چالش فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی/مطالبه به حق  تهرانی ها  از شورای شهر و دولت

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت: امروز موضوع بهبود وضعیت اتوبوس‌ها از مرحله اهمیت گذشته و به یک الزام تبدیل شده و این مطالبه به حق شهروندان تهرانی از ما و دولت است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در یکصد و هشتاد و دومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: باید ۵۲۶۷ را به خاطر سپرد. این عدد، آمار اتوبوس‌های فرسوده تهران در چهار سال دیگر است. به عبارت دیگر، در سال ۱۴۰۲ با فرض عدم افزایش ناوگان، ۸۹ درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده خواهند بود.

وی ادامه داد: این آمار هشداردهنده‌ای است و چنانچه ما سیستم حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم، اگر ما همچنان چشم‌هایمان را نسبت به ناوگان فرسوده موجود در عرصه اتوبوسرانی ببندیم، اگر ما امروز برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی اقدام نکنیم، قطعا سیاست‌های کنترلی، جریمه و طرح ترافیک یا ارتقای استاندارد خودروها، تاثیر کافی را نخواهند گذاشت و محیط زیست شهر تهران آلوده‌تر و شهر تهران با ترافیک بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه تهران در آذر ماه امسال، وضعیت نامناسبی را از نظر شاخص‌های آلودگی هوا تجربه کرد، گفت: هوای تهران در آذر ماه، ۱۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت اما با وجود آنکه آلودگی و وضعیت اضطراری برای تک تک شهروندان احساس می‌شد و می شود، همچنان ۴۰ درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند.

حسینی میلانی با بیان اینکه گرانی بنزین و اعمال محدودیت‌های تردد نتوانسته از میزان تردد خودروهای شخصی در سطح خیابان‌ها و معابر شهر تهران بکاهد، تصریح کرد: اما ریشه این مسئله در چیست؟ چرا شهروندان همچنان ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟ یکی از مهمترین دلایل آن است که شهر تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخودار نیست. همین مسئله موجب شده است تا شهروندان نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی رغبت چندانی نداشته باشند.

وی افزود: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دارند، اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این وسایل برای جابه جایی افراد است که در اغلب موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه متروی تهران می‌تواند پنج میلیون سفر در روز جابه‌جایی داشته باشد، گفت: در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خود بهره می‌گیرد. هم‌اکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که ۵۴ درصد از این ناوگان، فرسوده هستند. در حالی که حداکثر مدت فعالیت اتوبوس‌ها 8 سال است، میانگین طول عمر اتوبوس‌های تهران در حال حاضر بیش از ۱۱ سال است.

حسینی با بیان اینکه سهم اتوبوس‌ها در جابه جایی افراد در تهران حدود ۱۶ درصد است گفت: با افزایش نرخ بنزین این سهم افزایش داشته است. به اعتبار این مسئله می‌توان گفت که یکی از چالش‌های اصلی پیش روی شهر تهران که شکل زیرپوستی آن در حال بروز دادن خود است، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در عرصه اتوبوس است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه ۸ سال است که دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به شهرداری تهران تحویل نداده است، بیان کرد: از آن زمان، روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بسیار کند شده و شرایطی را به وجود آورده است که در چالش فرسودگی ناوگان اتوبوس، از وضعیت هشدار هم عبور کرده‌ایم ،چراکه روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل فرسودگی در سطح شهر تهران متوقف می‌شوند.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: این موضوع، هم سبب ایجاد نارضایتی شهروندان شده و هم هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری را افزایش داده است. این در حالی است که قوانین متعددی درباره توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد که عصاره آن را می‌توان در قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دانست اما متاسفانه اجرای این قوانین مورد غفلت واقع شده و تنها در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت که وارونگی هوا شدت می‌یابد، مورد توجه قرار می‌گیرد و سپس مجددا به بوته فراموشی سپرده می‌شوند.

حسینی میلانی با بیان اینکه در قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها باید به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند، گفت: تا به امروز، مقادیر ناچیزی به حساب شهرداری تهران واریز شده است. در طرح پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا اعتباری برابر با ۱۵۸۴ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و ۳۷۸۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات برای نوسازی سه هزار اتوبوس مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه ما با عدم تحقق درآمدهای شهرداری از محل مصوبات دولت (اعم از قانون هوای پاک، پرداخت ۱۰ درصد از جرایم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح LEZ) روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: مطابق ماده ۹ قانون هوای پاک، وزارت ‌کشور موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده (۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: همچنین براساس ماده ۱۰ این قانون، وزارت‌ کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هر یک به میزان ۵۰ درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری را به میزان سالانه پنج درصد با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد.

