آموزش، پژوهش و فرهنگ ارکان توسعه دانشگاه هستند/ افتتاح اولین مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی در مجتمع سوهانک

معاون پژوهش و فناوری برتر هفتمین جشنواره فرهیختگان از علت انتخابش به عنوان معاون پژوهشی برتر و همچنین مشکلات پیش روی پژوهشگران سخن گفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی نیازی عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و استاد تمام رشته شیمی تجزیه است. او 176 مقاله ISI و ده کتاب تالیفی و ترجمه را در کارنامه خود دارد که امسال به عنوان معاون پژوهشی و فناوری برتر در هفتمین جشنواره فرهیختگان از واحد تهران مرکزی انتخاب شده است.

معاون پژوهشی و فناوری برتر در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعریفش از پژوهش گفت: پژوهش یعنی درست تصمیم بگیریم، این تصمیم می‌تواند در زمینه آموزشی، فرهنگی، اداری مالی و .. باشد. بنابراین هر کاری که بر اساس تحقیقی صورت بگیرد و موجب شود درست تصمیم بگیریم پژوهش نامیده می‌شود.

او در خصوص علت انتخابش به عنوان معاون پژوهشی و فناوری برتر گفت: در جشنواره فرهیختگان چند حوزه داریم؛ کسی که به عنوان پژوهشگر برتر، تالیف کتاب برتر، ترجمه مقالات و .. انتخاب می‌شود. اما فردی که به عنوان یک مسئول اجرایی انتخاب شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرد، باید علاوه بر این موارد، در حوزه‌های کاری خود نیز اقداماتی انجام داده باشد که آن اقدامات نیز به عنوان معیار انتخاب مورد بررسی قرار ‌گیرد.

نیازی با بیان این که حوزه تخصصی بنده شیمی تجزیه با گرایش شیمی سنجی است اضافه کرد: بیشتر مقالاتم در زمینه آنالیز داروها و نمونه‌های بیولوژیک است، یعنی روش‌های مختلفی که بتوانیم داروهای بیولوژیک مثل ادرار، خون و.. را اندازه‌گیری کنیم. اما زمینه ای که باعث شد به عنوان معاون پژوهش برتر انتخاب شوم این بود که واحد تهران مرکزی در چند حوزه فعالیت داشته است.

ساماندهی پایان نامه های دانشجویان

او درباره این فعالیت‌ها توضیح داد: یکی از بحث‌های اصلی، ساماندهی پایان نامه‌های دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است؛ واحد تهران مرکزی با بیش از 55 هزار دانشجو و هزار عضو هیات علمی یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاهی کشور است. یک فرآیند دو ساله طول کشید تا نوعی یکنواختی در اجرای بحث پژوهش تحصیلات تکمیلی داشته باشیم؛ به عبارتی از مرحله تثبیت پورپوزال تا مرحله دفاع و نحوه اجرای دفاع نوعی یکنواختی ایجاد شد.

راه اندازی سامانه پژوهشیار

راه‌اندازی سامانه پژوهشیار از دیگر اقداماتی است که در واحد تهران مرکزی انجام شده است. او درباره این سامانه گفت: اولین دانشگاهی هستیم که سامانه پژوهشیار را اجرا کرده است؛ طبق بخشنامه ابلاغ شده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه پژوهشیار از سال 98 اجرا شد، این در حالی است که از ابتدای دی ماه سال 97 اجرای این سامانه را در کشور آغاز کردیم. همچنین بیشترین عضوهای فعال در سامانه پژوهشیار متعلق به واحد تهران مرکزی است.

معاون پژوهشی و فناوری برتر در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی درباره مزیت این سامانه تاکید کرد: در این سامانه تمام فرآیند تثبیت و داوری پرپوزال و همچنین چک کردن عناوین به صورت اتوماسیون انجام می‌شود؛ بنابراین علاوه بر حذف کاغذ و بوروکراسی‌های اداری توانستیم در بحث پایان نامه‌ها نظارت بهتری داشته باشیم.

اجرای سه برنامه علمی در واحد تهران مرکزی

او درباره سومین اقدام واحد تهران مرکزی در حوزه پژوهشی گفت: از سال 96 یعنی همان زمان که دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی را بر عهده داشت، بحث برنامه‌های علمی و یا همان پایش کلید خورد؛ از همان زمان واحد تهران مرکزی در اجرای این برنامه‌های علمی پیشرو بود. دو برنامه علمی تحت عنوان محیط زیست و علوم مهندسی ورزش در واحد تهران مرکزی اجرا شده است و ما قطب این دو برنامه هستیم.

نیازی با بیان این که یک برنامه علمی دیگر را نیز در سال 98 تحت عنوان برنامه علمی حکمرانی آغاز کردیم تصریح کرد: هدف از این برنامه‌های علمی استخراج و پیدا کردن چالش‌های محیط زیست، علوم مهندسی ورزش و حکمرانی در جامعه و صنعت و تبدیل کردن این چالش‌ها به نظام موضوعات است. در نهایت اساتید و دانشجویان از این نظام موضوعات برای ارائه پرپوزال در مقطع ارشد و دکتری استفاده خواهند کرد.

او تاکید کرد: هدف اصلی از اجرای برنامه علمی حکمرانی این است که به جای پژوهش‌های پراکنده، یک همگرایی در انجام پژوهش‌ها داشته باشیم تا تمام گروه‌ها بسیج شده و یک پازل علمی محیط زیست را ایجاد یا یک پازل علوم مهندسی و ورزش را حل کنند.

