هنرهای دیجیتال ایرانی در کاراکترسازی ضعف دارند/ تخفیف ویژه برای دانشجویان دانشگاه آزاد

مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق گفت: یکی از امتیازات شرکت در دوره‌های مدرسه عالی مهارتی برای دانشجویان دانشگاه آزاد تقسیط هزینه های دوره است همچنین دانشجویانی هم که تمایل دارند هزینه ها را به صورت نقدی پرداخت کنند از تخفیف های 15 الی 20 درصدی برخوردار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هنرهای دیجیتالی یکی از مهم ترین رشته های دانشگاهی است که متأسفانه در ایران به آن توجه بسیاری نمی شود. بسیاری از دانشجویان این رشته پس اتمام دوران تحصیلی خود خواهان ورود به بازار کار هستند اما به دلیل در اختیار نداشتن مهارت، تجربه کاری و صرف در اختیار داشتن مدرک دانشگاهی، نمی توانند وارد عرصه کار شوند.

مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق از تیر ماه 98 فعالیت خود را جهت آموزش، مهارت آموزی و افزایش تجربه دانشجویان و علاقه مندان در زمینه هنرهای دیجیتالی با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده است.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) گفت و گویی را با حجت الاسلام حسن ودود مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق جهت آشنایی بیشتر با فعالیت ها و برنامه این مدرسه مهارتی ترتیب داده است که مشروح این گفت و گو را در زیر می‌خوانید:

با توجه به صحبت های انجام شده در مورد مدرسه مهارتی صنایع خلاق، دقیقا در چه حوزه ای فعالیت خواهد کرد؟

یکی از خلاء هایی که همه ما در حوزه آموزش مشاهده می کنیم، مهارتی بودن آموزش است. دانشگاه به عنوان مرکزی که به صورت آکادمیک در این زمینه فعالیت می کند متأسفانه ارتباط نزدیکی نسبت به خروجی دانشجویانی که دوره های آموزشی را می گذرانند با عرصه بازار و مهارت ندارد. به این معنا که دانشجویان صرفا با یک مدرکی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند که ارتبط بسیار کمی با عرصه بازار، تولید، فعالیت و اشتغال دارند. اساس مدارس مهارتی بر این موضوع است؛ که دانشجویان در پایان دوره آموزشی، مهارتی را فرا گیرند یعنی خروجی این دوره های آموزشی صرفا محدود به دریافت مدرک نباشد و شرکت کنندگان با یادگری مهارت ها بتوانند وارد بازار تولید و کار شوند.

در حال حاضر در دانشگاه رشته های هنر های دیجیتال مانند گرافیک، موشن گرافیک و انیمیشن وجود دارد اما متأسفانه خروجی این دوره ها نمی تواند به دانشجویان جهت ورود به عرصه تولید کمک کند چرا که صرفا مدرک به این افراد داده می شود و متأسفانه دانشجویان به نرم افزار های موجود در بازار جهانی جهت تولید محصولات انیمیشنی مسلط نیستند؛ لذا تلاش ما در مدارس مهارتی آن است که خروجی این دوره ها یادگیری مهارت باشد نه صرفا آموزش. صنایع خلاق دارای سه ویژگی بسیار مهم است؛ صنایع فرهنگ ساز و اشتغال زا که می تواند بسیار تأثیر گذار باشند و در آخر صنایع درآمد زا هم جزو صنایع خلاق محسوب می‌شوند.

ماندگاری صنایع خلاق مستلزم، خلاقیت است

صنایع خلاق بسیار گسترده هستند که عده ای صنایع خلاق را صنایع فرهنگی می دانند که این دیدگاه اشتباه است زیرا عرصه صنایع خلاق محدود تر از صنایع فرهنگی است. درواقع صنایع خلاق، صنایعی هستند که تداوم و ماندگاری آن مستزلم خلاقیت است لذا اولیویت ما در این مدارس به دلیل آنکه صنایع دیجیتال با خلاقیت همراه بوده و دارای اثر گذاری و فرهنگ سازی بسیار زیادی هستند، هنرهای دیجیتالی است.

