مراکز علمی باید علم  را به ثروت تبدیل کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز علمی ما نشان داده‌اند که می‌توانند با اتکا به توان و ظرفیت علمی خود در مجامع علمی حضور داشته باشند. از مراکز علمی انتظار می‌رود علم را به ثروت، تبدیل و کاربردی کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه بیست‌ویکمین جشنواره جوان خوارزمی که امروز یکشنبه 24 آذرماه 98 در سازمان پژوهش‌های صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: امکان جذب دانش‌آموزان در مراکز علمی وجود دارد. دانش‌آموزان برای جذب در مراکز رشد باید صاحب ایده باشند تا بتوانند بنا بر شرایط مراکز رشد در همان جا مستقر شوند.

وی درباره خوشه‌های علمی گفت: این خوشه‌های علمی بیشتر در راستای همفکری در مسائل کلان کشور با مجریان به‌ویژه با دولت تشکیل شده‌اند تا در مسائل مهم کشور به بررسی‌های علمی بپردازند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تاکنون این خوشه‌ها در مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در حوزه ریزگردها و سیل، بررسی‌های علمی را انجام دادند و گزارش‌ها را به دستگاه‌های ذیربط اعلام کردند.

غلامی بیان کرد: امیدواریم این امر استمرار یابد؛ زیرا قرار گرفتن دانشگاهیان و صاحبان علم در کنار مسئولان بیش از پیش مشکلات کشور را بر پایه علمی رفع می‌کند.

وی با تأکید بر حمایت و مورد عنایت قرار دادن جوانان و به‌کارگرفتن خلاقیت‌های آنها گفت: در جشنواره جوان خوارزمی که معمولاً جوانان هستند، گروهی انتخاب می‌شوند که به عنوان نماینده‌ای از جوانان کشور، طرح‌های برگزیده داشته‌اند.

غلامی افزود: در کشور تعداد زیادی از جوانان را داریم که صاحب تفکر و ایده هستند و امکان احصا و توجه به تک‌‌تک آنها در کشور وجود ندارد.

وی تأکید کرد: همواره مراکز آموزشی، آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، استادان و مدیران مراکز علمی تلاش دارند این ظرفیت‌ها را ببینند و از این سرمایه‌های انسانی بهره ببرند.

وزیر علوم تصریح کرد: جوانان این مرز و بوم می‌توانند چالش‌های کشور را مرتفع کنند، به همین دلیل به عنوان مسئولان کشور متعهد هستیم به این جوانان و چنین جشنواره‌هایی توجه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید نیروهای خلاق و جوان کشور در کنار آموزش به تقویت استعدادهای علمی بپردازند، گفت: امروزه سرعت تحولات در دنیای مبتنی بر علم زیاد است. با تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها درصدد هستیم بسیاری از مشکلات کشور را دوش به دوش کشورهای توسعه یافته برطرف کنیم.

غلامی با بیان اینکه امروز پرچمدار علم و دانش هستیم، گفت: مراکز علمی ما نشان داده‌اند که می‌توانند با اتکا به توان و ظرفیت علمی خود در مجامع علمی حضور داشته باشند. تبدیل علم به ثروت و کاربردی کردن آنها از مراکز علمی انتظار می‌رود.

وزیر علوم با اشاره به تعداد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: در حال حاضر ۱۹۷ مرکز رشد و مرکز علمی در حوزه وزارت علوم فعالیت می‌کنند. وجود این مراکز رشد می‌تواند صاحبان ایده را در راستای اجرایی شدن طرح‌شان یاری کند.

غلامی افزود: نزدیک به پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که کار خود را مبتنی بر دانش آغاز کرده‌اند. قطعاً می‌توانیم با افزایش توانمندی‌ها در این مسیر، هوشمندانه‌تر پیش برویم.

وی تأکید کرد: حمایت از این جوانان قطعاً سرمایه‌گذاری است و این سرمایه‌گذاری درست و به‌جا محسوب می‌شود؛ از این رو آینده درخشانی پیش روی ملت و جوانان ما دیده می‌شود.

غلامی درباره زمان اجرای لایحه ساماندهی سهمیه کنکور، گفت: این لایحه امسال به دولت ارائه شده و امیدواریم به سرعت از دولت به مجلس منتقل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدواریم این موضوع برای سال ۹۹ اجرایی شود، گفت: اگر این لایحه تا قبل از ثبت نام کنکور 99 برسد، اجرایی می شود. اگر لایحه نرسد ممکن است برای کنکور سال ۹۹ اجرایی نشود و به سال بعد موکول شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045940

وب گردی

وب گردی