجام تحقیقات مورد نیاز است یا با قیمت بالا وارد کشور شده و یا به آن‌ها دسترسی نداریم.

او اضافه کرد: همچنین بسیاری از ابزارهایی مورد نیاز، دچار افزایش قیمت شدیدی شدند به گونه ای که پژوهشگران امکان خرید آن را ندارند؛ همچنین بسیاری از مراکزی که با آن‌ها در ارتباط بودیم به دلیل نبود قطعات تعطیل شده و یا قیمت‌های خود را افزایش دادند.

یحیایی درباره چالش‌های دیگر پیش روی پژوهشگران گفت: در حوزه علم نیز دچار تحریم‌هایی هستیم؛ به عبارتی مقالات کشور در مجلات خارجی به سختی پذیرفته می‌شوند؛ به طور مثال مقاله‌ پژوهشگران ما در یک مجله رد می‌شود اما در همان مجله مقاله ای با سطح پایین‌تر، از کشورهای اروپایی یا آمریکایی به راحتی پذیرفته و چاپ می‌شود.

در حوزه مالی و بودجه با مشکلاتی روبرو هستیم

او از چالش دیگری هم صحبت به میان آورد و ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی با کمبود بودجه و همچنین مشکلات مالی در حوزه پژوهش مواجه هستیم و بسیاری از این هزینه‌ها توسط پژوهشگران و دانشجویان پرداخت می‌شود. اگر این مشکل مرتفع شود پژوهشگران بهتر می‌توانند به امر پژوهش بپردازند.

در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه ضعف داریم

پژوهشگر برتر حوزه دامپزشکی هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: البته بزرگ‌ترین چالش این است که نمی‌توانیم ارتباط مناسبی با بخش صنعت ایجاد کنیم. به عبارتی از آن‌جایی که پژوهشگران، محقق محسوب شده و افراد بازاری و تجاری نیستند شرایط و وقت به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که به سمت ارتباط با صنعت حرکت کنند. بسیاری از تحقیقات ما در حوزه تحقیقاتی باقی مانده و بسیاری از موادی که تولید می‌کنیم در صنعت استفاده نمی‌شوند؛ چرا که صنعت به سمت ما سرازیر نمی‌شود. یک ابزار بوروکراسی لازم است که ارتباط دانشگاه و صنعت را ایجاد کرده تا فعالیت‌های پژوهشگران کاربردی شوند.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت پژوهش را در دانشگاه‌ها و دانشجویان چگونه ارزیابی می‌کنید، توضیح داد: در دوره قبل از تحصیلات تکمیلی آشنا کردن دانشجویان با امر پژوهش بر عهده استادان و دانشگاه است. در واقع از آن جایی که دانشجویان هنوز وارد دوره تحصیلات تکمیلی نشده اند؛ بنابراین با حوزه تحقیقاتی نیز چندان آشنا نبوده و بیشتر به حوزه آموزش می‌پردازند. در چنین شرایطی وظیفه استادان و دانشگاه است که آن‌ها را در امور پژوهشی دخیل کند.

یحیایی تصریح کرد: همچنین وظیفه استادان و دانشگاه است که دانشجویان را با کارگاه‌های مختلفی که توسط کمیته تحقیقات، انجمن‌های علمی و مراکز تحقیقاتی برگزار می‌شوند، مرتبط کنند تا آن‌ها با مقدمات تحقیق و انتخاب موضوع بیشتر آشنا شوند. همچنین دانشجو با برقراری ارتباط با استادان خود می‌تواند به انجام کار تحقیقاتی کمک کند.

پژوهشگر برتر حوزه دامپزشکی هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: این در حالی است که اگر دانشجویی در دوره تحصیلات تکمیلی و دکترای تخصصی، وارد فضایی پژوهشی نشود، مشکل از خود او خواهد بود و شاید دلیل آن بی انگیزگی‌هایی است که در فرد وجود دارد. دانشجو باید بتواند کار پایان نامه خود را دقیق انجام دهد؛ چراکه در غیر این صورت هرچند از لحاظ آموزشی قوی باشد اما در آینده نمی‌تواند پژوهشگر موفقی باشد. معتقدم پژوهش از الزامات دوره تحصیلات تکمیلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045828

وب گردی

وب گردی