مطالب انتقادی نشریات قبل از انتشار سانسور می‌شود/ روند نظارت بر نشریات دانشگاه مطلوب نیست

مدیر‌مسئول نشریه پرنیان گفت: معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی قبل از انتشار، نشریات را بررسی می کنند و اگر مطالب انتقادی باشد آن را حذف یا سانسور می‌کنند.

مهزاد دیار مدیر‌مسئول نشریه پرنیان دانشگاه آزاد اسلامی رشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مواردی که می تواند به عنوان نقد به عملکرد یک ساله دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شود، اظهار کرد: متأسفانه نشریات دانشجویی با کمبود بودجه‌های دریافتی و کمبود امکانات مانند اتاقی مجزا جهت فعالیت در این زمینه روبه‌رو هستند که می‌تواند مشکلات بسیاری در این زمینه به وجود آورد.

وی افزود: به‌طور‌کلی بودجه لازم برای فعالیت در حوزه نشریات وجود ندارد و این موضوع نشان‌دهنده بی‌توجهی به نشریات است و بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه پرداخته می شود. معاونت فرهنگی دانشگاه ها تا حدودی می تواند در فراهم کردن مکانی جهت فعالیت نشریات و یا امکانات مورد نیاز آن ها کمک کند ولی نتیجه ای به همراه ندارد. شخصا به مدت یک سال است در تلاش هستم اتاقی برای ادامه فعالیت نشریات تهیه کنم؛ اما تا به حال نتیجه ای دریافت نکرده ام. متأسفانه به فعالیت دانشجویانی که به دانشگاه کمک می‌کنند، توجهی نمی شود و در واقع نادیده گرفته می شوند.

مدیر‌مسئول نشریه پرنیان دانشگاه آزاد اسلامی رشت تشریح کرد: البته انتقادی هم به سازمان مرکزی وجود دارد و آن هم این است که اعتراضات را پوشش دهند و پیگیری کنند؛ اما در بیشتر مواقع گفته شده حتی زمانی که نامه ای هم به دکتر طهرانی نوشته شود؛ به مسئولان همان منطقه ارجاع داده می شود و پیگیری نمی شود. البته بسیاری از دانشجویان می ترسند که نسبت به عملکرد دانشگاه انتقادی داشته باشند که با نسبت دادن آن به مسئولان در نهایت خود دانشجویان مقصر شوند به همین دلیل دانشجویان پیگیر این مسئله نمی شوند.

دیار با اشاره به کم بودن حمایت های مالی از نشریات دانشجویی، گفت: متأسفانه نشریات دانشجویی از حمایت های مالی کمی برخوردار هستند و در بیشتر مواقع گفته می شود که بودجه لازم فعالیت نشریات را نداریم و با کمبود بودجه رو به رو هستیم. نشریات واحد دانشگاه ما نزدیک به 40 نسخه چاپ و منتشر می‌شوند که با کمک کارشناسان فرهنگی به 50 نسخه افزایش پیدا می کنند؛ در صورتی که تعداد نسخه‌های چاپی باید نزدیک به 100 نسخه باشد که اگر تعدادی از آن به عنوان آرشیو استفاده می شوند تعدادی دیگر بین دانشجویان توزیع شود.

وی ادامه داد: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی سایتی جهت بارگذاری نشریات در نظر گرفته بود؛ اما فردی را که به عنوان مسئول این موضوع در نظر گرفته اند، پیگیری های لازم را نکرده است. شخصا تلاش های بسیاری برای به روز رسانی نشریات انجام داده ام ولی به دلیل عدم همکاری دانشجویان و مسئولان مربوطه به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکرده ام.

