نخستین نمونه از خانواده موتور فضایی ایرانی آرش با موفقیت تست شد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: دستاورد جدید این پژوهشگاه طراحی خانواده موتور فضایی به نام آرش است که ماه گذشته نخستین نمونه از این موتور فضایی با موفقیت تست شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن‌بازار با اشاره به دستاوردهای این پژوهشگاه گفت: ماهواره پارس ۱ نمونه عینی از رویکرد مدیریت در این عرصه است به طوری که این ماهواره با حداکثر توان داخلی و دانشگاهی طراحی و ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون در پارس ۱ از فناوری و دانش توسعه‌ای استفاده شده است. این ماهواره یک ماه و نیم دیگر رونمایی خواهد شد اما پرتاب این ماهواره سه ماه دیگر خواهد بود.

صمیمی از ساخت ماهواره ظفر با همکاری دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: ناهید ۲ با مدل مهندسی یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان این که ماهواره‌ها برای آن‌که از مدار ۴۰۰ کیلومتر به ۷۰۰۰ کیلومتر برسند، نیاز به موتورهای پرقدرت دارند، گفت: این موتورهای پرقدرت درصد عمده‌ای از فعالیت آن‌ها بر تولید انرژی است و بدنه آن باید سبک باشد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه، یادآور شد: در زمینه بالن‌های ارتباطی و مخابراتی توافقاتی را با شرکت ارتباطات زیر ساخت داریم که بر اساس این همکاری ۱۰ بالن مخابراتی طراحی خواهد شد که ۵ مورد آن در کمیته پدافند غیر عامل و مابقی در سازمان زیر ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صمیمی همچنین به همکاری‌های بین‌المللی این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک از جمله برنامه‌های ما است که به غیر از ایران در کشورهای پاکستان و ترکیه نیز انجام می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان این‌که این پروژه با همکاری دانشگاه‌های امیرکبیر، خواجه نصیر و شریف اجرایی می‌شود، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا زیرسیستم‌هایی که در پژوهشگاه‌ها و یا شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده در این پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

صمیمی با تاکید بر این که این نوع موتورهای پر قدرت در این پژوهشگاه طراحی و ساخته شده است، اظهار کرد: در این پروژه خانواده موتورهای فضایی به نام آرش را طراحی کردیم و در پروسه ساخت آن از توان علمی دانشگاه‌ها استفاده شده است.

وی با بیان این که تست این موتور با موفقیت انجام شده است، افزود: این موتورها نیاز به انجام تست‌های شبیه‌سازی و خلا دارند که این تست‌ها در کشور طراحی و پیاده‌سازی شده و با این نمونه عملکرد موتور و همچنین تست فرستنده انجام می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اجرای طرح پایلوت تعیین حقابه گفت: در حال حاضر تعیین حقابه یکی از چالش‌های مهم در استان‌های کشور و همچنین در میان کشورها است و بر این اساس این پروژه را اجرایی کردیم.

صمیمی با بیان این که این پروژه شامل فعالیت‌های سنسورینگ و سنجش از دور است، ادامه داد: ما درصدد هستیم که پس از تایید این پروژه فراخوانی را منتشر کنیم تا استارتاپ‌های تخصصی را در استان‌های مختلف کشور شناسایی کنیم. همچنین ما پس از آموزش این استارتاپ‌ها این پروژه را میان این استارتاپ‌ها تقسیم خواهیم کرد.

صمیمی با اشاره به موفقیت محققان این پژوهشگاه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز مواد ممنوعه گفت: این محققان با طراحی این دستگاه قادر هستند مواد ممنوعه و منفجره و همچنین مواد مخدر را شناسایی کنند. این محصول در حال حاضر مورد توجه مراکز نظامی و امنیتی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046076

وب گردی

وب گردی