نظام تعلیم و تربیت کشور، معلم را پژوهشگر بار نمی‌آورد

وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش گفت: معلمان باید پژوهشگر باشد؛ درحالی‌که فرآیند نظام تعلیم و تربیت کشور، معلم را پژوهشگر بار نمی آورد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که صبح امروز در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: بنای اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است. آموزش و پرورش‌ در تربیت خلاصه می‌شود و متاسفانه آن‌طور که باید به این امر نپرداخته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورها به سمت توسعه حرکت می‌کنند، در این راستا باید توجه داشته باشیم که زیرساخت‌ها عامل توسعه به شمار نمی‌رود، بلکه علم و دانش سرمایه‌ای عظیم بوده و منجر به توسعه خواهد شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: توسعه دانایی‌محور به معنای آفرینش دانش، پردازش اطلاعات و نوآوری تحقق پیدا می‌کند. در اقتصاد دانایی‌محور، مهم‌ترین مسئله بحث سرمایه انسانی و تربیت به ‌شمار‌می‌رود. باقی موارد مانند سرعت عمل به نوآوری و محصول در درجه بعد قرار‌ دارد. نگاه ما باید در سطح جهانی با مفهوم توسعه پیش‌رود، این توسعه به معنای حرکت کردن به سوی یک جامعه انسانی با بیشترین مشارکت و کمترین هزینه معنا می‌شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: توسعه حاکمیت ترویجی، عقلانی و جمعی در فرآیندهای اجتماعی است و معمولا با سرعت و فرمان دادن اتفاق نمی‌افتد. برای تقویت حاکمیت و عقلانیت بعد حافظه‌ای و بعد تحلیلی ذهن وجود دارد. اگر در آموزش و پرورش نتواند بعد اول را تقویت کرد، توسعه رخ نمی‌دهد؛ در بعد اول بر روی IQ تاکید داریم، متاسفانه در آموزش و پرورش انسانی متناسب با زندگی سعادتمندانه تربیت نمی‌کنیم، به همین منظور باید بر بعد دیگر یعنی هوش اجتماعی و EQ تمرکز کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم به توسعه در کشور دست پیدا کنیم، باید هوش اجتماعی و توانایی زیست انسانی را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم.

دانش‌آشتیانی‌ گفت: برای‌ تحقق توسعه باید نظام آموزشی انسان‌محور ایجاد شود. براین اساس در نظام آموزشی نیازمند آن هستیم که از حافظه‌محوری به سمت رابطه‌محوری، از دانش‌محوری به سمت انسان‌محوری و از مدرسه‌محوری به سمت جامعه‌محوری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: باید اندیشیدن و روش آن را به دانش‌آموزان، آموزش دهیم. توسعه از شخصیت انسان‌ها نشات می‌گیرد، این امر ناشی از دانش و فناوری نیست. بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در کشور، بر نیاز انسان‌‌ها متمرکز شده است؛ درصورتی که این موضوع باید در شخصیت انسان‌ها صورت گیرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد: مسئولان آموزش و پرورش نباید مسئولیت‌داری کنند. همان‌طور که می‌دانید نیروی انسانی، مدیریت، برنامه درسی، محیط و مقررات و فضای آموزشی از جمله عوامل موثر در مدرسه به‌شمار می‌رود. در حال حاضر حدود 250 پژوهشگاه در آموزش و پرورش و در استان‌های مختلف وجود دارد؛ اما نتیجه پژوهش در خود مدرسه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: نیروی انسانی عنصر مهمی در مدرسه به‌شمار می‌رود؛ معلم باید پژوهشگر باشد. فرآیند نظام تعلیم و تربیت کشور، معلم ما را پژوهشگر بار نمی آورد؛ معلم پژوهشگر به معنای آن است که فرد در برنامه درسی مشارکت داشته باشد.

دانش‌‌آشتیانی اظهار کرد: در صورتی که تربیت را از مسئولیت معلمان فاکتور بگیریم، تربیت در مدرسه اتفاق نمی‌افتد. الگوی دانش‌آموز باید معلم باشد، اگر معلم روال تربیتی نداشته باشد امکان ایجاد تربیت در دانش‌آموزان وجود ندارد. معلم مربی تربیت است؛ از دیدگاه من معلم باید در تمام ساعات درسی، شایستگی را به دانش‌آموز آموزش دهد. مدیر مدرسه نیز باید راهبر نظام باشد و از عوامل مدرسه در تصمیم‌سازی‌ها استفاده کند.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم احساس تعلق ملی را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم؛ باید دانش‌آموزان را با محیط اطراف و استان خود آشنا کنیم. فرهنگ و ادبیات هر استان متفاوت است و دانش‌آموزان باید با این موارد آشنا شوند. طرح درس باید با منطقه و محل تحصیل دانش‌آموزان سازگار بوده و متناسب با سن آنان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045862

وب گردی

وب گردی