بررسی اسرار مریخ توسط فضاپیمای ناسا

چهارشنبه 27 آذر 1398 - 12:08
کد مطلب: 1046160

فضاپیمای ناسا به بررسی‌های بیشتری در مورد ترموسفر مریخ پرداخته است که یافته‌های آن‌ها می‌تواند در زمینه حل معماهای موجود در مورد این سیاره کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آخرین یافته‌های «ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ» (MAVEN) دیدهای بیشتری در زمینه ماهیت جوی این سیاره سرخ به دانشمندان ارائه داده است.

به لطف تحقیقات جدید، منتشر شده دانشمندان در حال نزدیکتر شدن به اتم‌ها، یون‌ها و مولکول‌هایی هستند که جو مریخ در حال از دست دادن آن در فضا است. آن‌ها همچنین دریافتند که وزش باد در این سیاره با تغییرات دما ارتباط دارد. همه این جزئیات کوچک می‌تواند تأثیر عمده‌ای در درک ما از این همسایه زمین داشته باشد و حتی در مورد ماهیت آب و هوای زمین نیز اطلاعاتی دهد. این فیلم گام‌هایی را که MAVEN در جهت جزئیات جوی بالایی مریخ برداشته توضیح و کشفیات آن را ارائه می‌دهد.

فضاپیمای ناسا از سال 2014 به مطالعه اتمسفر مریخ پرداخته است. مطالعه اتمسفر این سیاره در مورد تاریخ و این که قابل سکونت بوده یا نه اطلاعاتی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. اتمسفر این سیاره پر از کربن دی اکسید و مقدار کمی نیتروژن و آرگون است.

این فضاپیما مولکول‌هایی را از ترموسفر این سیاره جمع آوری کرده تا روی آن آزمایشاتی از قبیل سنجیدن سرعت باد انجام دهد. داده‌ها در الگوهای به دست آمده از فصل‌های متفاوت نشان می‌دهد که باد به طور ساده‌تری نسبت به زمین در سطح این سیاره می‌وزد.

بادهای عظیم اتمسفر توسط بلندی‌های مختلف روی سطح مریخ ایجاد می‌شود. این یافته‌ها به دانشمندان در زمینه حل معماهای اتمسفر بالای مریخ کمک می‌کند.