توسعه یافتگی را از انحصار اقتصاد رها کنیم

نویسنده کتاب «زن توسعه یافته» گفت: در این کتاب قرار است شهامت یک زن چرخه معیوب عقب ماندگی را قیچی کند و ما را از محرومیت و فقر نجات دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری کتاب «زن توسعه یافته» عصر روز گذشته، سه شنبه 26 آذرماه با حضور آتنا ناصری، نویسنده کتاب و جمعی از اصحاب رسانه در محل بنیاد سلامت ابریشم برگزار شد.

ناصری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه می توان بحث توسعه را در مورد زن به کار گرفت، ضمن انتقاد از انحصار مفهوم توسعه در اقتصاد، گفت: ما باید با احترام، توسعه را از حوزه اقتصاد قرض بگیریم و بررسی کنیم حوزه‌های تخصصی دیگر چگونه می‌توانند توسعه را زیست کنند؟

وی با تاکید بر حفظ عزت نفس در سطح ملی ادامه داد: اگر واقعیت را از روبرو ملاقات نکنیم از پشت خنجر می‌خوریم. ما در زمینه‌هایی حتی در حال توسعه نیز نیستیم. باید از خود بپرسیم آیا مسئله ما در بحران‌های فعلی کشور فقط اقتصادی است؟ درحالی‌که تمام عناصری که چرخه اقتصاد را می گرداند، از افراد تشکیل شده است.

این متخصص روانشناسی سلامت با بیان اینکه در کتاب زن توسعه یافته تلاش شده است تا توسعه در درون وجود یک زن دیده شود، اضافه کرد: شاخص‌های توسعه در این کتاب در نسبت رفتار یک زن با جسم و روانش طرح شده است. از دیدگاه روانشناسی سلامت و یا روانشناسی پزشکی، تعامل جسم و روان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ بنابراین این کتاب در چارچوب یک حوزه تخصصی و میان رشته‌ای نگاشته شده است.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر حوزه سلامت به بازار مکارهای بدل شده است که به‌دلیل اهمیت آن مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، گفت: در این کتاب، مسئله توسعه زن را از دیدگاه روانشناسی سلامت مورد بررسی قرار داده‌ایم و عامدانه موانع و فاکتورهای اجتماعی را نادیده گرفته‌ایم. به عبارت دیگر بنده به عنوان نویسنده تصمیم گرفتم زن را به تنهایی در مقابل توسعه قرار دهم و موانع فردی را که سد راه توسعه یافتگی زنان بوده، پژوهش کنم. اگر بخواهیم جامعه را از بحران نجات دهیم، باید از افراد شروع کنیم.

نویسنده کتاب زن توسعه یافته با تاکید بر افراد جامعه به عنوان عناصر تشکیل دهنده آن افزود: ما در این کتاب توصیه‌هایی به زنان کرده‌ایم که برای کمک به توسعه پایدار باید به بیماری‌های جسمانی و روانشناختی خود حساس باشند، به عنوان مثال غربالگری را جدی بگیرند و عملکرد غدد را بررسی کنند، چرا که در این صورت این زن به کاهش هزینه های سربار سلامت کمک کرده است و اگر این ماجرا را دنبال کنیم، می‌بینیم که دامنه اثرات این موضوع تا کاهش بودجه وزارت بهداشت نیز کشیده می‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه در این کتاب تلاش شده در کنار دقت علمی بیان همه فهم و عامیانه‌ای از مسائل ارائه شود تا عموم خوانندگان بتوانند از آن بهره ببرند، گفت: هم اکنون حیطه سلامت با مسائلی آلوده شده است که مورد سوء استفاده قرار میگیرد. ما باید اجازه دهیم متخصصان امر سلامت به مسائل مربوط به سلامت بپردازند و مراقب باشیم مسئله سلامت دستخوش تبلیغات و منافع منفعت طلبان نشود. در واقع باید جامعه عمومی راهکارهای مربوط به سلامت را فقط از متخصصان این امر بپذیرند.

ناصری در پاسخ به انتقادی مبنی بر عدم پرداختن به ابعاد اجتماعی مسائل زنان گفت: ما گاهی یک مسئله را آنقدر بزرگ جلوه می دهیم که پاسخی برای آن پیدا نمی‌کنیم و در آخر به جایی می‌رسیم که به اجبار می‌گوییم راه‌حلی نداریم. ما در واقع در بیشتر اوقات خودمان به بحران‌ها دامن می‌زنیم. اگر ما ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم جامعه را نجات بدهیم باید رویکرد مثبتی داشته باشیم و گرنه با رویکرد‌های منفی فقط هزینه‌ها را زیاد کرده‌ایم. واقعیت این است که حل مسائل و بحران‍های ما مستلزم عزم فردی است. ما باید قبول کنیم که عضوی از جهان هستیم و فقط درباره خودمان اراده داریم و هرچقدر هم درباره سیستم ها اعتراض کنیم انرژی جامعه را صرف راهی کرده‌ایم که به نتیجه نمی‌رسد. بنابراین افراد در مشاغل و حوزه‌های مختلف باید توسعه را از فردیت خویش آغاز کنند.

وی ادامه داد: در این کتاب من این جسارت و شجاعت را ندارم که بگویم اولین فردی هستم که در این زمینه فعالیت و تحقیق می‌کنم؛ اما پرداختن به شاخص‌های فردی توسعه یافتگی زنان در حوزه سلامت تا به حال کمتر شایع بوده است.

