بدون فرایند تحقیق و پژوهش، رشدی حاصل نمی‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: با نگاهی عمیق می‌توان دریافت بدون فرایند تحقیق و پژوهش، رشد حاصل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که صبح امروز یکشنبه 24 آذرماه 98 در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا باید بررسی شود پژوهش فرایندی ابزاری است یا خیر تا به نتیجه برسیم که آن را به سیاست و برنامه‌ریزی الحاق کنیم یا پژوهش امری الحاقی تلقی می‌شود که آن را به تحقیقات در حوزه علوم انسانی و علوم نوین متصل می‌کند.

وی ادامه داد: پژوهش ترجمه تحقیق است، این کلمه از واژه حق گرفته شده است. تحقیق و پژوهش در معنایی عمیق و جامع در بستر تربیتی به معنای جریان مستمر و دائمی بوده و برای زندگی ما ضروری است، پژوهش دارای ارزش ذاتی بوده و وابسته به ابزار نیست. با نگاهی عمیق می‌توان دریافت بدون فرایند تحقیق و پژوهش، رشد حاصل نمی‌شود. پژوهش اگر ذیل نگاه توحیدی تعریف شود، انسان‌ها را از تاریکی به سوی روشنایی، علم و دانش خواهد رساند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: پژوهش در علم باید با عناصر تفکر، تعقل، اندیشه‌ورزی، ایمان، اخلاق، عمل و فعالیت ذیل تحقیق، تحقق پیدا کند. اگر در مدرسه‌ای بحث خودباوری دانش‌آموزان را به عنوان هدف مطرح می‌کنیم و بر نقش‌آفرینی دانش آموز و خانواده تأکید داریم، باید توجه داشته باشیم که این امر تنها با پژوهش محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: جهان پیرامونی ما برگرفته از نوع نگرش‌های ماست، در بستر تعلیم و تربیت نیازمندیم به معانی عمیق پژوهش توجه داشته و به پژوهش به عنوان امری بوروکراتیک و ابزاری نگاه نکنیم. اگر توانستیم این باور‌‌ را در خودمان تقویت کنیم؛ به پژوهش حکمت‌بنیان توجه کرده‌ایم. زمانی که به پژوهش به‌عنوان ابزار تولید ثروت نگاه نکردیم؛ می‌توانیم به حیات طیبه در این امر دست پیدا کنیم.

ذوعلم گفت: نباید آرمان‌های دانش‌آموزان براساس پژوهش مبتنی بر ثروت پرورش پیدا کند، بلکه باید به ثروت‌های معنوی نیز توجه داشته باشیم.

وی افزود: پژوهش در منظومه جامع خود تعریف و ادامه پیدا می‌کند، همانگونه که آموزش و پرورش، ایمان و باور دینی در این منظومه تعریف می‌شود، در همین راستا نیازمند تأمل و تحقیق در باب پژوهش در آموزش و پرورش هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموز اهل پژوهش، تأمل و تعقل نباشد، هر اندازه در امتحانات موفق باشد و در سنجش‌ها، رتبه کسب کند، به هدف اصلی دست پیدا نکرده‌ایم.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1045860

وب گردی

وب گردی