این مدارس مهارتی فعالیت خود را از اسفند سال 97 آغاز کرده و تلاش کرده ایم با یک برنامه منسجم در سه مقطع فعالیت خود را آغاز کنیم. اول آنکه ساختمانی که از سوی دانشگاه به این کار اختصاص داده شد نیازمند فراهم کردن زیر ساخت های متناسب با این فعالیت بود؛ در واقع از اسفند سال 97 در حال آماده سازی و مهیا کردن فضا برای این فعالیت ها بوده ایم. این مدرسه فعالیت خود را در دو رشته و برگزاری چند کلاس کوتاه مدت از تیر ماه سال 98 آغاز کرده که اطلاع رسانی های لازم هم در این زمینه انجام شده است اما به طور کلی فعالیت اصلی این مدرسه از بهار و تابستان سال 99 شروع خواهد شد.

برنامه ما در این مدرسه مهارتی آن است که دوره هایی متناسب با رشته تعریف کنیم. همچنین رشته انیمیشن از سه قسمت پیش تولید، تولید و پس تولید تشکیل شده است. پیش تولید رشته انیمیشن شامل محتوا، فیلم نامه و سایر موارد است، بخش تولید دربردارنده طراحی کارکتر و انیمیت است و بخش پس تولید هم شامل فروش، بازار های مربوط و محصولات جانبی است؛ که درحال حاضر بیشتر دوره های ما به صورت تولیدی است.

طراحی کاراکتر ضعف هنرهای دیجیتال ایرانی است

یکی از مهم ترین ضعف های موجود در هنر های دیجیتال طراحی کاراکتر بوده به این معنا که کارکتر باید به گونه ای طراحی شود که بتواند با کودکان ونوجوانان ارتباط خوبی برقرار کند. لذا ما در اولین قدم سعی کرده ایم از افرادی که به نوعی از نخبه های صنایع خلاق هستند استفاده کنیم تا بتوانند تجربیات خود را به متقاضیان منتقل کنند.

با توجه به این موضوع که دانشگاه آزاد متولی این مدارس بوده این شبهه ایجاد می‌شود که فقط دانشجویان دانشگاه آزاد می توانند در این کلاس ها شرکت کنند، به طور کلی چه افرادی می توانند در این مدارس ثبت نام و در کلاس های آموزشی و مهارتی این مدرسه شرکت کنند؟

با توجه به این موضوع که دانشگاه آزاد متولی این مدارس است؛ برای دانشجویان این دانشگاه امتیازاتی را در نظر گرفته ایم که می توان به تخفیف های ویژه اشاره کرد. اما به این معنا نیست که سایر دانشجویان و علاقه مندان نمی توانند در این کلاس ها شرکت کنند بلکه همه دانشجویان می توانند در این دوره های مهارتی شرکت کنند و با هنر های دیجیتالی آشنا شوند. پیشنهاد من این است که افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه در یکی از دوره های مهارتی مدرسه صنایع خلاق شرکت کنند.

تخفیف ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد برای شرکت در دوره‌های مدارس خلاق

در این مدارس افرادی هستند که به علاقه مندان مشاوره می دهند؛ همچنین این پتانسیل وجود دارد دانشجویان پیش از آغاز دوره آموزشی، در جلسات معارفه که به صورت رایگان برگزار می شود شرکت کنند تا با کلاس ها آشنا شوند و در صورت تمایل ثبت نام کنند. این دوره های مهارتی و آموزشی برای دانشجویان خاصی نیست و همه دانشجویان از هر رشته ای که علاقه مند به هنر های دیجیتال هستند می توانند در این کلاس ها شرکت کنند. حتی افرادی که تحصیلات آکادمیک ندارند یا دانش آموزان مقطع متوسطه هستند هم می توانند در این دوره ها شرکت کنند.

