توصیه‌هایی در خصوص راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و حفظ سلامتی

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج توصیه هایی در خصوص راهکارهای مقابله با آلودگی هوا وحفظ سلامتی برای کارکنان، استادان و دانشجویان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، منصوره تجویدی معاون علوم پزشکی این دانشگاه با اشاره به پدیده وارونگی هوا در زمستان و تشدید آلودگی هوا، از عوارض خطرناکی که آلاینده ها برای سلامت ریه‌ها و کل بدن دارد، سخن گفت و با بیان اینکه 70 درصد سیستم ایمنی بدن مربوط به ریه ها می باشد، گفت: اگر به دلیل آلودگی هوا یا به هر علتی دچار مشکل شوند تمام بدن با مشکل مواجه می شود که امروزه با توجه به اینکه آلودگی هوا در سراسر جهان به ویژه ایران زیاد شده است رعایت نکات ایمنی در این خصوص ضروری است.

تجویدی افزود: آلاینده های موجود در هوا با حمله به سلول های بدن عوارض نامطلوبی را به جا می گذارند که در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول ها را از کلیه آسیب های بیرونی محافظت می کند اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش و آلودگی های محیط سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده در نتیجه سلول ها تحت تاثیر رادیکال های آزاد (عوامل مخرب سلول ها) آسیب می بینند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی واحد کرج با اشاره به اینکه ترکیبات آنتی اکسیدان مولکول هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد و عوامل مخرب سلول ها را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن می شوند؛ به دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه توصیه کرد: در شرایط آلودگی هوا استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدان از قبیل: شیر کم چرب، چای سبز، توت در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند.

وی همچنین مصرف انواع فرآورده های پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، نخود سبز، حبوبات به ویژه عدس و جوانه گندم به دلیل بالابودن میزان روی در شرایط آلودگی هوا را توصیه کرد و گفت: شیر و لبنیات، غلات سبوس دار و تخم مرغ نیز از منابع غذایی روی هستند.

تجویدی با اشاره به نقش سلنیوم در جذب آلودگی های وارد شده به بدن گفت: این ماده مغذی را می توان از طریق منابع غذایی آن (ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و سیر) با تنظیم یک برنامه غذایی سالم دریافت کرد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: منیزیم نیز به دلیل خاصیتی که در کاهش جذب سرب و کادمیوم در روزهای آلودگی هوا دارد، بسیار کمک کننده است و لذا مصرف انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند کاهو، اسفناج، کرفس، انواع سبزی خوردن که از این ماده مغذی غنی هستند، به همه افراد توصیه می شود که البته بهتر است تا حدممکن از سبزیجات تازه استفاده شود.

تجویدی با اشاره به اینکه دریافت منابع غذایی ویتامین های C، E و بتاکاروتن در بهبود فعالیت ریه ها کمک کننده است، ادامه داد: این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی (ضدسرطان و التهاب) که دارند به طور موثری از بروز التهابات دستگاه تنفسی جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال های آزاد (ترکیبات سرطان زا) موجود در هوای آلوده شده و اثرات مخرب ذرات معلق موجود در هوای آلوده را می کاهند که ویتامین E در روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها موجود بوده و ویتامین C نیز در سبزی ها و میوهای تازه موجود است.

وی با توضیح اینکه ویتامین C نسبت به حرارت، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است تاکید کرد: بهتر است میوه ها و سبزیجات در شرایط آلودگی هوا به صورت خام مصرف شوند.

تجویدی مهمترین منابع ویتامین C را مرکبات (پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و..)، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کیوی، طالبی، توت فرنگی و سیب زمینی عنوان کرد.

وی همچنین افزود: بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A می باشد که در بدن به این ویتامین تبدیل می شود. ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد بنابراین در شرایط آلودگی هوا بهتر است از منابع غذایی این ویتامین مانند سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو، زردآلو و موز استفاده شود.

تجویدی مصرف روزانه میوه های حاوی پکتین را برای کاهش خطرات آلودگی هوا توصیه کرد و گفت: پکتین نوعی فیبر غذایی است که سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و منبع غنی آن سیب است.مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت)، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار نیز از دیگر منابع این فیبر می باشند که در این میان سیب بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی داشته و در بهبود فعالیت این ارگان تاثیرگذار است لذا مصرف ۵ عدد سیب در هفته می تواند اثرات زیادی را در عملکرد ریه ها داشته باشد و با مصرف این مقدار سیب، حجم ریه به میزان زیادی افزایش یافته و باعث بهبود فعالیت دستگاه تنفسی می شود.

وی همچنین مصرف چای سبز را به دلیل دارا بودن ویتامین هایی از جمله ویتامین E، ویتامین B، ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، آهن و اسید فولیک توصیه کرد و افزود: نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم بوده و نه‌تنها باعث شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد و از سوی دیگر با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

منصوره تجویدی با اشاره به نکاتی که در مورد استفاده از ماسک به منظور حفاظت در برابر آلودگی هوا باید مد نظر قرار گیرد تصریح کرد: ماسک‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را بطور کامل پوشش می دهد، به ویژه ماسک‌های N90 و N95 استفاده شود.

وی افزود: در شرایطی که آلودگی هوا زیاد است، به افرادی که در محیط بیرون تردد می کنند توصیه می شود قبل از خوردن غذا دهان خود را شست ‌وشو دهند. همچنین پس از مراجعت به خانه باید حتما دوش بگیرند، چون آلودگی‌ها روی پوست بدن و موها می‌نشینند و از طریق پوست، جذب بدن می‌شوند؛ بنابراین در زمان اوج آلودگی هوا، بهتر است روزانه سه مرتبه بینی خود را بامحلول سرم یا حتی آب شست‌وشو داد.

رئیس دانشکده پرستاری شستشوی سه مرتبه در روز چشم ها، شستشوی دست و صورت با مایع دستشویی را ضروری دانسته و دانشگاهیان را به عنوان قشر تحصیل کرده و تاثیرگذار در فرهنگ جامعه به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی توصیه کرد.

وی در انتهای صحبت های خود گفت: در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است افراد آسیب پذیر از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی در منزل بمانند و بطور کلی در شرایط بحران آلودگی هوا، افراد از قدم زدن و انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1046191

وب گردی

وب گردی