حسینی میلانی با اشاره به مصوبات شورای اقتصاد گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۳۸۸۴۵۰ مورخ ۱۳۹۷.۳.۲۰ مقرر شده است منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس به تعداد ۱۹ هزار دستگاه و پس از تایید شهرداری‌های ذیربط پرداخت شود. در بهمن سال ۹۶ هم رئیس‌جمهور درخصوص نوسازی حمل و نقل جاده‌ای و شهری به خصوص کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده تاکیداتی داشتند.

وی با بیان اینکه ما منکر تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در کشور نیستیم، گفت: می‌دانیم کشور با مشکلات بسیاری در عرصه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. خشنود نیز هستیم که سرانجام پس از مدت‌ها جلسه بررسی نحوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی روز چهارشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول ریاست‌جمهوری و حضور مهندس هاشمی و شهردار تهران برگزار شد و وزارت نفت نیز با پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت از تیر الی شهریور امسال موافقت کرده است که در این چارچوب، از پیگیری‌های دکتر پورسیدآقایی که خدمات زیادی انجام دادند، تشکر می‌کنم.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه امیدوارم هستیم مصوباتی که با تاخیر جدی در اجرا روبه‌رو هستند، اجرا شوند، تصریح کرد: تداوم روند کنونی دیگر ممکن نیست. تداوم روند کنونی یعنی افزایش آلودگی هوا، تداوم روند کنونی یعنی ایجاد نارضایتی بیشتر در میان شهروندان و در یک کلام، تداوم روند کنونی یعنی به خطر انداختن جان مردم. ناهماهنگی‌های داخلی در وزارت صمت و دستگاه‌های اقتصادی باید پایان پذیرد و کسانی که با چرخش قلم‌شان مانع از اجرای مصوبه استراتژیک دولت شده‌اند، باید متوجه باشند روزنه‌های تدبیر و امید در پیچ و خم بروکراسی‌های موجود در حال خاموش شدن است.

حسینی میلانی با بیان اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم با میراث بدهی‌های سنگین روبه‌رو است، گفت: این تنگنای به وجود آمده، موجب شده تا مدیریت شهری با یک سیاست ریاضتی ایام را به سر کند، اما ضرورت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی آنچنان بود که شورای شهر در قانون بودجه سال ۹۸، مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را مصوب کرد که لازم است بانک مرکزی حداقل درتسریع صدور مجوزهای مربوطه همکاری بیشتری از خود نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی می‌توانند حمایت‌هایی را انجام دهند که مدیریت شهری را تا حدی از تنگنای بهوجود آمده برهاند گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور تحمیل شده است و امکان ورود قطعات اتوبوس به صورت مجزا یا CKD به شدت محدود شده است، وزارت صمت با توجه به جمیع ملاحظات اقتصادی و اجتماعی، درباره امکان تامین اتوبوس از محل تولید داخل زودتر تعیین تکلیف کند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه موضوع اتوبوس‌های فرسوده فقط مسئله تهران نیست گفت: شهرستان‌های حومه پایتخت نیز با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه هستند. در اینجا از دکتر نوبخت ریاست سازمان برنامه و بودجه درخواست می‌کنم، با توجه به وقایع اخیر در آبان ۹۸ توجه ویژه‌ای به تامین اعتبارات نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داشته باشند.

حسینی میلانی افزود: از نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون امید و مجمع نمایندگان تهران کمک می‌طلبم تا در مدت باقی مانده مدیریت شهری را همراهی بیشتری کنند. در گام اول، سازمان برنامه و بودجه را موظف به پرداخت بدهی‌های پیشین دولت به شهرداری‌های کلانشهرها به ویژه تهران کنند و در گام دوم، اعتبارات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در قانون بودجه سال ۹۹ را افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی اتوبوس‌ها در تهران در حال حاضر یکی از اقدامات مهم در کاهش آلودگی هواست، گفت: اتوبوس‌ها جدا از ایجاد آلودگی به دلیل دیگری نیز باید مورد توجه باشند. افزایش قیمت بنزین، استفاده از اتوبوس‌ها را بیشتر می‌کند ولی کمبود اتوبوس، امکان خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان را کاهش می‌دهد. حقوق شهروندی در این شرایط از دو جنبه مورد تهدید قرار می‌گیرد؛ آلودگی هوا و عدم خدمت‌رسانی مناسب. امروز موضوع بهبود وضعیت اتوبوس‌ها از مرحله اهمیت گذشته و به یک الزام تبدیل شده است و این مطالبه به حق شهروندان تهرانی از ما و دولت است.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1045879

وب گردی

وب گردی