با توجه به نوع کلاس ها هزینه های شرکت در این دوره های آموزشی و مهارتی متفاوت است تلاش می کنیم به این موضوع نگاه تجاری نداشته باشیم. علاقه مندان حتما به سایت creative-sch.ir و صفحات ما در فضای مجازی مراجعه کنند تا از دوره های آموزشی و تخفیف ها مطلع شوند. به طور مثال هزینه کلاس انیمیت سه‌بعدی استاد بهروزی 900 هزار تومان بود. یکی از امتیازات شرکت در این کلاس های آموزشی برای دانشجویان دانشگاه آزاد تقسیط هزینه های آن است به این صورت که دانشجویان می توانند هزینه های شرکت در این کلاس ها را در چهار الی پنج مرحله پرداخت کنند. دانشجویانی هم که تمایل دارند هزینه ها را به صورت نقدی پرداخت کنند از تخفیف های 15 الی 20 درصدی ما برخوردار خواهند شد.

اعطای گواهینامه مورد تأیید دانشگاه آزاد به شرکت کنندگان دوره‌های مهارتی

دانشجویان و علاقه مندانی که در این کلاس های آموزشی و مهارتی شرکت می کنند در پایان دوره چه مدرکی دریافت می کنند؟

فعلا به دانشجویان و علاقه مندانی که در این کلاس ها شرکت می کنند گواهینامه پایان دوره با تأیید دانشگاه آزاد اسلامی داده می شود، البته در تلاش هستیم که بتوانیم دوره های کاردانی هم برگزار کنیم که در صورت انجام می توانیم شاهد نتایج بسیار مطلوبی باشیم.

بسیاری از افرادی که در این مدرسه ثبت نام خواهند کرد، می خواهند وارد بازار کار شوند. برنامه مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق برای این دغدغه دانشجویان چیست؟

ما در این مدرسه مهارتی سه دپارتمان را تشکیل داده ایم، اول دپارتمان آموزشی و دیگری دپارتمان تولید و کارورزی است. طبق صحبت های انجام شده قرار است که فضایی را در اختیار تیم های تواید قرار دهیم به شرط آنکه نیروی کار را از بین افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند انتخاب کنند تا این افراد هم بتوانند وارد بازار کار شوند. تلاش ما این است که پروژه هایی را طراحی کنیم تا دانشجویان وعلاقه مندان درگیر کار شوند. به طور کلی پایه و اساس مدرسه مهارتی خلاق تبدیل شدن به نمونه ای از شکل گیری صنعت است. لازمه یک صنعت این است که دانشگاه به عنوان یک مرکز آموزشی با بازار به عنوان عرصه تولید در ارتباط باشند و تلاش کرده ایم این امر را در مدرسه مهارتی صنایع خلاق اجرا کنیم.

از دیگر دپارتمان های موجود در این مدرسه مهارتی که در حال حاضر اقدامی در این راستا انجام نشده ولی در دستور کار خود قرار داده ایم، جذب سرمایه است. به این معنا که سرمایه گذاران بدون هیچ مشکلی سرمایه خود را در اختیار این مجموعه و عرصه فرهنگی قرار دهند؛ لذا از افرادی که در این زمینه تخصص کامل دارند دعوت می کنیم با تیم های تولید ما دوره هایی را بگذرانند تا بتوانند سرمایه گذاران را در زمینه سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه، قانع کنند.

با توجه به این موضوع که مدرسه مهارتی صنایع خلاق فعالیت خود را در زمینه پویانمایی و انیمیشن آغاز کرده، آیا فعالیت در سایر رشته های دیگر را در دستور کار دارید؟

بله قطعا این امر را در دستور کار خود قرار داده ایم. در حال حاضر ما در زمینه انیمیشن و زیر مجموعه انیمیشن فعالیت می کنیم. به طور مثال ما در این مجموعه در حال تدارک سالنی را برای فیلم سازی و جلوه های ویژه هستیم. بحث گرافیک از مهم ترین دغدغه های ما بوده و براساس صحبت های انجام شده در نظر داریم رشته گرافیک را ایجاد کنیم. همچنین موشن گرافیک از دیگر رشته هایی است که در حال فعالیت در آن هستیم و قرار است در دوره زمستان این دوره را برگزار کنیم. علاوه بر موارد نام برده شده انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی، مستند و فیلم سازی هم از دیگر برنامه های مجموعه است.

