دانشگاه‌ها در 5 خوشه مشورتی به دولت مشورت می‌دهند/ انعقاد ۵۷ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: در سال گذشته، ۴۲۰ قرارداد پژوهشی با مراکز، نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی به ارزش ۵۷ میلیارد تومان داشتیم و اعتبار ۴۸ میلیارد تومانی از مراکز جذب کردیم.

پژوهشبه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد رحیمیان در نشست خبری بیست‌وهشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که امروز یکشنبه ۲۴ آذرماه ۹۸ در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: هر سال این برنامه را در دانشگاه تهران برگزار کرده و از محققان و استادان تقدیر می‌کنیم. امسال نیز از برخی زحمتکشان دانشگاه تهران تقدیر خواهیم کرد. رویکرد امسال ما بیشتر کیفی است و فقط و فقط تعداد مقالات و کتاب‌ها مد نظر نبوده است. به‌طور مثال استاد فتح‌الله مجتبایی از دانشکده الهیات، ژاله آموزگار از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دُره میرحیدر بازنشسته دانشکده جغرافیا، جمشید ممتاز از پژوهشگران دانشکده حقوق و علوم سیاسی، عبدالکریم کاشی از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، منوچهر طبیبیان از پردیس هنرهای زیبا، ناصر توحیدی از پردیس فنی و رضا زمانی از دانشکده روانشناسی، هشت استاد پیشکسوت و بازنشسته هستند که در دوران بازنشستگی نیز فعالیت پژوهشی داشته‌اند.

وی ادامه داد: سه نفر منتخب ویژه جشنواره هستند که در سطح ملی و بین‌المللی موفقیت کسب کرده‌اند. دکتر عبدالاحد برنده جایزه مصطفی در سال ۲۰۱۹ شد، فرخ امینی‌فر از اعضای هیئت علمی پردیس فنی جایزه پژوهشگر جوان کامستک را دریافت کرد و دکتر ریخته‌گران از استادان فلسفه نیز نظریه جدیدی دارد و مورد تصویب قرار گرفت؛ کسوف نیمروزی، گفتاری در باب حکمی غرب نام نظریه اوست.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ۱۰ پژوهشگر برجسته داریم. دو نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز انتخاب شدند؛ اکبر فتوحی و علی خامسی‌پور. خامسی‌پور به‌واسطه طرح نمونه پژوهشی انتخاب شده است.

رحیمیان بیان کرد: هشت پژوهشگر جوان زیر ۴۰ سال داریم که دو نفر هنوز استادیار هستند. از هفت رساله مقطع دکتری تجلیل می‌شود و دو پایان‌نامه برجسته کارشناسی ارشد نیز تقدیر خواهد شد. سه تن از کارشناسان نیز تشویق می‌شوند. یک آزمایشگاه نمونه از پردیس ابوریحان در پاکدشت ورامین داریم. این آزمایشگاه فوتوسنتز و واکنش‌های نوری است. کتابخانه مردیس فارابی قم هم به‌عنوان کتابخانه نمونه انتخاب شده است.

وی افزود: در جشنواره خود پنج کتاب برگزیده و یک کتاب شایسته تقدیر از دانشگاه‌های سراسر کشور داریم. دو کتاب از خارج دانشگاه تهران شامل دانشگاه علامه طباطبایی و علوم پزشوی البرز و بقیه دانشگاه تهرانی هستند. یک کتاب در زمینه موتورهای احتراقی به زبان انگلیسی نوشته شده و کتاب دیگری با نام شکستگی در سنگ به رشته تحریر درآمده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران یادآور شد: سال گذشته انتشار مقالات بین‌المللی مثل سال‌های قبل ادامه پیدا کرد. ۴ هزار و ۴۹۴ مقاله بین‌المللی با نمایه wos در سال ۹۷ داشتیم که نسبت به سال قبل، ۱۰ درصد رشد داشت.

