پژوهش در حلقه نخبگان گیر کرده است

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: پژوهش در حلقه نخبگان گیر کرده است، زمانی که از پژوهش صحبت به‌میان می‌آید، فقط چند پژوهشگر مشخص وارد عمل شده و مقام کسب می‌کنند. 

جواد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه فرآیند تعلیم و تربیت در مدارس باید با پژوهش آمیخته شود، اظهار کرد: کلاس‌های مدارس باید آموزشی و پژوهشی شود و معلمان نیز در راستای پژوهندگی فعالیت کنند. همچنین محتوای مطالب آموزشی در کلاس‌های درس نیز باید بر اساس مباحث پژوهشی باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت پژوهش عضو تفکیک‌ناپذیر نظام تعلیم و تربیت تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: چندین فرآیند پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت کشور از جمله آموزش و پرورش استثتایی وجود دارد. از جمله برنامه‌های پژوهشی مدارس می‌توان به برگزاری جشنواره جابرابن‌حیان، جشنواره نوجوان خوارزمی در دوره متوسطه اول و جشنواره جوان خوارزمی در دوره متوسطه دوم، مسابقات نانو، مسابقات علمی-عملی هنرستان‌های کار و دانش و فنی‌و‌حرفه‌ای اشاره کرد. مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد،‌ پژوهش را از مدرسه به سطح ملی هدایت می‌کند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: جشنواره مهارتی مخصوص دانشجویان متوسطه حرفه‌ای در مدارس استثنایی در سطح استان برگزار می‌شود که دستورالعمل این جشنواره از دی ماه ابلاغ خواهد شد.

حسینی بیان کرد: در راستای انتقال داده‌های جدید پژوهشی جدید در سطح آموزش و پرورش استثنایی به همکاران،‌خانواده‌ها ؛ نشریه 2 ماهنامه علمی-ترویجی تعلیم و تربیت استثنایی کشور منتشر می‌شود؛ تا کنون 150 شماره از آن منتشر شده و شماره جدید آن به زودی منتشر خواهد شد.

سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش در زمینه طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: بسیاری از فعالیت‌هایی که در مدارس استثنایی انجام می‌شود، بدون انجام پژوهش صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یک میلیون و 50 نوآموز و 150 هزار پیش‌دبستانی را در سال 97 مورد مطالعه قرار داده است، داده‌های ارزشمند این پژوهش می‌تواند به فرآیندهای پژوهشی آینده محور و نبوغ تعلیم و تربیت استثنایی منجر شود.

وی اظهار کرد:‌ اقدام پژوهی، درس پژوهی مدرسه پژوهی، گروه پژوهی، بینش و روایت پژوهی باید در نظام تعلیم و تربیت؛ به فرآیند رایج و غالب در نظام تعلیم و تربیت تبدیل شود. در سال 97، 119 کتاب به‌عنوان محتوای کتاب درسی مناسب‌سازی شد که تمامی این موارد با فعالیت‌های پژوهشی امکان پذیر است.

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور گفت:‌ برای معلمان نیز فرآیند درس پژوهی و اقدام پژوهی را در دستور کار قرار داده‌ایم، در این راستا 480 اثر درس پژوهشی و 25 اثر اقدام پژوهی را از سوی معلمان استثنایی شاهد بودیم.

وی بیان کرد: طرح پژوهش‌هایی مانند مداخله به‌هنگام آموزشی و توانبخشی خانواده‌ محور و ارزیابی اثربخش آن بر ظرفیت‌های شناختی، ظرفیت گفتاری کودکان و تنظیم هیجانات مهارتی ارتباطی مادران می‌تواند مبنای مناسبی برای دانش‌آموزان استثنایی تلقی شود. امیدواریم با بسترسازی مناسب فرآیند‌های پژوهشی اقدامات مناسبی را در آموزش و پرورش استثنایی شاهد باشیم.

حسینی با اشاره به معضلات پژوهشی در آموزش و پرورش گفت: پژوهش در جامعه ما و نظام تعلیم و تربیت از چندین عارضه رنج می‌برد که از جمله آن می‌توان به غیرکاربستی بودن پژوهش‌ها و پژوهش نکردن براساس مسئله اشاره کرد.

وی اظهار کرد: پژوهش‌ها در کشور نامتوازن است، به عنوان مثال پژوهش در حوزه شیمی، فیزیک، زیست شناسی، علوم هسته‌ای پژوهش‌های مناسبی شکل گرفته است؛ اما پژوهش‌های محققان در عرصه علوم انسانی کمتر است.

سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: متاسفانه پژوهش در حلقه نخبگانی گیر کرده است، زمانی که از پژوهش در آموزش و پرورش صحبت به‌میان می‌آید، چند پژوهشگر مشخص وارد عمل می‌شوند و مقام خوبی نیز کسب می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به راهکار برای رفع مشکلات پژوهشی اظهار کرد: باید جریان‌سازی فرآیندسازی پژوهشی در آموزش و پرورش تقویت شود، از جمله آن می‌توان به جشنواره جابرابن‌حیان و جشنواره جوان خوارزمی اشاره کرد. این موارد می‌تواند منجر به افزایش انگیزه دانش‌آموزان شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046183

وب گردی

وب گردی