مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 25 آذر

«از نمای نزدیک ربات‌ انسان‌نمای ایرانی سورنا 4،  ارائه لایحه سهمیه کنکور به دولت و اعلام زمان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 25 آذر به شرح زیر است:

از نمای نزدیک ربات‌ انسان‌نمای ایرانی سورنا 4

امروزه ربات‌های انسان‌نما نسل جدیدی از ربات‌ها هستند که با وجود فناوری هوش مصنوعی توانسته‌اند قابلیت‌هایی مشابه انسان را انجام دهند. ایران ساخت پروژه ربات‌های انسان‌نما را از سال 87 و با ارائه طرح ساخت ربات سورنا یک آغاز کرد. بعد از آن، سورنا 2 در سال 89 و سورنا 3 در سال 94 رونمایی شدند که نخستین نمونه‌های ربات‌های انسان‌نما در کشور لقب گرفتند؛ اما حالا بعد از حدود چهار سالی که از سورنا 3 می‌گذرد، سورنا 4 خلق شده و با توجه به فناوری‌های پیشرفته و هوشمندی که در آن به کار گرفته شده، نماد ملی ایران لقب گرفته است. در سورنا 4 تلاش شده که مسیر ریل‌گذاری شده‌ای که از سورنا یک آغاز شده، منقطع نشده و بتواند هوشمندتر عمل کند؛ بنابراین سورنا 4 از جمله طرح‌های مرز فناوری است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتواند کارکردهای خود را پیدا کند.

هدف از ساخت نسل چهارم ربات‌های انسان‌نما در کشور رسیدن به دانش فنی و مرز فناوری مورد نیاز کشور بوده است. ربات‌های انسان‌نما در جنبه‌های عمومی تا حد زیادی می‌توانند به زندگی عامه مردم کمک کنند و از سرریزهای آن نیز در تولید اندام‌های مصنوعی هم استفاده می‌شود که در دنیا با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. استفاده از ربات‌های انسان‌نما در محیط‌های شهری و ساختمانی از جمله کاربردهای این ربات‌ها محسوب می‌شوند و حتی برای کمک به سالمندان، معلولان، بیماران و افراد کم‌توان به کار می‌روند و از جنبه‌های درمانی و آموزشی آن نیز می‌توان استفاده کرد. ربات انسان‌نمای سورنا 4 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در قالب یک طرح کلان ملی فناوری تولید و در دانشکده فنی دانشکده مکانیک دانشگاه تهران رونمایی شد. این پروژه در مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشکده مکانیک دانشگاه تهران و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شده است.

آماده‌ همکاری علمی با کمیته امداد هستیم

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید در الگوهای ذهنی، رفتاری و سازمانی پویایی وجود داشته باشد، گفت: «اگر قرار است کمیته امداد به‌عنوان درخت طیبه‌ای که توسط امام (ره) بنیان‌گذاری شد، پویا و پایا بماند، باید خود را در گام دوم بازتعریف کند. اینها صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه این نهاد به یک جریان علمی پویا و مولد وصل شود.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک نهاد اجتماعی در عرصه علم که مردم‌مدار و مولود انقلاب اسلامی است، افتخار دارد اعلام کند که با تمام توان در کنار کمیته امداد قرار می‌گیرد و مقدمات آن در حال تهیه شدن است.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 25 آذر به شرح زیر است:

ارائه لایحه سهمیه کنکور به دولت

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در حاشیه بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امکان جذب دانش‌آموزان در مراکز علمی وجود دارد. دانش‌آموزان برای جذب در مراکز رشد باید صاحب ایده باشند، ضمن آنکه اگر دانش‌آموزان شرایط اعلام شده در آیین‌نامه مراکز رشد را احراز کنند، می‌توانند در مراکز رشد مستقر شوند.

غلامی به عملکرد خوشه‌های علمی اشاره کرد و ادامه داد: خوشه‌های علمی تشکیل شده بیشتر در راستای همفکری در مسائل کلان کشور با مجریان به‌ویژه با دولت بوده است. این خوشه‌ها در مواردی مانند مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوزه‌هایی چون ریزگردها و سیل که خساراتی وارد کرد، بررسی‌های لازم را انجام دادند. این خوشه‌ها بررسی های علمی را انجام دادند و گزارش‌های آن را به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کردند و امیدواریم این امر استمرار یابد. قرار‌گرفتن دانشگاهیان و صاحبان علم در کنار مسئولان بیش از پیش مشکلات کشور را با دید علمی رفع خواهد کرد.

غلامی در خصوص لایحه ساماندهی سهمیه کنکور گفت: این لایحه امسال به دولت ارائه شده و امیدواریم که به سرعت از دولت به مجلس ارائه شود. وی با بیان اینکه امیدواریم که این لایحه برای سال 99 اجرایی شود، تصریح کرد: اگر تا قبل از ثبت نام کنکور برسد، اجرایی می‌شود؛ وگرنه ممکن است برای سال بعد اجرایی شود.

زمان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری اعلام شد

نتایج مرحله تکمیل ظرفیت چهل و ششمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام شد و داوطلبان می‌توانند با ورود به سایت مرکز سنجش و درج اطلاعات شخصی و پرونده ای خود از نتیجه آزمون مطلع شوند. پذیرفته شدگان باید از امروز دوشنبه 25 آذرماه تا روز شنبه 30 آذرماه 98 به دانشگاه محل پذیرش مراجعه کنند.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، داوطلبان پذیرفته شده برای ثبت‌نام باید تمامی مدارک ثبت نامی، اعم از مدرک پزشکی عمومی، مدارک مربوط به طرح نیروی انسانی، خدمت نظام وظیفه، صلاحیت بالینی و در صورت پذیرش با استفاده از هر گونه سهمیه، مدارک مربوط به احراز آن سهمیه را به دانشگاه ارائه کنند. داوطلبان در صورت عدم ثبت نام در موعد مقرر، جزو انصراف دهندگان محسوب خواهند شد و از شرکت در چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی محروم خواهند شد. مرحله تکمیل ظرفیت چهل و ششمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی برای آن دسته از داوطلبان آزمون که در مرحله اصلی مجاز به انتخاب رشته‌محل بوده و در اعلام نتایج مردود اعلام شده اند یا به هر دلیل موفق به انجام انتخاب رشته نشده بودند، در روزهای 4 تا 9 آذر برگزار شد. ظرفیت پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت چهل و ششمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی 513 نفر در 22 رشته در مجموع سهمیه های آزاد، مناطق محروم و رزمندگان و ایثارگران اعلام شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045963

وب گردی

وب گردی