4میلیارد وام به فناوران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت شده است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیشترین وام به میزان ۴.۵میلیارد تومان با تنفس زیاد و بهره کم به فناوران دادیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، میزگرد پژوهشی حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، امروز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، رؤسای مراکز رشد، محققان و پژوهشگران برگزار شد.

افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: امروز دانشگاه‌های بزرگ کشور به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرده و پژوهش‌های محصول‌محور انجام می‌دهند.

زرقی درباره عملکرد دانشگاه‌های ایران در نسل اول و دوم گفت: دانشگاه نسل سوم در راستای نسل‌های اول و دوم حرکت کرده و بر مبنای آموزش و پژوهش پیش می‌رود. علم نافع، علمی است که به‌کار بیاید و علم باید به فناوری تبدیل شود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سرانه سه مقاله به ازای هر هیئت علمی، ممتاز است و به بلوغ برای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم رسیده است. باید استادی در این نظام جذب کنیم که قابلیت تبدیل ایده به محصول را داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دانشگاه نسل سوم به‌شدت احتیاج به دانشکده‌های فنی و مهندسی دارند. امروز در دو بیمارستان، دفتر تکنولوژی داریم؛ چون باید انتقال تکنولوژی را انجام دهیم. ما دانشگاهی هستیم که بیشترین وام به میزان ۴.۵میلیارد تومان با تنفس زیاد و بهره کم را به فناوران دادیم. بیش از 100 کارگاه فناوری نیز در حوزه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم؛ همچنین به دنبال ایجاد ستاد کارآفرینی هستیم.

زرقی تاکید کرد: به دنبال شراکت و دخالت نیستیم؛ بلکه به‌دنبال هدایت و حمایت هستیم. سال ۱۳۹۲، دو شرکت دانش‌بنیان داشتیم و امسال ۷۷ شرکت دانش‌بنیان داریم. ۴۶ محصول از ۱۱۳ پروژه را تجاری‌سازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی گفت: خوشبختانه سال ۲۰۱۹، سال درخشانی برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است. در نظام لایدن جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر بودیم که تنها دو دانشگاه علوم پزشکی در آن حضور دارند. در رتبه‌بندی سایمگو نیز جایگاه خوبی داریم. در همه رده‌بندی‌ها، رتبه‌ای زیر هزار داریم.

معاون تحقیقات و فناوری با اشاره به انتقادات از آمار بالای مقالات در ایران گفت: بدون علم نمی‌توان فناوری تولید کرد. یک‌سوم از ۵۵ هزار مقاله تولید شده مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است؛ اما بودجه ما یک‌سوم بودجه پژوهشی نیست؛ حتی دانشگاه هاروارد نیز تنور تولید مقاله را گرم نگه می‌دارد.

زرقی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند شتاب علمی نباید کم شود و همچنین باید به سمت ثروت‌آفرینی هدایت شود.

دانشگاه باید به فکر رفاه جامعه باشد

کبارفرد، رئیس آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: فارغ‌التحصیلان باید بتوانند وارد عرصه بازار شوند. دانشگاه باید رویکرد جدیدی داشته باشد تا دانشجویان برای این امر مهم آمادگی پیدا کنند.

فریدون عزیزی، رئیس پژوهشگاه غدد درون‌ریز و متابولیسم خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ سال پیش دانشگاه‌ها ماموریت جدیدی پیدا کردند تا علاوه بر آموزش، خلاقیت و پژوهش را در دانشجویان پرورش دهند. از حدود ۳۰ سال پیش مشخص شد این هدف کافی نیست؛ بلکه دانشجویان باید ثروت‌آفرین باشند و به‌همین دلیل دانشگاه‌های نسل سوم به وجود آمدند.

وی افزود: دانشگاه بعدی ما باید به فکر رفاه جامعه باشد؛ اصلی که اولویت دانشگاه‌های علوم پزشکی است؛ چون ما با جان مردم سر و کار داریم. پزشک خوب، پزشکی است که مسائل جامعه، دغدغه ذهنی او باشد.

