والدین به‌جای دانش‌آموز پژوهش می‌کنند/ معلمان باید پژوهش کردن بلد باشند

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: گاهی والدین و گاهی معلمان، خود را با دانش‌آموز در روند پژوهش جایگزین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته پژوهش در سال 98 از سوی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین، رونق تولید» نام گرفت و هر یک از روزها نیز به اسمی متفاوت، نام‌گذاری شدند. شنبه 23 آذر به‌عنوان نخستین روز هفته پژوهش، «پژوهش و فناوری: مدرسه، دانشگاه و جامعه» نام داشت و زنگ پژوهش، تقدیر از دانش‌آموزان برتر، بازدید از دانشگاه‌ها، صنایع و مراکز تولیدی برنامه‌های ویژه این روز بودند.

انتخاب روز نخست هفته پژوهش با محوریت مدرسه، نشان از اهمیت ویژه دوران تحصیل پیش از دانشگاه برای تربیت دانشجوی پژوهشگر دارد و نقش مهم وزارت آموزش و پرورش در امر پژوهش را توصیف می‌کند.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نیاز به آموزش روش پژوهش در مدارس برای کمک به تربیت دانشجوی پژوهشگر اظهار کرد: پژوهش فراتر از بحث دانشی بوده نگرش به‌علاوه مهارت است. اگر بتوانیم نگرش دانش‌آموزان را به سمت پژوهش جلب کرده و زمینه‌ساز کسب مهارت پژوهش کردن توسط دانش‌آموزان شویم، موفق خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کتابی به اسم «پژوهش» در مدارس تدریس می‌شود و دانش‌آموزان در مقطع هفتم متوسطه باید پژوهش کردن را یاد بگیرند؛ اما اولاً این کتاب باید در بدنه آموزش و پرورش، جایگاه خود را پیدا کند و در ضمن باید معلمان پژوهش‌دوست و دارای مهارت یاددهی پژوهش داشته باشیم.

بخش عمده ترویج پژوهش در اختیار مدارس است

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خوشبختانه افراد زیادی در این زمینه با انگیزه بسیاری فعالیت می‌کنند. حقیقتاً ذخیره‌های خوب و افراد توانمندی در سطح آموزش و پرورش داریم که بخشی از آنها در نمایشگاه روز نخست هفته پژوهش نیز حاضر بودند؛ اما این مقدار کافی نیست. با توجه به گستره بیش از 15 میلیون نفری دانش‌آموزان و هنرجویان، حتماً باید برای این کار، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد.

ذوعلم بیان کرد: بخش عمده کار در اختیار مدارس است. اگر مدرسه؛ پژوهش‌دوست، پژوهش‌گرا و پژوهش‌محور باشد، خودبه‌خود به این اتفاق دامن می‌زند. بخش دیگر مربوط به مناطق و استان‌های کشور است که باید به این موضوع بپردازند. بخش سوم برعهده ماست؛ امروز هر مقدار که می‌توانیم باید جایگاه پژوهش‌محوری را هم در بحث آموزش و هم در بحث پرورش تقویت کنیم، در این صورت نهالی که در حال حاضر روبه‌رشد است، می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد.

وی درباره تعامل وزارت آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان مسلط به مهارت آموزشِ پژوهش گفت: معلمان باید پژوهش کردن را بلد باشند تا بتوانند انتقال دهند. دانشگاه فرهنگیان در مجموعه نظام تربیتی و آموزشی باید پژوهش را القا و تلفیق کرده و علاوه بر آن باید نگرش و مهارت را در دانشجومعلمان ایجاد کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان تأکید کرد: خوشبختانه رئیس دانشگاه فرهنگیان در زمینه پژوهش بسیار دغدغه‌مند است و امیدوارم موفق شود این کار را بهتر از امروز انجام دهد. متأسفانه آسیب‌های زیادی در روند پژوهش‌محوری دانش‌آموزان وجود دارد. گاهی والدین و گاهی معلمان، خود را با دانش‌آموز در روند پژوهش جایگزین می‌کنند، در حالی که باید دانش‌آموزی دغدغه‌مند و خودساخته در زمینه پژوهش تربیت کرد و تحویل جامعه داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045832

وب گردی

وب گردی