راز  سفر شگفت انگیز پروانه‌ها کشف شد

دانشمندان طی بررسی‌هایی در مورد مهاجرت دسته جمعی پروانه‌های شهریار متوجه شدند که علت این سفر شگفت‌انگیز گروهی زاویه تابش خورشید است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سال‌هاست که مهاجرت پروانه‌های شهریار در سراسر آمریکای شمالی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته که این پروانه‌ها دسته جمعی و به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند.

اکنون دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به این سفرها کشف کرده‌اند که زاویه خورشید که در ظهر بلند است و به مرور زمان با نزدیک شدن به خط استوا تغییر می‌کند باعث این مهاجرت شگفت انگیز شده است.

به نظر می‌رسد که این عامل مهم محیطی به این پروانه‌ها کمک می‌کند تا سفرهای روزانه خود و پایان مهاجرت پاییز را انجام دهند.

مدت‌هاست که علت مهاجرت سالانه پروانه‌های شهریار (Danaus plexippus) از سراسر ایالات متحده و شرق کانادا به یک منطقه کوچک در جنوب غربی مکزیک ناشناخته بوده‌ است.

ده سال پیش، مطالعات آزمایشگاهی و میدانی نشان داد که این پروانه‌ها یک ساعت داخلی در آنتن‌های خود دارند که به آنها کمک می‌کند تا براساس حرکات افقی خورشید حرکت کنند. اما هیچ کس نمی‌دانست که محرک آنها چیست یا آنها چگونه سفرهای روزانه خود را انجام می‌دهند.

پروانه شهریار ( Monarch butterfly) با نام علمی Danaus plexippus نوعی پروانه از خانواده فرچه‌پاها است. پروانه شهریار هر ساله از کوه‌های راکی به مکزیک مهاجرت می‌کند. این پروانه حشره افتخاری ایالت تگزاس است.

بیش از یکصدمیلیون عدد از این پروانه زمستان را روی درخت‌های کوهستان‌های سیرا مادره مکزیک در خواب سپری می‌کنند. برگ‌ها و شاخه‌های درخت‌ها مانند پتو این پروانه‌ها را که به هم چسبیده‌اند گرم نگه می‌دارد. این پروانه‌ها طوری به صورت انبوه سطح این درخت‌ها را می‌پوشانند که از دور شبیه برگ خود درخت به نظر می‌رسند.

با گرم شدن هوا و رسیدن به دمای ۱۳ درجه، میلیون‌ها عدد از این پروانه سفر خود را آغاز می‌کنند و طی این سفر در پی گل انحصاری خاصی به نام استبرق هستند که در آن تخم گذاری کنند زیرا فقط در بهار گل می‌دهد و زمان بیدار شدن و دمای هوا هم‌زمان با روییدن این گیاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046251

وب گردی

وب گردی