مبالغ پژوهانه با تأخیر به پژوهشگران پرداخت می‌شود/ تحریم مانع چاپ مقالات ایرانی در مجلات بین المللی

دانشیار رشته میکروب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: حمایت های مالی از محققان این حوزه صرفا بصورت برخی مبالغ تشویقی است که خیلی دیر به دیر اتفاق می افتد.

آرزو طهمورث پور دانشیار میکروب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات موجود در مسیر چاپ مقالات اظهار کرد: در حال حاضر 71 مقاله در اختیار دارم که 29 مقاله isi است و به عنوان فردی که در این حوزه فعالیت می کند با مشکلاتی روبه رو هستیم، یکی از این مشکلات موجود در چاپ مقالات، تحریم ها هستند که محدودیت های بسیاری در این زمینه ایجاد کرده است.

وی افزود: شخصا چندین مقاله به سایر کشور ها ارسال کرده ام که طی دریافت نامه ای صراحتا گفته شد به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران از دریافت مقالات توسط پژوهشگران ایرانی معذور هستیم. در بسیاری از موارد حتی مقالات مورد بررسی قرار نمی گیرند و به دلیل تحریم های موجود پذیرفته نمی شوند. به طور کلی در چاپ مقالات خود با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم.

طهمورث پور با اشاره به سایر مشکلات موجود در این حوزه گفت: علاوه بر تحریم ها که از مهم ترین مشکلات موجود در زمینه مقالات است، مشکلات دیگر مانند کمبود امکانات، هزینه های بسیار زیاد و گرانی مواد مورد استفاده، کار را برای دانشجویان بسیار سخت کرده است. اما دانشگاه واحد خوراسگان تلاش خود را برای بهبود این شرایط و ادامه کار انجام داده است.

این دانشیار میکروب شناسی درباره حمایت های دریافت شده در تهیه این مقاله، تشریح کرد: این مقاله نتیجه پایان نامه یکی از دانشجویان بود که در این زمینه تلاش بسیاری انجام داد. در رابطه با حمایت های انجام شده در این زمینه می توان به در اختیار دادن امکانات آزمایشگاهی با مواد تهیه شده توسط خود فرد اشاره کرد. به طور کلی دانشگاه هم در حد توان خود حمایت هایی را از این دانشجو انجام داده است تا بتواند از پتانسیل ها و امکانات موجود در دانشگاه استفاده کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این انتظار را داریم که حمایت های همه جانبه ای از اقدامات افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند شود. این حمایت ها می تواند در حوزه مالی با توجه به اینکه بسیاری از مقاله ها هزینه های بسیار زیادی دارند، حمایت های معنوی و در زمینه در اختیار دادن امکانات بیشتر به محققان باشد تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین به عدم محدودیت بین دانشگاه ها جهت همکاری در حوزه مقالات و دستگاه هایی که مختص به دانشگاه های همجوار دولت است از دیگر مواردی است که باید به آن پراخته شود.

طهمورث پور درباره روند حمایت های مالی این حوزه اظهار کرد: حمایت های مالی که از محققان این حوزه می شود فقط به صورت مبالغی است که تحت عنوان تشویق به محققان داده می شود که همین موضوع هم با فاصله زمانی بسیار زیاد یعنی دیر به دیر اتفاق می افتد. همچنین گرند های پژوهشی هم هست که محققان می توانند آن ها را دریافت و برای مقالات خود استفاده کنند.

این دانشیار رشته میکروب شناسی درباره ماهیت مقاله خود که به عنوان مقاله برتر انتخاب شده است، تشریح کرد: شوری یکی از تنش های اصلی و شایع در جهان کنونی بوده که سبب کاهش تولیدات کشاورزی در نواحی وسیعی از سطح زمین می شود. در کشاورزی همواره سعی بر این است که تحمل گیاهان زراعی نسبت به تنش های محیطی افزایش یابد. درسالهای اخیر تلاش های بسیاری برای به کار بردن روشهای زیستی جهت کاهش تنش شوری صورت گرفته که ازجمله این روش ها استفاده از باکتریها و تولیدات باکتریایی است. اگزو پلی، ساکاریدهای باکتریایی از متابولیت های باکتریایی هستند که دارای نقش مهمی در مقاومت باکتری ها در مقابل تنش های مختلف از جمله شوری و خشکی می باشند.

طهمورث پور ادامه داد: لذا در این تحقیق، به منظور کاهش تنش شوری بر جوانه زنی بذر گوجه فرنگی تحت تنش، باکتریهای شورزی با بیشترین توان تولید اگزو پلی ساکارید از خاک جداسازی و مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت، اگزو پلی ساکاریدها با افزایش دسترسی آب، کاهش جذب سدیم و افزایش جذب عناصر غذایی و همچنین از طریق ارتقا دانه بندی ساختمان خاک، می توانند نفوذ پذیری و هدایت هیدرولیکی خاک را بهبود بخشیده و رشد ریشه را ارتقا دهند و در نتیجه افزایش جوانه زنی را در خاک تحت تنش شوری نشان دهند. با توجه به سطح وسیع اراضی شور در کشور و همچنین پیشرفت روند شورشدن اراضی، فناوری حاصل از این تحقیق می تواند به عنوان یک راهکار کاربردی جهت جلوگیری از کاهش عملکرد و افزایش تولیدات کشاورزی مطرح باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045985

وب گردی

وب گردی