هدف پژوهش اثرگذار، تولید علم و فناوری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه در امر پژوهش باید نگاه جهانی به علوم داشت، بیان کرد: دانشگاه ها به جای تحقیقات صرف، باید خود تولید کننده محصولات باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد بوشهر، اسماعیل عبدالهی دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر در ویژه برنامه روز پژوهش و فناوری این واحد دانشگاهی که با حضور مدیران استانی و دانشگاهی، استادان، کارکنان و دانشجویان برگزار شد ضمن گرامیداشت این روز و فرهنگ پژوهش و تحقیق و تلاش های جهادی در عرصه پژوهش گفت: نفس برگزاری این مراسم، یک قدم مثبت و سازنده است که از یک سو تلاش ها و کوشش های پژوهشگران را ارج نهاده و از سوی دیگر بر نقش اساسی و حقیقی پژوهش و پژوهشگر در کشور تأکید خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه مسیر رفع هر چالش و کاستی بی شک باید از دانشگاه ها آغاز و طی شود، عنوان کرد: باید برای چاره اندیشی در هر مسئله ای، به واسطه حضور نخبگان، ظرفیت های متعدد فیزیکی و بستر آماده علمی به دانشگاه و مراکز علمی رجوع کرد.

عبدالهی با طرح این سوال که چرا با وجود بسترهای مهیای علمی برای رفع مشکلات منتظر دیگران و گاها به غلط چشم به کمک بیگانگان دوخته شده است، تصریح کرد: یک معضل اصلی که گریبانگیر جامعه دانشگاهی شده است، تحقیقاتی است که از لحاظ محتوا بسیار غنی و تخصصی است و در بایگانی های دانشگاه ها، ادارات و صنایع بی توجه و بلا استفاده قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه قطعاً مأموریت ها به اقتضای زمان و شرایط، تغییر خواهند کرد، گفت: نگاه به علم و دانش و عرصه های علمی به صورت سنتی اشتباه است و عملاً رشته های تحصیلی در دانشگاه ها در گذشته خود متوقف شده اند که این پاسخگوی نیاز امروزی جامعه و صنایع نیست.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به شعار امسال هفته پژوهش و بیان اینکه باید به دنبال پژوهش های اثرگذار و کاربردی باشیم، اذعان کرد: مجموعه دانشگاهی در این راستا خود را مجهز و آماده کنند.

عبدالهی با بیان اینکه برندهای معتبر تجاری دنیا امروزه فروش علم و دانش تولیدی را به جای فروش محصولات برگزیده اند، تشریح کرد: شرکت های بزرگ توان خود را به واسطه مسائلی نظیر درآمد اقتصادی پایدارتر، رفع دغدغه نیروی انسانی، مسائل زیست محیطی و آلودگی های ناشی از آن و غیره بر فروش تکنولوژی و دانش متمرکز کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه در امر پژوهش باید نگاه جهانی به علوم داشت، بیان کرد: دانشگاه ها به جای تحقیقات صرف، باید خود تولید کننده محصولات باشند.

عبدالهی با بیان اینکه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی باید از وابستگی به شهریه آزاد شود، خاطرنشان کرد: اقتصاد وابسته به شهریه همانند اقتصاد متکی به نفت است. کاهش دانشجو امری اجتناب ناپذیر و مختص تنها دانشگاه آزاد اسلامی نیست. تحقق چنین اقتصادی به تغییر تفکر و ذهنیت ها،تلاش و بهره گیری از ظرفیت های موجود، وابسته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه موتور علمی دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی روشن می شود، اضافه کرد: توجه به دانش محض، زیبنده مراکز آموزش عالی امروز نیست. اگر رشته های تحصیلی با رویکرد کاربردی آموزش داده شوند، مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

عبدالهی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تمام ظرفیت ها و زیرساخت های مورد نیاز مهیا است، تشریح کرد: در کنار برند معتبر نام دانشگاه آزاد اسلامی، فضای آموزشی مناسب، کارگاه ها و آزمایشگاهی متعدد و مجهز، اعضاء هیأت علمی متخصص، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری مهیای حضور و فعالیت در تمامی عرصه هاست.

جهانیگر شاهینی رئیس مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استانداری بوشهر که مهمان این برنامه بود در سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی 2 مؤلفه مهم توسعه را در اختیار دارد، گفت: فضای آموزشی و علمی مناسب به همراه توان علمی برگرفته از اعضاء هیأت علمی، از مهمترین عوامل در راه تولید و توسعه علوم هستند.

شاهینی با تأکید بر اینکه نباید به تولید علوم به صورت تئوری و مکتوب بسنده کرد، اظهار کرد: تحقیقات کاربردی عامل اصلی شکستن رکود و تحریم هاست.

مجتبی نجفی معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های یکساله حوزه پژوهشی واحد بوشهر، هدف این برنامه ها را در راستای آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رویکرد جدید دانشگاه در تحقق دانشگاه کارآفرین برشمرد.

در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تجلیل شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1046102

وب گردی

وب گردی