تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در 6 سال از 55 به «4700» رسید

در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان از نزدیک به 55 شرکت در سال 1392 به بیش از 4700 شرکت در سال 1398 رسیده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این رشد خیره کننده در طول 6 سال، نشانگر این واقعیت است که اگر به جای برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و تاکتیکی یک ساله، یک نقشه راه بلند مدت، پیش روی دستگاه‌های اجرایی قرار داده شود، می‌توان به نتایجی بهینه دست یافت.

یکی از کارهای مرکز ایجاد شده به عنوان دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، اجرای فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان است.

مرکز شرکت های دانش بنیان به عنوان دبیرخانه کارگروه، اجرای آن را به عهده دارد. با توجه به این که نتایج «فرایند تشخیص» در جهت دهی به بسته‌های حمایتی نقشی تعیین کننده دارد و می‌تواند از اتلاف منابع جلوگیری کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این مرحله اهمیتی ویژه قائل شده است.

سیر صعودی درخواست‌ها

تعداد درخواست‌های ارائه شده برای ورود به فرایند ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند نمادی باشد از استقبال جوانان فناور و متخصصی که به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پیوستن به قطار تجاری سازی دانش، پاسخ مثبت داده‌اند.

در زمستان 1392 حدود 30 درخواست از کل کشور برای ثبت شرکت دانش بنیان، به این معاونت ارسال شد، این درحالی است که این عدد، پس از تلاش برای نهادینه ساختن گفتمان دانش بنیان در مراکز علمی و پژوهشی کشور، در سال 96 تعداد 619 درخواست و در سال 97 نیز به 1476 درخواست جدید برای ارزیابی دانش بنیانی رسید.

حوزه کار شرکت‌های دانش بنیان به گستره رشته‌های صنعتی و علمی است که از فناوری بالای برخوردار هستند، به همین خاطر در فرایند تشخیص، علاوه بر استفاده از نظرات کارشناسی دستگاه‌های مختلف اجرایی، از برخی کارشناسان خبره نیز دعوت می‌شود که در صورت لزوم نظرات مشورتی خود را به کارگروه های تشخیص و ارزیابی ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046194

وب گردی

وب گردی