مقابله با سلامت هوا!

تهران چند وقتی‌ست زیر ابر غلیظی از دود که برای سلامتی مرگبار تشخیص داده شده، آرمیده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ابری خاکستری از روز یکشنبه بر فراز تهران گسترده و مانع از دیدن منظره کوه‌های مشرف به شهر از سمت شمال شده است.

آلودگی هوا از همان روز علاوه بر تهران، مدارس و دانشگاه های چند شهر دیگر ایران را نیز به تعطیلی کشاند. این تعطیلی صد البته به دلیل فعال بودن بخش های رسمی و اداری، عملا دردی دوا نکرده و روند این آلودگی خطرناک که 7916 نفر را طی دو روز به دلایل مشکلات قلبی و تنفسی روانه بیمارستان‌ها کرد، همچنان رو به افزایش است.

میزان آلودگی در پایتخت «برای گروه‌های حساس، ناسالم است» و مسئولان به جوانان، سالمندان و مبتلایان به بیماری تنفسی هشدار دادند در خانه بمانند و فعالیت‌های ورزشی به حالت تعلیق درآید.

تصمیم به تعطیلی مدارس در پایتخت پس از جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوا، اواخر روز شنبه توسط معاون فرماندار تهران اعلام شد.

براساس اعلام وب سایت رسمی دولت «tehran.air.ir» میانگین غلظت آلاینده‌های هوا در بهترین و خطرناک‌ترین حالت ذرات (PM2.5) در 211 میکروگرم بر مترمکعب طی 24 ساعت تا ظهر سه شنبه بود که این میزان تقریباً شش برابر حداکثر استاندارد اعلامی سازمان بهداشت جهانی (25 میکروگرم در میلی‌متر مکعب ) است.

در این میان معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از تاثیر آلودگی هوا بر بیش از ۳۳ هزار مرگ سالانه در کشور خبر داد.

علیرضا رییسی اعلام کرد که در کلانشهرها، آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد شده و عوارض زیادی به وجود می‌آورد که هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.

براساس گزارش بانک جهانی که سال گذشته منتشر شد، بیشترین آلودگی شهر تهران به وسیله وسایل نقلیه سنگین، موتور سواری، پالایشگاه ها و نیروگاه ها ایجاد می شود.

با تداوم آلودگی در روز دوم، تمام فعالیت های موجود در معادن بیشمار شن استان تهران نیز متوقف و رفت‌و‌آمد کامیون‌های باربری در سطح شهر که آلودگی شدیدی ایجاد می کنند نیز ممنوع شد.

اوضاع آلودگی هوا در تهران در فصل زمستان بدتر می شود؛ هنگام سرد شدن هوا به دلیل عدم وجود تله های باد که باعث مه آلود شدن هوا و پایین آمدن دودهای خطرناک به سطح شهر برای چند روز پایانی می شود، پدیده ای به نام وارونگی حرارتی رخ می دهد.

دوشنبه شب رقم میزان ذرات معلق به بالای ۲۰۰ رسید، از مرز هشدار عبور کرده و به وضعیت خطرناک رسیده بود.

انتظار مردم این بود در این شرایط، اداره‌ها و مراکز شغلی تعطیل شوند تا هم ورود آلودگی های جدید کمتر شود و هم مردم کمتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرند؛ اما شهردار تهران احتمال تخلیه شهر به دلیل آلودگی هوا را رد و اعلام کرد: در صورت گسترش آلودگی باید تمهیدات بیشتری می‌اندیشیدیم، از جمله این که تعطیلی کامل شهر را اعلام می‌کردیم اما تخلیه شهر موضوعیت ندارد.

از سوی دیگر عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت در این باره گفت: تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک و نظر دولت انجام می شود. بر اساس این قانون با نظر شخص رئیس جمهوری یا معاون اول وی، امکان تعطیلی همه فعالیت ها وجود دارد. محدودیت های تردد بیشتری مانند ممنوعیت تردد خودروهای شخصی و تعطیلی دانشگاه ها، مدارس، کاهش ساعت کاری ادارات نیز به نظر موافق دولت احتیاج است.

مردم که مجبور به تحمل این اوضاع و زندگی در این شرایط هستند، معتقدند تا زمانی که مسئولان در اتومبیل هایی با شیشه های دودی بنشینند، متوجه آلودگی هوا نمی شوند. وقتی آنها در ماشین هایی معمولی مانند قاطبه مردم بنشینند، می‌فهمند هوا آلوده است و باید کاری انجام شود. مقامات با صدور مجوز برای ساخت و سازهای شایع و عدم تنوع در حمل و نقل عمومی، منجر به ایجاد آلودگی مداوم در پایتخت شدند.

شهروندان تهرانی با مقصر دانستن شهرداری معتقدند «مجوزهای ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن این که باید فضای سبز نیز وجود داشته باشد، به بساز و بفروش ها داده شده که می توان فهمید برای آنها پول بیشتر از سلامتی شهروندان اولویت دارد».

راه حل «برقی کردن وسایل نقلیه عمومی» مانند اتوبوس ها، تاکسی ها و گسترش مترو به‌ویژه در تهران است.

درست است که مردم با خارج نکردن خودروهای خود می توانند کمک جزئی به حل این مشکل داشته باشند اما در سطح کلان به غیر از دولت که باید با تدبیرهای به جا و درست به داد مردم برسد؛ هیچ کاری نمی توان کرد الا صبر، تا باد بوزد یا باران ببارد «که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند».

انتهای پیام/

کد خبر: 1046111

وب گردی

وب گردی