30 درصد زمان آموزش با برگزاری کلاس‌های تلفیقی از بین می‌رود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه بیش از 30 درصد زمان آموزش به‌دلیل برگزاری تلفیقی زمان کلاس‌ها از دست می‌رود، گفت: با وجود تعطیلی‌هایی مانند برف و آلودگی ‌هوا زمان از دست رفته هرگز جبران نمی‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی ذوعلم در جلسه اعضای انجمن‌های درسی و گروه‌های آموزشی این استان با بیان اینکه در بحث تحول آموزش و پرورش کار عظیمی در پیش داریم، گفت: تلاش زیادی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در رابطه با همسوسازی برنامه‌ها با برنامه درسی ملی انجام شده است. مهمترین پیام برنامه درسی ملی تغییر حوزه تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی محض به سمت اهدافی است که موجب ارتقای نگرش و توانایی دانش‌آموزان می‌شود به طوریکه یک زندگی معقول و متوازن داشته باشند.

وی مهم‌ترین چرخش در اسناد تحولی را چرخش از آموزش صرف به سمت تربیت دانست و گفت: کلید واژه تربیت، هویت است به طوری که دانش‌آموزان به هویت متعادل و قابل قبولی دست پیدا کنند و به آن افتخار کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از پژوهش‌محوری به عنوان راهبرد اساسی در حوزه تربیتی و یادگیری یاد کرد و گفت: پژوهش‌محوری در معنای عمیق یعنی اجازه بدهیم دانش‌آموزان مباحثه، پرسش و فکر کنند و خود به نتیجه مطلوب برسند.

ذوعلم به 11 حوزه تربیتی برنامه درس ملی اشاره کرد و گفت: هدف ما رسیدن به یک برنامه درسی پیشرفته و متوازن در 11 حوزه تعریف شده است. حوزه تربیت را باید یک حوزه پیوسته و تلفیقی در نظر بگیریم و آمادگی داشته باشیم تا فعالیت‌های هر دبیر یا هنرآموزی به عنوان یک مربی تربیتی همسو با فعالیت‌های پرورشی قرار گیرد. براساس اسناد تحولی زمان هر درس 50 دقیقه درنظر گرفته شده و برگزاری تلفیقی زمان کلاس‌ها ممنوع است ولی عملا این موضوع در مدارس رعایت نمی‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرروش افزود: بیش از 30 درصد زمان ما به خاطر برگزاری تلفیقی زمان کلاس‌ها از دست می‌رود و به عبارتی 33 هفته آموزشی به 28 هفته کاهش می‌یابد و زمان 50 دقیقه‌ای هر کلاس به 45 دقیقه تنزل می‌یابد و در کنار آن، تعطیلی‌های دیگری نیز به خاطر برف و آلودگی و مسائل دیگر وجود دارد که زمان از دست رفته هرگز جبران نمی‌شود.

رئیس سازمان پژوهش در ادامه به همراه مسئولان استان اردبیل از آموزشگاه نرجس بازدید کرد. علی ذوعلم در جمع دانش‌آموزان این آموزشگاه با بیان اینکه برای تقویت فرهنگ پژوهش‌محوری در مدارس باید نگرش دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان را تغییر بدهیم، گفت: تامین منابع علمی برای کتابخانه‌های مدارس، ارتقای مهارت پژوهشی در دانش‌آموزان نیز از جمله اقداماتی است که باید در این حوزه صورت گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه این سفر خود در مراسم تجلیل از پژوهشگران استان اردبیل شرکت کرد. در این مراسم از 23 معلم برگزیده و 9 دانش‌آموز برتر حوزه پژوهش آموزش و پرورش استان اردبیل قدردانی شد. او در این مراسم گفت: در فرهنگ برنامه‌ریزی کلان و فرآیند مدیریت عالی کشور پژوهش و تحقیق یک امر لازم و بدیهی است و باید در تمام شئون مدیریتی کشور توجه به قواعد تحقیق رعایت شود.

باید به سمت امنیت تربیت‌بنیان حرکت کنیم

وی ارتقای کیفیت تربیتی در جامعه را منوط به تلاش و اهتمام معلمان و دانش‌آموزان پژوهنده دانست و گفت: شورای آموزش و پرورش استان‌ها نقش جدی و اساسی در تبیین و توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دارند تا بتوانند در ابعاد گسترده حمایت‌های فکری و معنوی را هم از بعد اعتبارات و لوازم و هم فضای مورد نیاز اعمال کنند. ایجاد امنیت علمی و آموزشی در کشور مهم است. اگر قصد داریم برای آینده برنامه‌ریزی مستدل و متقنی را داشته باشیم ضروری است سرمایه‌گذاری در بعد تعلیم و تربیت را از هم اکنون آغاز کرده و به سمت امنیت تربیت بنیان حرکت کنیم.

دستیابی به آرمان‌های عالی نظام جز با سرمایه‌گذاری در عرصه تعلیم و تربیت امکانپذیر نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تامین امنیت پایدار و عمیق با تکیه بر توانمندی‌های علمی را یادآور شد و افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها جز با تکیه بر نیروی انسانی با مطالعه عمیق و ژرف ممکن نیست و آموزش و پرورش باید در این امر پیشگام باشد. آموزش و پرورش هر استان باید نیازمندی‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود را بر مبنای حفظ هویت ملی، منطقه‌ای و انقلاب اسلامی احصا کند چرا که معتقدیم دستیابی به آرمان‌های عالی نظام جز با سرمایه‌گذاری در عرصه تعلیم و تربیت امکانپذیر نیست.

ذوعلم همچنین رفع خلاهای اساسی مدارس استان‌ها به ویژه تجهیز هنرستان‌ها به ابزارهای علمی و آموزشی لازم را ضروی دانست و گفت: آموزش و پرورش نباید تنها به منابع و اعتبارات وزارتخانه تکیه کند بلکه شایسته است با تلاش و تکاپو نیازمندی‌های اساسی خود را تامین کند. پژوهش مبنای تحول در آموزش و پرورش است. باید اقتضائات آموزشی و پژوهشی مدارس احصا شده و براساس آن برنامه‌های هر استان در بعد تحقیق و پژوهش تدوین شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046058

وب گردی

وب گردی