بخش فضایی کشور باید به‌دنبال دسترسی آسان و ارزان به فضا باشد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در عصر چهارم فضا، دیگر دولت‌ها تنها بازیگر اصلی حوزه فضایی نیستند و بخش خصوصی و شرکت‌های نوآور نقش پررنگی را ایفا می‌کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «حسین صمیمی» رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: در زمانه‌ای قرار داریم که به آن عصر چهارم فضا می‌گویند و در این صحنه، تنها دولت‌ها بازیگر اصلی حوزه فضایی نیستند، بلکه بخش خصوصی و شرکت‌های نوآور نقش پررنگی را ایفا می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به این موضوع که در حال حاضر، رویکرد جهانی دسترسی ارزان و آسان به فضا است و کشور ما نیز در این جهت باید قدم بردارد، گفت: پیشرفت‌های فناوری، امکان ساخت ماهواره‌هایی ارزان با ابعاد کوچک در تیراژ بالا را فراهم کرده و این امر، امکان ارائه سرویس‌های جدید و نوین را مهیا ساخته است.

وی افزود: از سوی دیگر، ماهواره‌برهایی با قابلیت استفاده مجدد، تست‌های عملیاتی را پشت سر گذاشته‌اند و این موضوع، طرح مباحثی چون گردشگری فضایی را عملیاتی‌تر کرده است.

صمیمی تصریح کرد: چند سوال اساسی مطرح است که تغییر و تحولات حوزه فضا در کشور ما، چگونه رصد می‌شود؟ انعکاس آنها در فعالیت‌ها و برنامه‌های راهبردی ما چگونه است؟ آیا برای دسترسی به فضا و ارائه سرویس به مردم باید همان روش‌های قبلی را پیش بگیریم یا روش‌هایی ارزان‌تر و آسان‌تر وجود دارد؟

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران به لزوم برنامه راهبردی منسجم در حوزه فضایی کشور تاکید و تصریح کرد: در کشور ما پتانسیل خوبی در بخش خصوصی و دانشگاه‌ها برای طراحی و ساخت کیوبست‌ها وجود دارد و تاکنون فعالیت‌هایی که اغلب در سطح دانشگاهی بوده در این خصوص شکل گرفته است، اما، به نظرم وقت آن رسیده که این فعالیت‌ها در قالب یک برنامه راهبردی به صورت منسجم سامان‌دهی شوند.

وی به تدوین برنامه راهبردی در پژوهشگاه فضایی ایران اشاره کرد و گفت: ما در پژوهشگاه فضایی یک برنامه راهبردی در این حوزه تدوین کرده و فضای آزمایشگاهی مناسبی را هم به این موضوع اختصاص داده‌ایم که انشاءالله پس از تعاملات لازم با سازمان فضایی، اجرای آن را کلید خواهیم زد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار امیدواری کرد که این مسیر در کنار سایر مسیرهای موجود، امکان دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر ما به فضا را فراهم سازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046195

وب گردی

وب گردی