تجهیزات پژوهشی دانشگاه‌ها هیچ نیازی را برآورده نمی‌کنند/ دانشجویان به منابع علمی روز دنیا دسترسی ندارند

دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی امیرکبیر گفت: تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه‌ها بسیار قدیمی بوده و نیازمند به‌روزرسانی است. مهیا نبودن ساختارهای پژوهش در کشور، بر خروجی و کیفیت آن تاثیر منفی دارد.

ابوالفضل ممیزالاشجار در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در حال حاضر دانشجویان انگیزه‌ای برای فعالیت‌های پژوهشی ندارند، گفت: مشکلاتی که در راه انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در کشور وجود دارد به صورت ناخود آگاه روی انگیزه و کیفیت طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی اثر منفی گذاشته است.

وی درباره مشکلات دانشجویان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در کشور بیان کرد: اولین مشکل بزرگ دانشجویان، عدم دسترسی به سایت‌ها، مقالات و ژورنال‌های مختلف علمی روز دنیا است که باعث شده دانشجویان مجبور به استفاده از سایت‌ها و روش‌های غیر مجاز در مجامع بین‌المللی شوند.

دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی امیرکبیر بیان کرد: البته درباره عدم دسترسی دانشجویان و مردم به سایت‌های علمی دانشگاه‌های برتر جهان به عملکرد و سیاست‌های مسئولان کشوری و دانشگاهی مرتبط نیست، بلکه تحریم‌های یک‌جانبه غرب بر علیه ایران باعث فیلتر این سایت‌ها شده است.

بودجه مشکل اصلی حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه تخصیص ندادن بودجه کافی به دانشگاه‌ها یکی دیگر از مشکلات حوزه پژوهشی در کشور است، گفت: این امر سبب به وجود آمدن کمبودهایی در حوزه پژوهش از جمله فضای آزمایشگاهی و وسایل و تجهیزات قدیمی شده است.

به گفته ممیزالاشجار، تجهیزات و ابزار آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه‌ها بسیار قدیمی است و به‌روز‌رسانی نیاز دارد. زمانی که ساختارهای لازم برای انجام پژوهش در کشور مهیا نباشد قطعا در خروجی و کیفیت پژوهش اثرات منفی است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه پژوهش‌ها باید کاربردی باشند، گفت: نتیجه هر پژوهش‌ باید در نهایت بتواند یک مشکل را در جامعه و صنعت حل کند. همچنین خروجی پژوهش‌ها باید قابلیت اجرایی داشته باشند.

وی به عدم هماهنگی و همراهی دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بین صنعت و دانشگاه جدایی و ناهماهنگی وجود دارد، که این موضوع باعث شده از یک سو نیازهای پژوهشی صنعت بر‌طرف نشود و از سوی دیگر نتایج پژوهش‌های دانشگاهی اجرایی نشود.

هم‌گرایی دانشگاه و صنعت در راستای اثرگذاری فعالیت‌های پژوهشی

ممیزالاشجار درباره رفع ناهماهنگی بین دانشگاه و صنعت بیان کرد: استادان برای رفع این مشکل و انجام فعالیت‌های پژوهشی، باید ارتباط خود را با مدیران و صاحبان مشاغل حوزه صنعت تقویت کنند. استادان و دانشجویان نباید خود را محصور در کلاس درس و محیط دانشگاه کنند، بلکه باید با بخش‌های مختلف بازار کار و صنایع آشنا شده و ارتباط گیری انجام دهند.

این دانشجوی رشته شیمی دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: البته ارتباط استادان با صنعت مستلزم بستر مناسبی از سوی دانشگاه‌ها است؛ اما متاسفانه در شرایط کنونی در بیشتر دانشگاه‌های کشور این بستر فراهم نیست. کم‌کاری مسئولان دانشگاهی و مدیران صنعت در عدم شکل‌گیری این بستر موثر است.

دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی امیرکبیر درباره ارتباط دانشگاه و صنعت در دانشگاه محل تحصیل خود اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانسته با استفاده از برج فناوری خود تا حدی این نیاز را برطرف کند و واسطه مناسبی برای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت باشد؛ اما تا رسیدن به مرحله ایده آل فاصله بسیاری وجود دارد.

درس روش تحقیق ناکارآمد در آموزه‌های پژوهشی


وی در پاسخ به این پرسش که آیا «درس روش تحقیق برای آشنایی دانشجویان با ساختار علمی مقاله، پایان‌نامه و فعالیت پژوهشی کافی است»، گفت: استادان در درس روش تحقیق و گزارش نویسی متاسفانه به قسمت دوم درس بیشتر اهمیت داده و مبنای تدریس خود را بیشتر بر مباحث علمی و کمتر بر مباحث پژوهشی قرار می‌دهند.

ممیزالاشجار در پایان خاطرنشان کرد: درس روش تحقیق بیشتر رویه نوشتن یک طرح پژوهشی را به دانشجویان آموزش می‌دهد. در حالی که آموزش نحوه صحیح جست‌و‌جو و تحقیق اهمیت بیشتری دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045949

وب گردی

وب گردی