ارتقای سلامت و اقتصاد جامعه نقش دانشگاه‌هاست

عباس بصیری، رئیس مرکز تحقیقات اورولوژی تصریح کرد: دانشگاه باید نقش خود را در زمینه ارتقای سلامت و اقتصاد جامعه انجام دهد. باید هم ثروت تولید کرده و هم از هدررفت ثروت جلوگیری کنیم، به‌همین منظور در مرکز تحقیقات به‌صورت خودجوش اقدام به تدوین گایدلاین‌هایی کردیم.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های آمریکا این است که از سال ۲۰۲۶ به بعد، با هجوم سرطان‌های ناشی از تصویربرداری‌ها مواجه شود. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور، سنگ کلیه است و ایران در کمربند سنگ‌سازی دنیا قرار دارد. دو اقدام در این راستا آغاز کرده و ارتباط بین این بیماری با آب، تغذیه و شغل را پیدا کرده و پروتکلی تهیه کرده‌ایم. همچنین قرصی را به تولید انبوه رسانده‌ایم.

مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی، جهانی شده است

حائری، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه میزگرد یادآور شد: نیاز اساسی جوامع بشری در طول تاریخ، سلامت است. از نسل سوم عبور کرد‌ایم و حدود ۱۵ سال است مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی، جهانی شده است.

وی ادامه داد: هزار سال پیش دانشگاه جندی‌شاپور را داشتیم و امروز کتاب‌هایی در زمینه دانشگاه‌های نسل پنجم و ششم چاپ شده است. ایران افتخارات بسیاری در زمینه پزشکی از گذشته دارد و باید به این گذشته پرافتخار ببالیم.

مشاور رئیس دانشگاه در ادامه گفت: نقش دانشگاه‌های نسل سوم، نقش بین‌المللی است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه پیشگام بوده‌اند. فناوری فقط به‌معنای تولید پیچ و مهره نیست و ارائه خدمات پزشکی فراتر از دیوارهای دانشگاه نیز فناوری محسوب می‌شود.

خلق ثروت وظیفه دانشگاه نیست

احمدیانی، رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب در ادامه میزگرد بیان کرد: هر پدیده خوبی، آفتی دارد. موج حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، خوب است؛ اما باید مراقب آفت‌ها بود؛ آفت‌هایی از جمله ضعف زیرساخت‌ها و پیچیدگی‌های اداری.

وی تاکید کرد: خلق ثروت وظیفه دانشگاه نیست؛ بلکه خلق نیروی ثروت‌آفرین وظیفه دانشگاه است. چندی پیش دوستان تصمیم گرفتند برای پروژه‌ای، واحد تولیدی بزنند؛ اما تذکر دادم وظیفه ما، تولید نیست؛ بلکه باید تولید را به بیرون از دانشگاه واگذار کرد.

آرش خجسته، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین در ادامه گفت: نوآوری را به‌عنوان پیش‌نیاز اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده فناوری‌های نوین تعریف کرده و تاکید کردیم هر دانشجوی Phd باید مساوی با یک ایده باشد. چرخه سه‌گانه دولت؛ صنعت، اقتصاد و سیاست باید از بالا بچرخد. بهتر است ابتدا دولت نسل سوم داشته باشیم و بعد انتظار دانشگاه نسل سوم داشته باشیم. در واقع چرخه حمایتی باید به‌خوبی بچرخد.

احمدیه، قائم‌مقام مرکز تحقیقات چشم در ادامه گفت: مطالعات جمعیت‌محوری انجام دادیم تا سیاست‌گذاری‌های درستی انجام دهیم. مرکز تحقیقات چشم همکار سازمان جهانی بهداشت است و با سیاست‌های این سازمان همسویی دارد. پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم؛ از جمله محلولی برای نگهداری قرنیه تهیه کرده‌ایم که ما را از نمونه‌های مشابه خارجی بی‌نیاز می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046064

وب گردی

وب گردی