ارتباط کاهش وزن و سرطان سینه

دانشمندان طی مطالعه‌ای جامع در گروه بزرگی از زنان به بررسی ارتباط بین کاهش وزن مستمر و سرطان سینه پرداخته و شاهد ارتباط مستقیم بین کاهش وزن و خطر ابتلا به سرطان سینه بودند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نتایج نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان سینه در نتیجه اضافه وزن بدن با کاهش وزن قابل برگشت است.

یک مطالعه جدید که در مجله «JNCI» منتشر شده، نشان می‌دهد زنانی که پس از سن 50 سالگی وزن خود را کم کرده و آن را ثابت نگه‌داشته‌اند، نسبت به آن‌هایی که وزن آن‌ها همیشه یکسان بوده، در معرض ریسک کمتری از سرطان سینه قرار دارند. هرچه کاهش وزن بیشتر باشد میزان این خطر نیز کمتر خواهد بود و این شرایط در افرادی صادق است که از هورمون‌های یائسگی استفاده نمی کنند.

در ایالات متحده، از هر سه بزرگسال دو تن از آن‌ها دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. در حالی که شاخص توده بدنی بالا (BMI) عامل خطرناکی برای ایجاد سرطان سینه در یائسگی است، هنوز شواهد کافی برای تعیین این که آیا با از دست دادن وزن اضافی این شرایط برگشت‌پذیر است یا خیر وجود ندارد.

محققان انجمن سرطان آمریکا، دانشکده بهداشت عمومی «چان هاروارد» و دیگر محققان به جمع آوری اطلاعاتی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان برای تخمین ارتباط کاهش وزن پایدار در میانسالی و خطر سرطان سینه پرداختند.

تجزیه و تحلیل آنها شامل مطالعه روی بیش از 180 هزار زن 50 سال و بالاتر بود. جامعه آماری این مطالعه به اندازه کافی بزرگ است تا بتواند سوال مهم تاثیر کاهش وزن پایدار و ارتباط آن با سرطان سینه را پاسخ دهد. در این مطالعه طی 10 سال و سه بار ( ابتدا، بعد از 5 سال و 4سال بعد) وزن‌ افراد اندازه‌گیری شد.

نتایج نشان داد که زنان با کاهش وزن پایدار در مقایسه با زنانی که وزن آنها ثابت است، خطر کمتری در مورد ابتلا به سرطان سینه دارند و هرچه میزان کاهش وزن پایدار بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه کمتر است.

زنانی که نسبت به خانم‌هایی که وزن پایدار دارند 2 تا 4/5 کیلوگرم وزن از دست داده‌اند. 13درصد، زنانی که 4/4 تا 9 کیلوگرم از دست داده‌اند 16درصد و آن‌هایی که 9 کیلوگرم یا بیشتر از دست داده‌اند 26درصد خطر کمتری در مورد ابتلا به سرطان سینه داشتند.

علاوه بر این زنانی که 9 کیلوگرم یا بیشتر وزن خود را از دست دادند و مقداری ( نه همه) از آن در طول زمان بازگشته است، در مقایسه با زنانی که وزن آنها پایدار است خطر ابتلا به سرطان سینه‌ کمتری دارند.

«لورن تراس» نویسنده اصلی این تحقیق گفت: «نتایج نشان می دهد که حتی مقدار متوسطی از کاهش وزن پایدار با خطر کمتر ابتلا به سرطان سینه برای زنان بالای 50 سال همراه است؛ بنابراین اگر بعد از سن 50 سالگی نیز اضافه وزن پیدا کنید هنوز برای کاستن خطر ابتلا به سرطان سینه دیر نیست.»

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1046154

وب گردی

وب گردی