این متخصص روانشناسی سلامت با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تعبیر دیگری از توسعه پایدار است و در سند چشم انداز هم به شاخص‌های جهانی سلامت اشاره شده، گفت: مخاطب من در این کتاب فرد و در واقع تک تک اندام فرد است؛ چرا که معتقدم ما باید مسلمانان را آنقدر کوچک و مشخص کنیم تا بتوانیم برای آن علمیات داشته باشیم.

وی ضمن توضیح پیرامون معادل سازی و همانندسازی شاخص‌های توسعه در حیطه سلامت یک زن اظهار کرد: بنیاد سلامت ابریشم هیچ وابستگی سیاسی و اقتصادی و رویکردی ندارد و کاملا تخصص محور است.

ناصری با اشاره به اینکه جهان سوم بیشتر انرژی خود را صرف حل بحران می‌کند، افزود: من خیلی سازمان‌ها را مقصر نمی‌دانم چرا که آنها خود عضوی از یک چرخه معیوب هستند. ما باید مسائل را زیرساختی ببینیم، متاسفانه در بسیاری از مسائل دچار تراژدی شده‌ایم. تراژدی داستان غم انگیزی است که مقصر مشخصی ندارد.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سئوالی درباره نقش مرد در تکامل زن ابراز کرد: باید به بضاعت هر رویکرد علمی قناعت کنیم. البته زن موجودی نیست که مجرد باشد، من در این کتاب از مادر و خواهر توسعه یافته نیز سخن گفته‌ام و واضح است اینها در نسبت با مرد سنجیده می‌شود. فیمینیست‌هایی که ژست روشنفکری می‌گیرند، موفق نمی‌شوند زن را مجرد از مرد در نظر بگیرند، همانطور که خداوند اراده فرموده از کنار هم قرار گرفتن زن و مرد موجود دیگری بوجود می آید.

مولف در ادامه با تاکید بر اینکه در این کتاب قرار است شهامت یک زن چرخه معیوب عقب ماندگی را قیچی کند و ما را از عقب ماندگی و محرومیت و فقر نجات دهد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر علت نپرداختن به رویکردهای کلان در این کتاب تصریح کرد: بنابر رویکرد روانشناسی سلامت، انسان موجودی است که جنبه های زیستی، جسمی، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی دارد ولی ما در این قرار گذاشته و تصمیم گرفته‌ایم که به علت محدودیت بضاعت نوشتار و برای تاکید در اهمیت صرف اراده فردی نقش موانع اجتماعی را نادیده بگیریم. این به این معنی نیست که ما از این موضوع غافل شده‌ایم؛ بلکه به طور عامدانه آن را به مجال‌های دیگری واگذار کرده‌ایم.

وی با انتقاد شدید از رویکردهای فمنیستی نسبت به زنان، ضمن اعلام خبر راه‌اندازی پویش «مراقب زنان سرزمینمان باشیم» گفت: زن موجودی است که می‌تواند خاک را مشک ختن کند. زن با آشتی با زنانگی درون خودش و به کمک صلح با مردانگی مرد بیرون می‌تواند توسعه پیدا کند.

ناصری با تاکید بر اینکه مرد و زن باید در جهان با هم آشتی کنند، بیان کرد: فکر می‌کنم اگر صلحی عمیق میان زن و مرد رخ دهد ریشه بسیاری از جنگ‌ها برچیده می‌شود. اساسا نباید مسئله‌ای به نام زن و مرد وجود داشته باشد. هنجارها نشان می‌دهد زن و مرد همواره کنار هم هستند و این 2 به گونه‌ای با هم عجین شده‌اند که نمی‌شود آن‌ها را از هم جدا کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه رویکرد فردگرایانه توسعه یافتگی زنان با نهادهای قدرت در حوزه سلامت گفت: ما نمی‌توانیم نهادهای قدرت را نادیده بگیریم. بنده با اینکه هیچ پست و سمتی در دولت ندارم و نخواهم داشت بدون چشم‌داشتی در زمینه‌ها و طرح‌های تحول مختلفی همکاری کرده‌ام و معتقدم باید در تعامل با سازمان‌ها و نهادهای حوزه سلامت باشیم. بنده قبلا در حوزه ورزش کشور برای اولین‌بار کمیته پیشگیری و ارتقای سلامت ورزشکاران را ایجاد کرده و در زمینه سلامت و ورزش فعالیت کرده‌ام. ما نباید یک سازمان و یا یک مسئول خاص را هدف قرار دهیم، چرا که مسائل بر اثر عوامل مختلف و در طول زمان شکل گرفته‌اند و علمی نیست که انگشت اتهام را به سمت مسئولی که مدت کوتاهی است امور را در دست گرفته، نشان دهیم، ضمن اینکه عوامل به وجود آورنده مشکل متعدد هستند و باهم رابطه حلقوی دارند و این سالم نیست که روابط را خطی و تک عاملی تبیین کنیم.

وی درباره مفید بودن این کتاب برای زنانی از طبقات محروم جامعه گفت: متخصصان هر حوزه باید بتوانند به زبان قابل فهم جامعه عمومی به جامعه خدمت کنند تا بتوانند مفید باشند. در این کتاب شاخص‌های جهانی سلامت و توسعه یافتگی به زبان ساده و قابل استفاده برای هر سطح سواد مطرح شده است.

ناصری در پایان ضمن بیان اینکه همواره پذیرای هرگونه نقدی درباب مباحث کتاب هستم، یادآور شد: کتاب زن توسعه یافته روز جمعه در جشن شب یلدای بنیاد سلامت ابریشم رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046156

وب گردی

وب گردی