لایحه بودجه ۹۹ اقتصاد کشور را به بن بست می‌کشاند

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشتند: با توجه به اینکه لایحه بودجه ۹۹، اقتصاد کشور را با بن‌بست و بحران مواجه خواهد کرد، از دولت خواستاریم این لایحه را بازپس بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور درباره لایحه بودجه ۹۹ اقتصاد کشور نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه منتشر کرد.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: درحالی که وجود اشکالات ساختاری و اساسی بودجه کشور به‌ویژه در بخش منابع درآمدی و هزینه‌ها و همچنین تحریم‌های بی‌سابقه، لزوم اصلاح نظام بودجه نویسی کشور را دو چندان کرده بود، لایحه بودجه ۹۹ نشان داد تقریباً هیچ اصلاحی در این باره انجام نشده است، این در حالی است که شما بار‌ها در رسانه‌ها ادعای اصلاح بودجه کشور را مطرح کرده‌اید.

دانشجویان در این نامه بیان کردند: در حالی سازمان برنامه و بودجه بعد از تذکر رهبر معظم انقلاب در مورد اصلاح ساختاری بودجه، گزارشی را تحت عنوان «چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت» منتشر کرده و بخش گسترده‌ای از آن را به درآمدزایی پایدار اختصاص داده بود، افزایش بی‌سابقه انتشار اوراق در لایحه بودجه ۹۹ نشان می‌دهد سخن از درآمدزایی پایدار توسط سازمان متبوع شما ادعایی بیش نبوده است. فارغ از ابهامات فراوان درباره انتشار این اوراق، افزایش غیر متعارف انتشار اوراق، کشور را در آینده نزدیک با خطر بحران بدهی روبرو خواهد کرد که افزایش رو به رشد بدهی دولت به بانک مرکزی و همچنین شاخص‌های نسبت بدهی به GDP گویای این مطلب است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اشکال اساسی دیگر بودجه، استقراض از صندوق توسعه ملی است، در حالی که هدف اصلی تشکیل صندوق توسعه ملی رهایی بودجه از نفت بوده و دولت نیز بار‌ها شعار استقلال بودجه از نفت را مطرح کرده است. کاهش ۱۶درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی و انتقال آن به بودجه عمومی کشور به چه معناست؟ این در حالی است که با توجه به بیش‌برآوردی درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه ۹۹ و کسری قطعی بودجه، درخواست برداشت بیشتر دولت از این صندوق با توجه به رویه فعلی بسیار محتمل است.

در نامه اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل آمده است: سال گذشته با وجود پیش‌بینی تحریم‌های نفتی در سال ۹۸، دولت میزان فروش نفت در لایحه بودجه ۹۸ را یک‌ونیم میلیون بشکه در روز اعلام کرد. با ورود به سال ۹۸ و بعد از آن‌که فروش نفت به حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد، دولت در خردادماه با ادعای کسری بودجه، مجوز انتشار ۳۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را از شورای عالی هماهنگی اقتصاد دریافت کرد. امسال نیز در حالی که به اذعان مسئولان ارشد دولتی فروش نفت در مضیقه‌ای بی‌سابقه قرار گرفته است، دولت در اقدامی عجیب، فروش نفت در سال ۹۹ را یک میلیون بشکه اعلام کرده است.

در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: در این رابطه به نظر می‌رسد با وجود آن‌که دولت از واقعیت فروش نفت مطلع است، در نظر دارد تا با بیش ‌رآوردی درآمد‌های نفتی و افزایش کسری بودجه با توجه به واقعیت سال آینده، زمینه لازم برای دست‌درازی بیشتر به صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق بیشتر را با سوءاستفاده از ظرفیت شورای عالی هماهنگی اقتصاد فراهم آورد که این مسئله عملاً حقوق مجلس شورای اسلامی را در بررسی و تصویب بودجه زیر سؤال خواهد برد.

دانشجویان در نامه به نوبخت تأکید کردند: با وجود آن‌که در گزارش «چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت» منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه، به جلوگیری از فرار‌های مالیاتی، حذف معافیت‌های بی‌مورد، استقرار مالیات بر مجموع درآمد خانوار و مالیات بر عایدی سرمایه اشاره شده و همچنین کارشناسان اقتصادی و مراکز پژوهشی بر این موارد صحه گذاشته‌اند؛ اما در کمال ناباوری هیچ نشانی از این اصلاحات در لایحه بودجه ۹۹ مشاهده نمی‌شود. همان‌طور که در گزارش مذکور آمده است چنین پایه‌های مالیاتی هوشمندانه علاوه بر آنکه درآمد‌های دولت را افزایش داده و به رونق اقتصادی نیز منجر می‌شود، می‌تواند اشراف اطلاعاتی دولت را برای کارآمدتر کردن یارانه‌ها نیز افزایش دهد.

در بخش پایانی این نامه آمده است: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از دولت می‌خواهد با توجه به آنکه لایحه بودجه ۹۹، اقتصاد کشور را با بن‌بست و بحران مواجه خواهد کرد، این لایحه بازپس گرفته شود و نسبت به آنچه در برخی گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس آمده، به اصلاح لایحه بودجه ۹۹ در حوزه‌ای درآمدزایی پایدار و هزینه کرد کارا همراه با شفافیت بودجه اقدام کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056254

وب گردی

وب گردی