نظام‌های ارزشیابی کشور در حوزه پژوهش ضعیف است/ روش جزوه محوری در دانشگاه‌ها باید اصلاح شود

پژوهشگر برتر حوزه هنر و معماری در هفتمین جشنواره فرهیختگان گفت: نظام‌های ارزیابی کشور در حوزه پژوهش جدی گرفته نمی‌شود و بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی از عمق کافی برخوردار نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، حسین سلطانزاده دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است که بیش از 70 مقاله پژوهشی، 50 مقاله تخصصی و 20 کتاب تالیفی را در کارنامه خود دارد. او همچنین دو مقاله ISI در رتبه Q1 دارد و امسال به عنوان پژوهشگر برتر حوزه هنر و معماری در هفتمین جشنواره فرهیختگان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انتخاب شده است.

سلطانزاده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعریف خود از پژوهش گفت: پژوهش فرآیندی است که در آن یک موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به روند تعریف شده علمی، جلو می‌رود تا به نتایج و دستاوردهای بدیع دست پیدا کند. پژوهش با گردآوری اطلاعات متفاوت است، برخی اوقات ما گردآوری مطالعات انجام می‌دهیم که فرسنگ‌ها با پژوهش فاصله دارد.

او با بیان این که پژوهش چند ویژگی مهم دارد اضافه کرد: یک پژوهش مستدل، مستند و دارای یافته‌های بدیع است. متاسفانه در برخی از رشته‌ها پژوهش ضعیف است و اساسا در کشورمان به صورت جامع به امر پژوهش پرداخته نمی‌شود و به علوم انسانی نیز به صورت محتوایی توجه نمی‌شود. البته انتشارات و مقالات بسیار زیادی داریم و در زمینه پژوهش کارهای زیادی صورت می‌گیرد اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها از عمق کمی برخوردار هستند. همچنین نظام‌های ارزیابی مان قوی نبوده و در حوزه علوم انسانی و هنر بسیار ضعیف هستیم.

پژوهشگر برتر حوزه هنر و معماری در هفتمین جشنواره فرهیختگان با اشاره به این که در حوزه علوم تجربی می‌توان از ترجمه استفاده کرد تصریح کرد: بنابراین وضعیتمان در حوزه علوم تجربی بد نیست، چون کتاب‌ها و مقالات کشورهای پیشرفته را ترجمه کرده و از طریق آن، در جریان پژوهش‌های کاربردی قرار می‌گیریم. در حوزه علوم انسانی و هنر شاید بخشی از نیازمان از طریق ترجمه مرتفع شود اما در اصل نیاز به تحقیقات بومی داریم که در این زمینه نتوانستیم به خوبی عمل کنیم.

او با بیان این که این موضوع به معنی عدم تخصیص بودجه نیست ادامه داد: گاهی بودجه کافی برای پژوهش اختصاص داده شده اما به تشریفات پژوهش، بیش از پژوهش به صورت کیفی بها داده می‌شود. در یکی از بخشنامه‌هایی که چند سال گذشته در دانشگاه آزاد ابلاغ شد، مشخصا به امر پژوهش بی توجهی شد. بر اساس این بخشنامه، اگر استادی مقاله‌ای را به همراه دانشجوی خود در ارتباط با پایان‌نامه ارشد و یا دکتری بنویسد به آن مقاله تشویقی تعلق می‌گیرد اما اگر همان مقاله توسط یک استاد و بر اساس تجربیات چند ساله او نوشته شود به آن استاد تشویقی داده نمی‌شود.

سلطانزاده با تاکید بر این که ابلاغ چنین بخشنامه‌ای حاکی از عدم درک تصمیم‌گیران از پژوهش است اظهار کرد: زمانی که از یکی از مسئولان وقت علت چنین تصمیمی را جویا شدم، گفت چون برخی از اساتید کارهای پژوهشی دانشجویان خود را دریافت و تبدیل به مقاله می‌کنند. جای تاسف است اگر عده‌ای اقدام اشتباهی را انجام می‌دهند ما آن اشتباه را تعمیم داده و پژوهش را فدای تصمیمات اشتباه کنیم.

این پژوهشگر معتقد است برخی از کسانی که در بخش پژوهش فعالیت می‌کنند پژوهشگر نیستند و درک درستی از پژوهش وجود ندارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات پژوهشگران گفت: کپی رایت در ایران وجود ندارد؛ البته اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی سودمندی انجام داده تا اگر کسی، کتاب فرد درگیری را بدون اجازه اسکن و در اینترنت بارگذاری کرد تحت تعقیب حقوقی قرار گیرد. پیش از این چنین قانونی وجود نداشت و پژوهشگران انگیزه‌ای برای انجام پژوهش نداشتند.

پژوهشگر برتر حوزه هنر و معماری در هفتمین جشنواره فرهیختگان تصریح کرد: مشکل دوم این که دانشگاه‌های ما به شدت جزوه محور شده و ما افراد را بر اساس حافظه محوری آموزش می‌دهیم. چنین رویکردی برای کشور خوب نیست چون با این رویکرد، افرادی را تربیت می‌کنیم که فقط حافظه آن‌ها قوی شده و قدرت تفکر و خلاقیتشان قوی نیست. بنابراین روش جزوه محوری و آموزش برای افراد باید به طور اساسی اصلاح شود چرا که چنین رویکردی باعث می‌شود دانشجویان به پژوهش علاقمند نباشند.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتظاراتش از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معتقدم ارزیابی‌های کیفی باید با دقت بیشتری انجام شود؛ در بیشتر مواقع ارزیابی‌ها کمی است و لازم است کیفی شود؛ ابزارهای تشویق یک استاد پژوهشگر و غیر پژوهشگر باید به گونه‌ای باشد تا یک استاد به پژوهش گرایش پیدا کند که این موضوع نیاز به سیاست‌های کلی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046011

وب گردی

وب گردی