تهران – ایسکانیوز: سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت: استفاده از کپسول آتش نشانی در خودروهای سواری از ابتدای سال1394 به صورت اجباری خواهد بود.

ساسان قربانی با اشاره به نشست شورای سیاستگذاری خودرو که  با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت، مدیران عامل گروههای خودرو سازی،قطعه ساز و انجمن های خودروساز وقطعه ساز برگزار شد با بیان اینکه از ابتدای سال آینده خودروسازان موظف به  نصب کپسولهای آتش نشانی در خودروهای تولیدی خود هستند افزود: این مهم به اطلاع تمامی خودروسازان رسیده است تا اقدامات و برنامه ریزی های لازم را در این راستا اعمال کنند.

پیش از این مقرر بود در سال جاری استفاده از کپسول های آتش نشانی در خودروهای سواری اجباری شود اما ایی مهم اتفاق نیفتاد. مدیرعامل موسسه استادارد توضیح داد مهمترین دلیل تحقق نیافتن این هدف وجود مشکلاتی در امر واردات کپسول و پودرهای آتش نشانی بوده است.

قربانی در ادامه به دیگر موضوعات مطرح شده دراین نشست اشاره کرد و گفت: اجرای بند ق تبصره 2 قانون بودجه مبنی بر جایگزینی اتوبوسهای درون شهری و مینی بوس و تاکسی ها از مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

قربانی اضافه کرد: بر این اساس چند نکته مورد توجه قرار گرفت از جمله اینکه تمامی خودروها باید براساس پایه گازسوز ارائه شوند و مشخصات فنی خودروهای ارائه شده از سوی خودروسازان با نظر اعلامی از سوی کارفرمایان مطابق و به بیان دیگر کیفیت تاکسی ها نباید از خودروهای سواری کمتر باشد .

وی در ادامه با اشاره به جایگزینی 140 هزار تاکسی و ون و 17 هزار اتوبوس طبق برنامه ریزی انجام شده گفت: براین اساس نصب GPS و تاکسیمتر دراین خودروها نیز باید توسط شرکتهای خودروسازی صورت بگیرد  از این رو از خودروسازان خواسته شده تا در زمینه تامین این نیازها سریعا اقدام کنند.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو به ارائه گزارش 6 ماهه تولید خودرو اشاره کرد و گفت:  بنابر آمارها، تولید محقق شده دراین مدت بیش از 95 درصد برنامه بوده  و تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته از  رشد 74 درصدی اتفاق افتاده است.

قربانی ضمن اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تحقق وعده تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال جاری افزود:  باید تلاش ها در رسیدن به این مهم مضاعف شود و در کنار تولید، توجه به کیفیت از اساسی ترین محورهایی است که همواره باید مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: دراین جلسه گزارشی از نحوه اقدامات انجام شده در خصوص برگزاری همایش بین المللی صنعت خودرو که قرار است دهم آذرماه مصادف با اول دسامبر در محل برج میلاد تهران برگزار شود ارائه شد.

قربانی همچنین از برپایی نمایشگاه قطعات خودرو در تاریخ هشتم ونهم آذرماه  خبرداد و گفت: برپایی این نمایشگاه که با برگزاری  دومین همایش بین المللی صنعت خودرو کامل خواهد شد فرصت لازم را برای علاقمندان و شرکتهای داخلی و خارجی فراهم می کند تا هر چه بیشتر با توانمندیها و ظرفیتهای صنعت قطعه سازی کشور آشنا شوند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی، طراحی و پیاده سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی توسط سازمان گسترش نوسازی و صنایع ایران اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این سامانه که ارتباط بین خودروها با یکدیگر و ارتباط بین خودرو و مسیر را برقرار می کند می توان شاهد دستاورد مهمی در ارتقاء ایمنی حمل ونقل در کشور بود.

وی نقش مهم این سامانه را در کنترل خودرو حائز اهمیت دانست و افزود:  این طرح که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال اجراست توسط ایدرو و با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف در مرحله تجاری سازی قرار دارد و می تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات و ایمین سازی در جابه جایی ها به دنبال داشته باشد.

قربانی همچنین گفت: مقرر شد  برای تجاری سازی این طرح از توانمندی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده شود.

وی ادامه داد: توجه به مباحث ایمنی پیشرفته از ضروریاتی است که دراین جلسه تاکیدشد تا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیش از پیش به آن بپردازد چرا که بنابر تاکید مهندس نعمت زاده باید با تکنولوژی به روز همراه شویم و تلاش کنیم تا از تکنولوژی روز فاصله نگیریم.

قربانی همچنین یادآور شد: با توجه به اهمیت مسئله ایمنی در جابه جایی ها، خوشبختانه دراین خصوص کشور ما از دنیا عقب نیست واقدامات انجام شده نوید بخش عملیاتی شدن به موقع این سیستم درکشور خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر این سیستم به صورت آزمایشی بر روی 150 دستگاه خودرو حمل ونقل عمومی عملیاتی شده وبررسی های اولیه نشان دهنده کارامدی و اثربخشی مناسب در کاهش تصادفات و ایمن سازی دارد.
کد خبر: 105329

وب گردی

وب گردی