کنکور باید پژوهش دانش‌آموزان را بسنجد

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: کنکور باید قادر باشد با پژوهش دانش‌آموزان را بسنجد و به آن نمره دهد. زمانی که فردی‌ برای این عنصر ارزش قائل نیست، پژوهش راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای هفته پژوهش ارزیابی دقیق وضعیت پژوهشی است تا دریابیم در کدام مرحله قرار داریم و چه توفیقات و چه کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد. اگر بخواهیم ارزیابی منصفانه‌ای از جریان پژوهش در آموزش و پرورش داشته باشیم، باید ببینیم کدام یک از مشکلات را حل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که منابع ما محدود است و فرصت نیز بسیار گذراست، برخی انتخاب‌های کنونی، انتخاب‌های آینده ما را محدود می‌‌کند. دایره این تصمیمات در برخی از موارد آینده یک نسل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیار مهم است که آگاهانه تصمیمی بگیریم و برای این امر نیازمند پژوهش های معطوف‌ به واقعیت هستیم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ما پژوهش بسیار مهم است، اهداف و نقدهایی جدی به نظام تعلیم و تربیت کنونی خود داریم. برای اینکه بتوانیم به آرمان‌ها و اهداف دست پیدا کنیم، نیازمند پژوهش هستیم. ما باید هر سال به مدد پژوهش‌ها یک گام جلوتر برویم.

وی بیان کرد: در حال حاضر با محیطی در ارتباطیم که در حال تغییر و پویایی مستمر است و توازن‌ها را برهم می‌زند و اولویت ها را تغییر می‌دهد. ما باید درک روشنی از تغییرات و آینده پیش رو داشته باشیم، اگر نتوانیم درک روشنی‌ از آینده داشته باشیم، در شرایطی با آن مواجه می‌شویم که فاقد آمادگی سنجیده و لازم هستیم.


حاجی میرزایی گفت: جامعه دائما نو و دستخوش تغییرات می‌شود. شبکه‌های اجتماعی همه روابط خانوادگی، فضای فرهنگی و غیره را تحت تاثیر قرار داده است؛ در‌حالی که ۱۰ سال پیش خبری از این شبکه‌ها نبود. اگر انسان‌ها ظرفیت مواجهه با تغییرات را نداشته باشند، دچار استیصال و نگرانی خواهند شد، پژوهش به ما مجال می‌دهد که بتوانیم فرزندان را برای دوره خود تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: نسبت آموزش و پرورش با تحقیق و پژوهش‌، نسبتی مهم و اساسی است. وزارت آموزش و پرورش موظف است افراد را پرسشگر بار بیاورد، پرسشگری مهم تر از انتقال مفاهیم دانشی به دانش آموزان است؛ اما معمولا محفوظات را به ذهن افراد می‌سپاریم. باید دانش گذشته را به دانش‌آموزان منتقل کرد تا بتوانند در آینده از شخصیت خود دفاع کنند.


وی افزود: در برخی مفاهیم علمی حرف‌ها پایه و اساس جدی ندارد؛ پژوهشگری به ما می‌آموزد که سنجیده،سخن بگوییم و مبتنی بر حقیقت و شواهد روشن صحبت کرده و تصمیمات خود را به حقیقت معطوف کنیم.


وزیر آموزش و پرورش‌گفت: خروجی آموزش و پرورش باید انسان‌های‌پژوهش محور و افرادی باشد که بر مبنای پژوهش حرف می‌زنند و تصمیم می‌گیرند. کنکور باید قادر باشد با پژوهش دانش‌آموزان را بسنجد و به آن نمره دهد. زمانی که فردی‌ برای این عنصر ارزش قائل نیست، پژوهش راه به جایی نمی‌برد.


وی افزود: اگر وزارت آموزش و پرورش ۷۰۰ هزار معلم دارد، باید ۷۰۰ هزار اقدام پژوه داشته باشد، ۴۱ هزار اقدام پژوه زیبنده آموزش و پرورش‌ نیست.

حاجی‌میرزایی در پایان گفت: باید از شعارگرایی فاصله گرفت تا بدانیم چگونه می‌توانیم پژوهشگر بهتری داشته باشیم و مشکلات این حوزه را حل کنیم.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1045877

وب گردی

وب گردی