کشف عمیق‌ترین نقطه روی زمین+فیلم

مطالعه جدید انجام شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد که عمیق‌ترین نقطه روی زمین، زیر یخچال های «Denman » در قطب جنوب واقع شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا طی نقشه برداری از منطقه زیر یخچال«Denman » به این نتیجه رسیدند که فرورفتگی زیر یخچال بسیار عمیق‌تر از آنچه که تصور می‌کردند، پیش رفته است.

این فرورفتگی در حدود 3.5 کیلومتر (حدود 2 مایل) پایین تر از سطح دریا است اما آب اقیانوس در آنجا وجود ندارد. در عوض پر از یخ است. طبق این بررسی، این حفره حدود 100 کیلومتر طول و 20 کیلومتر عرض دارد. این کشف جدید در نشست پاییز اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سان فرانسیسکو ارائه شد.

دکتر «ماتیو مورلیگم» استادیار گروه علوم زمین در دانشگاه کالیفرنیا تحقیق روی این پروژه را برعهده دارد. وی در این زمینه گفت که این چاله از ایالات متحده و مکزیک نیز بزرگتر است. آن‌ها یک مدل ورقه‌های یخ ایجاد کردند اما نتیجه مورد نظر را در مورد آن نگرفتند.

این دانشمندان بعد از ماه ها تحقیق متوجه شدند که فرایندهای مهم را از دست داده‌اند و دلیل آن این بود که توپوگرافی بستر در زیر یخ ویژگی‌های مهم زیادی از جمله فرورفتگی، پشته‌ها، دره‌ها و غیره را نشان نمی‌داد و به دلیل وسعت منطقه مورد نظر برای نقشه برداری، روند کار بسیار زمان بر بود.

این تیم اندازه گیری رادار را با داده‌های حرکتی با دقت بالا از ماهواره‌ها و تجمع برف از مدل‌های اقلیمی منطقه‌ای ترکیب کردند تا تخمین خوبی از شکل تخت در جایی که اندازه گیری نشده بود بدست آورند. مورلیگم این تکنیک نقشه برداری را بر روی تمام صفحه یخ به کار برده و این دره بسیار عمیق را که در زیر ورق یخ پنهان است، کشف کرد.

وی گفت یکی از چالش‌های موجود در طول پروژه جمع آوری تمام داده‌های موجود است زیرا بسیاری از تحقیقات انجام شده توسط موسسات و کشورهای مختلف انجام شد. دانشمندان معتقدند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند این منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045907

وب گردی

وب گردی