انتشار اولین تصاویر یک «تَپ‌اختر»+فیلم

دانشمندان با استفاده از یک تلسکوپ در ایستگاه فضایی بین المللی نخستین نقشه نقاط داغ  از سطح یک «تپ‌اختر» را ایجاد کرده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «Neutron star Interior Composition Explorer» منظره ای از یک «تَپ‌اخترها» و چرخش سریع این ستاره را مشخص کردند.

دانشمندان با استفاده از این مشاهدات، دریافتند که این تپ اختر که «J0030+0451» نامیده می‌شود حتی دارای نقاط گرم‌تر از آن چه تصور می‌شد، است.

تَپ‌اخترها ( Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر ۱٫۵ برابر جرم خورشید را در خود جای داده‌ است. تپ‌اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد.

این ستاره‌ها دارای نقاط داغی هستند که قطب‌های مغناطیسی آن‌ها در پرتوهای X می‌درخشند. دلیل این امر آن است که مغناطیس تپ اختر آنقدر قوی است که می تواند ذرات را از سطح خود جدا کند. تعداد کمی از این ذرات خطوط میدان مغناطیسی را دنبال کرده و سپس در قطب آن به طرف دیگر جسم می چسبند.

با این حال، در نیمکره شمالی J0030 که تنها از زمین قابل مشاهد است، هیچ نقطه کانونی دیده نمی‌شود. محققان با استفاده از شبیه سازی متوجه وجود سه نقطه داغ در نیمکره جنوبی آن شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046044

وب گردی

وب گردی