آمادگی 303 تیم استارتاپی برای حل معضل آلودگی هوا/ تخصص‌گرایی در شهرداری تهران وجود ندارد

رئیس دبیرخانه برنامه علمی، شبکه‌های ارتباطی و حمل‌و‌‌نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) از آمادگی 303 تیم استارتاپی برای حل معضل آلودگی هوا خبر داد.

علی شهابی رئیس دبیرخانه برنامه علمی، شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سوء‌مدیریت مسئولان شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا گفت: متاسفانه در مسئولان شهری تهران، عزمی جدی برای مقابله با آلودگی هوا و استفاده از فناوری‌های نوین برای حل این موضوع نیست؛ چرا‌که تخصص‌گرایی و تقویت ارتباط میان دانشگاه و صنعت، در رویکردهای آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از افرادی که در سِمت‌های مرتبط با حوزه مدیریتی شهری هستند، تخصص‌های مرتبط با این حوزه را ندارند و این موضوع دلیل اصلی نبود عزمی جدی برای مقابله با مشکلاتی مانند آلودگی هوا است. در واقع، مسئولان فعلی در شهرداری و شورای شهر تهران توانایی مدیریت مشکلات شهر را ندارند؛ زیرا از تخصص‌های لازم برخوردار نیستند.

شهابی ادامه داد: راهکارهای عملیاتی متعددی برای حل مشکل آلودگی هوا وجود دارد؛ اما مسئولان شهرداری تنها راهکار حل مشکل آلودگی هوا را وزش باد می دانند به‌دنبال راه حل‌های تخصصی و علمی نیستند.

رئیس دبیرخانه برنامه علمی، شبکه‌های ارتباطی و حمل‌و‌نقل واحد یادگار امام خمینی(ره) گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) با برنامه حمل‌و‌نقلی که در دستور کار قرار داده در عرصه‌های مختلف این حوزه تحول ایجاد کرده است و لذا آمادگی دارد برای بهبود شرایط آب وهوایی تهران و حل مشکلات ترافیکی با تکیه بر مباحث علمی و تخصصی، راهکار ارائه دهد.

وی با اشاره به استارتاپ‌های برگزار شده در واحد یادگار امام (ره) تصریح کرد: واحد یادگار رویداد استارتاپی را به صورت تخصصی در حوزه سوخت برگزار کرده است که در این رویداد، به دنبال کشف راهکارهای استارتاپی حل مشکل آلودگی هوا و بهبود استفاده مردم از سوخت بودیم. در این رویداد راهکارهای زیادی مطرح شد و حتی شیوه مدیریت و دسترسی به سوخت بررسی شد.

شهابی با اشاره به طراحی اپلیکیشنی برای دسترسی آسان به سوخت توسط پژوهشگران واحد یادگار امام (ره) اضافه کرد: این اپلیکیشن فضای سوخت‌رسانی را تغییر خواهد داد؛ چرا‌که می توانیم از هر نقطه‌ای مانند محل کار، به سوخت دسترسی داشته باشیم. این موضوع موجب می‌شود دیگر شاهد صف‌های طولانی در پمپ‌‌بنزین‌ها نباشیم؛ همچنین استفاده از پهپادها و روش‌های دیگری در حمل‌و‌نقل، می‌تواند کاهش میزان آلودگی هوا را به همراه داشته باشد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد یادگار امام خمینی (ره) با بیان این که از طرف ارگان‌هایی مانند شهرداری درخواست همکاری با دانشگاه داده نمی‌شود تاکید کرد: متاسفانه از طرح‌های دانشگاهی و علمی برای حل مشکلات شهری استقبالی نمی‌شود. واحد یادگار امام (ره) تاکنون، 26 رویداد استارتاپی برگزار کرده است از میان آن ها، 303 تیم استارتاپی نوآفرین شکل گرفته است که می خواهند مشکلات حمل و نقلی کشور را حل کنند؛ اما ارگان‌های مرتبط با این موضوع، هیچ گونه تمایلی برای همکاری با این تیم‌ها ندارند.

وی یادآور شد: متاسفانه اغلب ارگان های کشور سعی می کنند نگاه درونی داشته باشند و به بخش‌هایی مانند دانشگاه توجه نکنند.

شهابی در پایان با اشاره به لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در حل مشکلات شهری خاطر نشان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و حرکت به سمت شهر هوشمند، می‌تواند درصد قابل توجهی از مشکلات شهری را کاهش دهد؛ اما باتوجه به این که هزینه بالایی دارد، دولت حمایت چندانی از آن نمی‌کند؛ اما اگر این فناوری‌ها بومی‌سازی شوند، می توانیم با کاهش هزینه‌ها به این سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046115

وب گردی

وب گردی