تأثیر گذاری نشریات دانشجویی بر محیط علمی به توجه مسئولان وابسته است

مدیر مسئول نشریه وحدت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: مسئولان برای فعالان نشریات دانشجویی ارزش قائل نیستند لذا تأثیر گذاری نشریات دانشجویی بر حل مشکلات دانشگاه تا حدود بسیاری وابسته به توجه مسئولان است.

حمید خلیلی مدیر مسئول نشریه وحدت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مواردی که می تواند به عنوان نقد به عملکرد یک ساله دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شود اظهار کرد: حدود دوسال گذشته جشنواره نشریات برگزار شد اما بنا به دلایلی مانند نقل و انتقالات مسئولان، این جشنواره سال گذشته برگزار نشد و فکر نمی کنم امسال هم با توجه به صحبت هایی که شنیده می شود این جشنواره برگزار شود.

وی درباره روند حمایت های مالی که از نشریات می شود، گفت: بعد از انتشار شماره های این نشریه در دوسال گذشته و تابستان سال گذشته، مطالب این نشریه به صورت سیاه و سفید چاپ شد، این درحالی است که نزدیک به دو ماه برای این نشریه تلاش های بسیاری انجام شده که در نهایت به جای آنکه مطالب رنگی چاپ و منتشر شوند، به صورت سیاه و سفید منتشر شد؛ لذا این موضوع سبب کاهش انگیزه دانشجویان و فعالان حوزه نشریات می شود.

مدیر مسئول نشریه وحدت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با تأکید بر تأثیر بسیار افراد دارای دغدغه در رشد مجموعه، تشریح کرد: در صورتی که افراد دغدغه مند به گونه مناسبی انتقاد کنند، می تواند در رشد نشریه و به طور کلی مجموعه تأثیر گذار باشد.

خلیلی با اشاره به استقبال کم مسئولان از نقد هایی که انجام می شود، اظهار کرد: سازمان مرکزی و به طور کلی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به انتقاد های انجام شده واکنش مناسبی نشان نمی دهند لذا اقدامات لازم را هم انجام نمی دهند. زمانی که خط فکری مسئولان با خط فکری فعالان حوزه نشریات متفاوت باشد، بنابراین انتقاد های آن ها را هم نمی پذیرند و متأسفانه این جو در دانشگاه آزاد وجود دارد و مشاهده هم می شود.

وی ادامه داد: در رابطه با برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی که صحبت هایی هم درباره آن انجام شد، چیزی که مشاهده شد آن بود که برخی از نشریات دانشجویی که دارای خط فکری خاصی بوده اند در حمایت از آراء و نتایج گروهی را تشکیل و بیانیه ای را صادر کردند. در مقابل، نشریاتی هم که مخالف بودن گروهی را تشکیل دادند که در نهایت به تعدیل جشنواره و مسابقات نشریات دانشجویی منجر شد.

مدیر مسئول نشریه وحدت دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این موضوع که مسئولان برای فعالیت نشریات دانشجویی ارزش قائل نمی شوند، گفت: تأثیر گذاری نشریات دانشجویی بر حل مشکلات دانشگاه تا حدود بسیاری وابسته به توجه مسئولان آن است و متأسفانه مسئولان مربوط به این حوزه توجهی به نشریات ندارند.

خلیلی از مشکلات موجود در مسیر فعالیت نشریات دانشجویی خبر داد و تصریح کرد: موانع بسیاری برای فعالیت در این حوزه وجود دارد که می توان به کمبود امکانات و عدم تشویق های لازم از فعالان این حوزه اشاره کرد. در حال حاضر حتی در واحد دانشگاهی قزوین هم توجهی به این موضوع نمی شود و نشریات مورد نقد و بررسی لازم قرار نمی گیرند. نتایج این عوامل سبب شده تا فعالیت در حوزه نشریات کم رنگ شود و حتی تعدادی از نشریات به همین دلایل از ادامه فعالیت محروم شده اند.

وی افزود: برای بهبود این شرایط باید به افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، توجه و حمایت شود چرا که فعالان حوزه نشریات زمان بسیاری را صرف فعالیت در این حوزه می کنند این در حالی است که به این افراد نسبت به دانشجویان دیگر امتیازی داده نمی شود. نکته دوم آن است که پوشش رسانه ای مربوط به نشریات چه در رسانه دانشگاه آزاد و رسانه عمومی بسیار ضعیف است همه این موارد می تواند در عدم تمایل دانشجویان برای فعالیت در حوزه نشریات مؤثر باشد.

مدیر مسئول نشریه وحدت با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر نشریات ماهیت سرگرمی دارند، گفت: متأسفانه نشریات امروزه مانند مجلاتی هستند که در سطح شهر توزیع می شوند و مخاطبان فقط برای سرگرمی، این نشریات را مطالعه می کنند. نه مخاطب و نه افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند به نشریات توجهی نمی کنند. در خصوص حمایت های مالی هم دانشگاه رقم مشخصی را تعیین نکرده است و نشریات در این زمینه هم از حمایت های بسیار کمی برخوردار هستند.

خلیلی درباره ماهیت و فعالیت های نشریه وحدت تشریح کرد: این نشریه برای کانون اندیشه نور است که با تلاش دانشجویان افغانستانی به فعالیت خود ادامه می دهد. لازم به ذکر است نشریه وحدت در زمینه وحدت میان مذاهب (شیعه و سنی) و فرهنگ ایران و افغانستان فعالیت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046150

وب گردی

وب گردی