تیلاپیا تهدید زیستی و امنیتی دارد

وکیل دادگستری با بیان اینکه موضع رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست حدود 9 سال در مقابل ماهی‌های تیلاپیا، کنترل و مقابله بوده است، گفت: پرورش این ماهی برخلاف مصلحت کشور است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برنامه «فرمول یک» شنبه شب میزبان محمد داسمه وکیل دادگستری بود که بیشتر شهرتش را به واسطه فعالیت در حوزه پرونده‌های مرتبط با محیط زیست به دست آورده است.

داسمه که در پرونده‌های زیادی نظیر ویلاسازی و اجرای طرح گردشگری غیرمجاز در منطقه حفاظت شده خائیز، پروژه گردشگری آشوراده و زمین‌خواری‌های تنگ تکاب به عنوان وکیل از حقوق عامه مردم دفاع کرده، در ابتدا گفت: خواهرم در 30 سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت و فوت او نقطه عطفی در حوزه کاری من شد. چرا که وکالت رایگان پرونده های محیط زیستی را به عنوان نذری برای خواهرم قبول کردم.

وی افزود: نذر محیط زیست برای خواهرم را در سه حوزه انجام دادم؛ گرفتن پرونده های محیط زیستی علیه کسانی که محیط زیست را به خطر می انداختند، دیوار‌نویسی محیط زیستی و راه اندازی آبشخور برای حیات وحش. من ابتدا وکیل اداره محیط زیست بودم. هیچوقت ادعا ندارم فعال حوزه محیط زیستم، بلکه فقط علاقمندم. اما گزارشی از من در روزنامه ایران منتشر شد و اینگونه من وارد این عرصه شدم.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مناطق چهارگانه‌ای داریم که برخلاف مصوبات شهرسازی به برخی افراد برای ساخت و ساز در آنها مجوز شهرک نمونه گردشگری دادند و ما مجبور شدیم به سازمان محیط زیست شکایت کنیم و کارشناس رسمی دادگستری بر حقانیت محور شکایت ما گواهی داده است. ما شکایت حقوقی کرده‌ایم و محکوم شده‌اند و منتظر دستور بعدی هستیم.

داسمه همچنین با اشاره به پرونده‌ای که درباره ماهی‌های تیلاپیا دنبال می‌کند، تصریح کرد: موضع رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست حدود 9 سال در مقابل ماهی‌های تیلاپیا، کنترل و مقابله با این ماهی بود و آن را یک گونه مهاجم و تهدید زیستی اعلام کرده بود که برخلاف مصلحت کشور است و از آنجایی که وارد سدها می شود تهدید امنیت ملی به حساب می آید.

وی با بیان اینکه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد در این زمینه صادر کرده‌اند، افزود: در دوره دکتر ابتکار و روسای قبلی مقابله با این گونه مهاجم در دستور کار بود و اداره پدافند خوزستان نیز آن را تهدید زیستی اعلام کرد. اما با این توجیه که این توع تیلاپیا به آبها نفوذ نمی کند و تیلاپیا نیلی است، سازمان محیط زیست به چهار استان برای پرورش آن در استا‌ن‌های خراسان قم، یزد و فکر می‌کنم همدان مجوز داده است.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: تیلاپیا در تالاب شادگان صیادان را به فلاکت رسانده و موجب شده آنها به ندرت بتوانند گونه‌های بومی این تالاب را صید کنند. چون تیلاپیا به شدت تکثیر می‌شود و گونه مهاجم است و فراگیر می شود.

داسمه یادآور شد: این موضوع به دغدغه و نگرانی جامعه دانشگاهی و انجمن ماهی‌شناسی تبدیل شده و از خود سازمان محیط زیست اسنادی داریم که نسبت به این موضوع خطر اعلام کردند، از سازمان بازرسی کشور هم نامه‌هایی داریم، از پدافند خوزستان سند داریم و پیوست شکایت ما است و منتظرم دادسرای دولت ورود کند و به تحلیل و بررسی بپردازد.

وی در خصوص کوه خواری در بهبهان نیزگفت: در بهبهان جو محیط زیستی خوبی ایجاد شده و دادستان فعلی انگیزه‌های محیط زیستی دارند. فکر می‌کنم دادستان دو سال از من بزرگتر است. از قبل هم این انگیزه بوده و منافاتی با تلاش‌های دادستان قبلی ندارد اما همین که تمام ادارات مسئول که به آنها نقد داشتیم اکنون پای کار آمده اند خیلی خوب است.

این وکیل همچنین با اشاره به ماجرای مورد حمله قرار گرفتن از سوی یک ضارب، افزود: این ماجرا را از پدر و مادرم مخفی کردم و آنها از طریق جراید متوجه این اتفاق شدند.

داسمه از محرومیت شهر بهبهان نیز گفت: قانونی برای جبران عقب ماندگی و ضرباتی که طی جنگ به این شهر وارد شده تصویب شده است. بهبهان 1100 شهید دارد و فقط در یک واقعه بالغ بر 70 دانش آموز شهید شده اند. این حمله به عنوان جنایت جنگی ثبت شده است. با این حال بهبهان جزو مناطقی که به آن رسیدگی می شود نیست. بهبهان با تمام این محرومیت‌ها به عنوان شهر فرهیختگان و علما شناخته می شود و احساس می کنم لازم است وضعیت بهبهان را بررسی کنند. چرا که این یک شهر آسیب دیده جنگ زده است.

وی در پایان گفت: شما را برای شرکت در جشنواره گل نرگس در دی ماه دعوت می‌کنم. امسال سرما زودتر آمده و فصل برداشت گل نرگس آغاز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045887

وب گردی

وب گردی