معاون پژوهشی و فناوری برتر در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درباره برنامه دیگر واحد تهران مرکزی اظهار کرد: در یک سال گذشته، 14 دانشکده‌ واحد تهران مرکزی و همچنین حوزه‌های ستادی در سه مجتمع آیت الله هاشمی (نیایش)، مجتمع ولایت و مجتمع انقلاب تجمیع شدند. به طور مثال اگر قبلا 14 کتابخانه داشتیم الان 3 کتابخانه مرکزی داریم. یعنی یک کتابخانه مرکزی در سه مجتمع به دانشجویان سرویس دهی می‌کند و در سه سال گذشته بالغ بر یک میلیارد تومان کتاب برای دانشجویان تهیه کردیم.

نیازی با بیان این که با توجه به ذات و فلسفه دانشکده‌ها، مجتمع نیاش فقط به عنوان مجتمع فنی و مهندسی علوم پایه و معماری فعالیت می‌کند اضافه کرد: بیش از 90 درصد از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در یک مجتمع تجمیع شد و در ایام دهه فجر بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع نیایش واحد تهران مرکزی آغاز به کار می‌کند.

افتتاح اولین مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی

او با تاکید بر این که قصد داریم در این مجتمع اولین مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی را افتتاح کنیم تصریح کرد: بیش از 130 آزمایشگاه را در این مجتمع با یک سری دستگاه‌های مدرن راه‌اندازی و تجمیع کردیم. این دستگاه‌ها به صورتی طراحی شده که وقتی دانشجویی وارد این مرکز می‌شود، می‌تواند هر گونه فعالیت و خدمات آزمایشگاهی که نیاز دارد را انجام دهد. این مرکز خدمات گسترده‌ای به همه دانشجویان ارائه و یکی از برندهای واحد تهران مرکزی خواهد شد.

بزرگترین انتشارات علمی متعلق به واحد تهران مرکزی است

معاون پژوهشی و فناوری برتر در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی درباره دیگر اقدام واحد تهران مرکزی در حوزه پژوهشی گفت: همچنین یکی از بزرگترین انتشارات علمی متعلق به واحد تهران مرکزی است؛ در یک سال گذشته بیش از 100 جلد کتاب از اعضای هیات علمی داوری و چاپ شده است. بیش از 20 مجله در این واحد دانشگاهی در حال فعالیت است که یک مجله دارای رتبه علمی ISI و یک مجله نیز داری رتبه وزارتین است.

او با اشاره به تاکید ریاست دانشگاه مبنی بر این که باید برای مجلات دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی شود توضیح داد: طبق تاکید ریاست دانشگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید حداقل یکی از مقالات خود را در مجلات دانشگاه به چاپ برسانند بنابراین این موضوع جزو یکی از رویکردها و سیاست‌های ماست که مجلات با کیفیتی داشته باشیم.

فعالیت پژوهشکده بافت و طب باز ساختی

نیازی با بیان این که همچنین یکی از بهترین پژوهشکده‌ها تحت عنوان پژوهشکده بافت و طب باز ساختی در واحد تهران مرکزی در حال فعالیت است تاکید کرد: این پژوهشکده دارای مجوز وزارت بهداشت و 4 مراکز تحقیقاتی دارد. اعضای هیات علمی زیادی در این پژوهشکده مشغول به فعالیت بوده و تجهیزات خریداری و آزمایشگاه‌های آن نیز راه اندازی شده و در حال حاضر به مرحله بهره وری رسیده است. امکانات پژوهشکده بافت و طب باز ساختی در واحد تهران مرکزی قابل سرویس دهی به بسیاری از ارگان‌ها و مراکز تحقیقاتی و پزشکی است.

معاون پژوهشی و فناوری برتر در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات پیش روی پژوهشگران نیز گفت: پژوهش جدا از زندگی نیست؛ هفته پژوهش یاد پژوهشگران و حوزه پژوهش می‌افتیم، این در حالی است که همه روزها باید روز پژوهش باشد و نمی‌توان بین آموزش، پژوهش و بحث فرهنگی مرز درست کنیم. آموزش، پژوهش و حوزه فرهنگی ارکان اصلی فعالیت یک دانشگاه هستند.

او با تاکید بر این که پژوهش یک فرآیند طولانی مدت است تاکید کرد: تصوری که وجود دارد این است که باید نتیجه فعالیت‌های پژوهشی را نیز مانند دیگر فعالیت‌ها در ظرف یک ماه ببینیم؛ این در حالی است که در پژوهش چنین انتظاری ممکن نیست، زمان می‌برد که در پژوهش به نتیجه برسیم. این دیدگاه یکی از مشکلات است و اگر تغییر کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نیازی در پایان با بیان این که باید برای پژوهشگر هزینه کرد گفت: باید به پژوهش اعتقاد داشته باشیم، در حال حاضر ارتباط بین صنعت و جامعه وجود ندارد، دانشگاه این ایراد را به گردن صنعت انداخته و بالعکس. معتقدم دانشگاه باید به ارتباط با صنعت اعتقاد و صنعت نیز به دانشگاه اعتماد پیدا کرده و برای حل چالش خود هزینه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045945

وب گردی

وب گردی