رحیمیان ادامه داد: رشد کیفی نیز داشتیم؛ در Q1 9درصد، در Q2 11 درصد و Q3 10 درصد رشد و در Q4 درصد کاهش داشتیم. سامانه‌ای به نام آر.تی.آی.اس در دانشگاه تهران داریم که فعالیت‌های پژوهشی خود را در آن قرار می‌دهیم. تعداد مقالات فارسی ۲ هزار و ۹۹۰ که استادان در رشته‌های مختلف تالیف کرده‌اند. تعدادی مقالات همایشی داریم که هزار و ۳۹۶ مقاله توسط استادان در همایش‌های بین‌المللی ارائه شده است. مقالات همایش‌های داخلی هزار و ۶۲۵ است که جمعا سه هزار و ۲۱ مقاله در سال ۹۷ ارائه شده است. البته ممکن است ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در سیستم اطلاعات پژوهشی ۵۱۳ کتاب توسط استادان ما چاپ شده است. هزار و ۲۰۰ استاد داریم که یک‌چهارم آنها کتاب تالیف کرده‌اند. ۱۰۲ نشریه علمی-پژوهشی در دانشگاه تهران داریم و می‌توان گفت هیچ رشته‌ای نداریم که نشریه علمی نداشته باشد. ۱۰ درصد نشریات علمی کشور متعلق به دانشگاه تهران است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: آیین‌نامه تشکیل هسته‌های پژوهشی را در دانشگاه تهران تدوین و مصوب کردیم و اجزای علمی با یکدیگر فعالیت‌های بین رشته‌ای انجام دهند.

رحیمیان با اشاره به فعالیت‌های مسئله‌محور گفت: در سال گذشته، ۴۲۰ قرارداد پژوهشی با مراکز، نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی به ارزش ۵۷ میلیارد تومان داشتیم و اعتبار ۴۸ میلیارد تومانی از مراکز جذب کردیم که نسبت به سال قبل، ۲۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: بهینه‌سازی فرایندهای گمرکی و توسعه سامانه هوشمند ورود و خروج کالا در گمرک را داشتیم. سند تحول دیجیتال را نیز با وزارت ارتباطات امضا کردیم. قراردادی نیز با بنیاد علوی داریم؛ توان‌افزایی جوامع محلی در شهرستان قلعه‌گنج استان کرمان که میزان خشونت را با برگزاری کلاس و ایجاد اشتغال کاهش داده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین در سرپل ذهاب اقداماتی انجام داده‌ایم و رسیدگی به ۴۰ روستای شهرستان مانه و سملقان را نیز در دستور کار داریم. لارک و گِرمی نیز جزو برنامه‌های ما هستند. تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوا با سازمان حفاظت از محیط زیست را انجام می‌دهیم. ۱۳ دانشگاه بزرگ عضو کنسرسیوم پژوهشی هستند که در راستای انجام وظایف اجتماعی به‌عنوان نخستین اقدام ملی به ایجاد اولین سامانه برخط در زمینه آلودگی برای ۹ کلان‌شهر مبادرت ورزیده‌اند که این سامانه نیز به زودی رونمایی خواهد شد.

رحیمیان تصریح کرد: پنج خوشه مشورتی داریم که به دولت مشاوره می‌دهند؛ خوشه مشورتی اقتصاد کلان در دانشگاه تهران، خوشه پولی و بانکی در دانشگاه علامه، خوشه سرمایه اجتماعی در دانشگاه اصفهان با کارگروهی در دانشگاه تهران، خوشه رسانه و ارتباطات در دانشگاه علامه و خوشه حقوق شهردندی در دانشگاه شهید بهشتی. دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور به کمک دولت آمده‌اند.

وی افزود: جلسات خوشه دانشگاه تهران هر دو هفته یک‌بار به ریاست رئیس دانشگاه تهران و با حضور استادان دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. در این جلسات هم نقطه‌نظرات دانشگاهیان به دولت منتقل می‌شود و هم سطح کیفی استادان ارتقا پیدا می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: مرکز پروژه‌یابی دانشگاه تهران به‌دنبال جذب پروژه‌های بین‌المللی با همکاری استادان سایر دانشگاه‌هاست. در پروژه‌های اتحادیه اروپا، ترکیه و دانشگاه سن‌پترزبورگ روسیه فعالیت‌هایی داشته‌ایم. موسسه ابررایانش را در دانشگاه تهران داریم که کلان‌داده‌ها را پردازش می‌کند و نخستین تجربه همکاری دانشگاه تهران با بخش خصوصی است. ۲.۷ میلیون یورو توسط بخش خصوصی برای خرید تجهیزات سرمایه‌گذاری شده و ان‌شاءالله اسفندماه در خیابان کارگر شمالی راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045881

وب گردی

وب گردی