پیشروی دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌های نوین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: دانشگاه‌ها باید پوست اندازی کنند و به سمت پژوهش‌های نوین و پژوهش‌های میان رشته‌ای حرکت کرده تا بتواند مسائل و مشکلات روز جامعه را بررسی وجهت رفع آنها تلاش کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر واحدها و مراکزآموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک،حجت الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزادسلامی استان مرکزی، مسئولان سازمان‌ها ونهادهای استان، رؤسای واحدها و مراکزآموزشی دانشگاه آزاداسلامی استان، جمعی از استادان، پژوهشگران، کارکنان و دانشجویان واحدهای دانشگاهی در واحد اراک برگزار شد.
حجت الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزادسلامی استان مرکزی در این مراسم گفت: اگر در قالب پژوهش، کار حقیقت جویی ما متبلور شود اصول و چارچوب‌هایی دارد که باید حاکم به کار تحقیقاتی ما بوده و شریط اول آن انگیزه و نیت الهی است.
وی افزود: انگیزه الهی سبب می‌شود کارهای ما اثرگذارتر باشد و در روح و جان آدمی تثبیت شده و او را به حرکت و پویش، تحرک اثربخشی وادارد و نهایتا نیز ماندگار شود.
وی با بیان اینکه حب و بغض‌ها و گرایش‌های نفسانی می‌توانند در برخی واقع به کارها ضربه بزنند بیان کرد: گاهی ممکن است به دلیل دوست داشتن، به خاطر یک طیف و یا جریان خاصی حب و بغض‌ها در طول یک زمان و یا همزمان با عمر یک جریان اثرگذار باشد ولی بعد از آن اثرگذاریش از بین می‌رود و برای آینده گان مفید نخواهد بود.

حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به اعضای هیئت علمی و دانشجویان افزود: دانشگاه ها زمانی مولد، پویا و انسان ساز بودند و به عنوان یک کارخانه انسان سازی فعالیت می‌کردند ولی در حال حاضر دچار رخوت و رکود شده اند و تولیدات آنها در حد کتاب، مقاله و طرح‌های پژوهشی کتابخانه‌ای است.
وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری از دانشگاه به عنوان سازمان حل مساله یاد کرده‌اند خاطر نشان کرد: عملکرد دانشگاه‌ها باید مسئله محور و در راستای حل مشکلات جامعه باشد به‌طوری‌که ارتباط مستمر دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه می‌تواند در حل مسائل و مشکلات جامعه موثر باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک تاکید کرد: دانشگاه باید مشکلات و معضلات جامعه را شناسایی و در راستای مرتفع نمودن آن‌ها گام‌های مثبتی بردارد. دانشگاه‌ها در راستای رسالت خود کوتاهی کرده، و نقش و رسالت خود در جامعه را به خوبی ایفا نکرده است و همین امر بر ایرادات این بخش بزرگ علمی می‌افزاید و به جای اینکه یک کارخانه انسان سازی باشند به مجموعه مدرک سازی تبدیل شده و صرفا مدرک صادر می‌کنند.
وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر 5 برابر بیشتر است، گفت: کاهش شدید انگیزه علم آموزی و پرورش دانشجو در بین دانشگاه‌ها یکی از مشکلات امروز جامعه دانشگاهی است.

به گفته کلانتری؛ در حال حاضر در دانشگاه‌ها کمی گرایی جایگزین کیفی‌گرایی شده به گونه‌ای که سطح کیفیت تدریس، نحوه تدریس و تولید علم و دانش مواردی هستند که دانشگاه‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به عدم تناسب خروجی دانشگاه‌ها با نیازهای جامعه گفت: آمارها نشان می‌دهد 40 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور بیکار هستند و مسئولان باید متناسب با نیازهای جامعه برنامه ریزی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید پوست اندازی کنند و به سمت پژوهش‌های نوین و پژوهش‌های میان رشته‌ای حرکت کرده و ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه بیشتر و قوی تر شود تا دانشگاه‌ها بتواند مسائل و مشکلات روز جامعه را بررسی وجهت رفع آنها تلاش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046247

وب گردی

وب گردی