مدیر‌مسئول نشریه پرنیان دانشگاه آزاد اسلامی رشت درباره میزان تأثیر انتقاد بر رشد نشریات، اظهار کرد: فکر می کنم اگر جلساتی که در این زمینه برگزار می شوند کاملا جدی باشد، بسیار می تواند در رشد مجموعه تأثیر گذار باشد. به این معنا که مسئولان به نظارت و انتقاد های دانشجویان توجه کنند. در حال حاضر متأسفانه در جلسات مربوط به این حوزه به موضوع های مهمی پرداخته نمی شود. به عنوان فردی که در حوزه نشریات فعالیت می کند به مدت یک سال در جلسات برگزار شده خواستار افزایش بودجه و تیراژ هستم؛ اما بازهم شاهد نتایج مطلوبی نبوده ایم. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در این موضوع نقشی ندارد و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد باید به این موضوع بپردازد.

دیار ادامه داد: ما در این نشریه ستون های انتقادی بسیاری داشته ایم که به دلایلی حذف و سانسور شده است. با وجود این معاونت فرهنگی دانشگاه معتقد است قبل از انتشار سانسوری صورت نمی گیرد؛ اما در واقعیت به این موضوع توجهی نمی شود و نشریات ما در مرحله اول بررسی می شود و در صورت نیاز مطلب مورد نظر حذف و در نهایت نشریه بدون مطلب مورد نظر منتشر می شود.

وی با اشاره به تأثیر کم نشریات در حل مشکلات دانشجویان و دانشگاه، تشریح کرد: فکر نمی کنم این موضوع در واحد دانشگاهی ما قابل حل باشد؛ زیرا تعداد نسخه نشریات کم بوده و به گونه مناسبی بین دانشجویان توزیع نمی شود تا دانشجویان از مشکلات موجود در دانشگاه مطلع شوند.

مدیر مسئول نشریه پرنیان دانشگاه آزاد اسلامی رشت با بیان وضعیت نا‌مناسب نشریات در زمینه کیفیت، اثر‌گذاری و جریان سازی، گفت: در حال حاضر نشریات از وضعیت مناسبی در زمینه کیفیت اثر گذاری و جریان‌سازی برخوردار نیستند. نامه‌ها و نشریاتی هستند که برای آن ها برنامه ریزی شده است و دانشجویان درباره مطالب خود فکر می کنند؛ ولی در بسیاری از موارد مطالب سایر نشریات از سایت های دیگر کپی می‌شود و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

دیار افزود: در زمینه دریافت مجوز هم انتظاراتی داریم و آن هم این است که پیش‌شماره و انتقاداتی که انجام می شود در شورای نشریات گرفته و بررسی شود تا بتواند به راحتی مجوز دریافت کنند. متأسفانه در واحد دانشگاهی رشت دبیرخانه ناظر بر نشریاتی وجود ندارد و جلساتی هم در این زمینه برگزار نشده است، لذا فکر می کنم هیچ نظارتی بر فعالیت نشریات نمی شود. به طور کلی روند نظارت بر نشریات از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

وی از دیگر مشکلاتی که در مسیر فعالیت نشریات وجود دارد، خبر داد و تشریح کرد: متأسفانه به نشریات توجهی نمی شود و مسئولان، نشریه مورد نظر را حتی به صورت الکترونیکی هم نادیده می گیرند. نکته دیگر آن است که طراحی سامانه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار قدیمی است و به‌روز‌رسانی در این سایت انجام نمی شود که این امر هم برای نشریات و هم برای سازمان مروبطه نامناسب است. لازم به ذکر است که در سایت هر واحد دانشگاهی نشریات دانشجویی بارگذاری نمی شوند.

مدیر‌مسئول نشریه دانشجویی پرنیان افزود: به عنوان یکی از فعالان حوزه نشریات این انتظار را داریم که حداقل جلسات و دیداری با مسئولان این حوزه در دستور کار قرار دهند تا بتوانیم به آمار واقعی نشریات و به وظایف خود آگاهی پیدا کنیم؛ همچنین این انتظار را داریم که به عنوان یک فعال فرهنگی مورد توجه قرار گیریم؛ چراکه بدون دریافت هیچ حقوق و درآمدی درحال فعالیت و ارائه خدمت هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046055

وب گردی

وب گردی