یکی از دغدغه های دکتر طهرانچی در اوایل فعالیت‌شان در ارتباط با مباحث فرهنگی بود و این موضوع را در اولویت کار خود قرار دادند. درحال حاضر در مدارس مهارتی صنایع خلاق چه میزان به دغدغه های فرهنگی توجه می شود و چقدر می تواند در اعطلای فرهنگ در دانشگاه اثر گذار است؟

قطعا تأثیر گذار خواهد بود زیرا صنایع خلاق رابطه بسیار نزدیکی با صنایع فرهنگی دارد. اگر بخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم باید در درجه اول کار مهندسی فرهنگی انجام دهیم؛ یعنی زیر ساخت ها آماده باشند. ما در این بررسی هایی که انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که کار فرهنگی نیازمند آموزش های اولیه در عرصه های مختلف است. فرهنگ یک پازل است و سایر مجموعه های دیگر باید در کنار هم قرار گیرند تا این پازل تکمیل شود. شخصا به عنوان فردی که دغدغه انجام کار فرهنگی را داشته ام طبق بررسی های انجام شده احساس کردم که کار فرهنگی نیاز به چرخه آموزش، تولید، جذب سرمایه و سرمایه گذار دارد تا یک کار فرهنگی انجام شود.

در حال حاضر فعالیتی که به کمک دانشگاه آزاد آغاز کرده ایم آن است که به بحث صنایع خلاق به خصوص هنر های دیجیتال توجه بسیاری شود در غیر این صورت هیچ وقت نمی توانیم یک کار فرهنگی تأثیر گذار را انجام دهیم؛ لذا ما در وحله اول به بحث آموزش پرداختیم زیرا افراد بسیاری علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند ولی فضای مناسبی برای آموزش در اختیار ندارند. دانشگاه ها صرفا آموزش محور هستند و این امر کافی نیست، همچنین اساتیدی که در این مجموعه فعالیت می کنند مسلط به کار تولید هستند. در واقع مجموعه ما می تواند یک مکمل برای دانشجویان هنر باشد به این معنا که با شرکت و گذراندن این دوره ها علاوه بر دریافت مدرک، مهارت هم فرا می گیرند و بیشترین توجه ما هم به مهارت آموزی است.

دانشجویانی هستند که مدرک کارشناسی ارشد رشته گرافیک دارند ولی باید در این کلاس ها شرکت کنند تا با نرم افزار ها آشنا شوند. زمانی که امر آموزش به گونه مناسب انجام شد می توان کار فرهنگی انجام داد، افراد بسیاری با در اختیار داشتن مدرک نمی توانند وارد بازار کار شوند لذا مدرک نمی تواند شغل ودرآمد زایی ایجاد کند. به همین دلیل شعار مدرسه مهارتی صنایع خلاق کار حرفه ای و اشتغال زایی است.

در حوزه کارکتر سازی آیا فعالیتی جهت ساخت شخصیت های ایرانی و اسلامی خواهید داشت؟

یکی از برنامه های جدی ما طراحی کارکتر های ایرانی و اسلامی است که باید در این زمینه هم اقداماتی انجام داد.

زمان و روزهای برگزاری دوره های آموزشی به چه صورتی است؟

سعی ما بیشتر آن بوده که دوره های پاییز و زمستان بعد ظهر ها برگزار شود؛ حتی تعدادی از استادان ما در مجموعه مستقر هستند. فضایی که برای کار در نظر گرفته شده بزرگ و دارای قابلیت های بسیاری است چرا که فضای هنر نمی تواند اداری باشد. البته در نظر داریم شعبه های دیگر این مدرسه را در مرکز راه انداری کنیم. یکی دیگر از برنامه های جدی ما برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی آنلاین است که قرار هست از ترم زمستان این امر هم انجام شود.

با توجه به این موضوع که دوره اول ثبت نام و شرکت در این مدرسه مهارتی از تیر ماه آغاز شده، در نظر دارید چه تعداد مهارت آموز برای دوره بعدی جذب کنید؟

در زمستان چهار الی پنج دوره ، بهار سال 99 هم هفت الی هشت دوره و در تابستان هم ده تا دوازده دوره برگزار خواهد شد. میانگین تعداد هنرجویان در هر دوره 10 الی 15 نفر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056250

وب گردی

وب گردی