کلینیک دام‌‌‌‌‌پزشکی در واحد بجنورد راه‌اندازی می‌شود/ درآمدزایی 50 میلیونی از آزمایشگاه گیاه پزشکیِ واحد

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: از طریق خدمات‌‌‌‌‌‌‌رسانی که مرکز تحقیقات برق ما به سازمان‌‌‌ها و ارگان‌‌های دیگر داشته 200 میلیون تومان و از طریق فعالیت‌‌‌‌های مربوط به آزمایشگاه گیاه‌‌‌پزشکی 50 میلیون تومان درآمدزایی داشتیم.

محمد نصیری معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکانات آموزشی و پژوهشی موجود در واحدهای دانشگاهی استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر، یک مرکز تحقیقاتی در خصوص برق و فناوری‌‌‌های مربوط به آن داریم و با توجه به تعداد دانشجویانی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این رشته داریم ظرفیت لازم برای فعالیت در این حوزه وجود دارد.

وی تشریح کرد: آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در خصوص کشت بافت و موضوع کشاورزی و گیاه‌‌‌پزشکی داریم که به صورت کلینیک فعالیت دارد و تنها کلینیک کشاورزی و گیاه‌‌پزشکی در سطح استان متعلق به ماست همچنین یک کلینیک دام‌‌‌‌‌پزشکی داریم که به زودی در واحد بجنورد راه‌‌اندازی خواهد شد. بیشتر آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های فعال ما در سطح استان به آزمایشگاه یکپارچه ساها متصل هستند.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد خاطرنشان کرد: یک آزمایشگاه تخصصی در خصوص پتروشیمی در واحد بجنورد داریم که در زمینه امور تخصصی شیمی فعالیت دارد و با ارگان‌‌ها و سازمان‌‌‌های مختلف همکاری دارد. از طریق خدمات‌‌‌‌‌‌‌رسانی که مرکز تحقیقات برق ما به سازمان‌‌‌ها و ارگان‌‌های دیگر داشته 200 میلیون تومان و از طریق فعالیت‌‌‌‌های مربوط به آزمایشگاه گیاه‌‌‌پزشکی 50 میلیون تومان درآمدزایی داشتیم.

وی درباره مشکلات پژوهشگران دانشگاه آزاد برای استفاده از امکانات آزمایشگاهی موجود تصریح کرد: پژوهشگران ما برای جلوگیری از بروکراسی اداری و دریافت امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی می‌‌‌توانند به سامانه ساها مراجعه کنند و از کلیه امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد بهره‌‌‌مند شوند. تخفیف استفاده از این امکانات به دانشجویان دانشگاه آزاد و واحدهای استانی به طور خاص و برمبنای قوانین سازمان مرکزی لحاظ می‌‌‌شود.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اظهار کرد: مهم‌‌‌ترین معضل پژوهشگران در دانشگاه آزاد، کمبود بودجه و نقدینگی است. با توجه به برنامه محور شدن بودجه در دانشگاه آزاد و مشخص شدن سهم پژوهش در این امر حل مسائل پژوهشگران هم آسان خواهد شد.

وی گفت: در قوانین و مقررات ارزیابی کارکنان دستگاه‌‌‌ها مانند قانون مدیریت خدمات کشوری، توجه زیادی به آموزش کارکنان شده اما نوآوری، خلاقیت، پژوهش و کارآفرینی جایگاه اندکی دارد. متأسفانه در دانشگاه‌‌‌‌‌ها نیز با تعیین حداقل موظفی حق‌‌التدریس، وقت بسیاری از استادان صرف فرآیند آموزش می‌‌‌‌شود. جالب است بدانیم تعدادی از سازمان‌‌‌های موفق دنیا، الزاماتی برای نوآوری کارکنان دارند و حتی هر کارمند بودجه مشخصی برای آزمایش ایده‌‌‌‌‌های خود دارد.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد خاطرنشان کرد: موارد زیادی در کشور وجود دارد که حاکی از انجام تحقیقات تکراری از یک طرف و به نتیجه نرسیدن یک تحقیق به دلیل انجام نشدن تحقیقات مکمل به موازات و یا در راستای پژوهش‌‌‌های قبلی از طرف دیگر است. آنچه مسلم است، ساختارهایی باید تدوین شود تا ضمن رسیدن هر تحقیق به نتایج قابل قبول، نتیجه کارهای انجام شده به حرکت در جهت اهداف سازمان و کشور منجر شود.

وی درباره توسعه پژوهش در کشور تاکید کرد: راه حل توسعه پژوهش در کشور، اضافه کردن سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی برای ساماندهی پژوهشگران، مدیریت بر آنان و تشخیص صلاحیت نیست بلکه، تغییر نگاه‌‌‌ها، ظرفیت‌‌‌‌‌سازی و تشکیل شبکه‌‌‌های پژوهشی کارآمد، اشتراک اطلاعات و بانک‌‌های اطلاعاتی، تدوین شاخص‌‌های ارزیابی، تسهیل فرآیندهای مدیریت پروژههای پژوهشی، حمایت تجهیزاتی و امکاناتی از پژوهشگران، تسهیل اجرای به موقع قراردادهای پژوهشی و تدوین فرآیندهای بهره‌‌برداری از نتایج تحقیقات می‌‌تواند جز راه حل‌‌‌‌‌های بهبود وضع موجود باشد.

نصیری درباره چالش‌‌‌های عمده پژوهش در کشور گفت: بی‌‌توجهی و بی‌‌‌اعتمادی مدیران به یافته‌‌‌های پژوهشی و نامشخص بودن و بهره نبردن از نتایج پژوهش از مسائل و چالش‌‌‌های عمده در زمینه پژوهش در ایران است. ضعف ارتباطات که وجه مشخص آن نامطلوب بودن ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه، ضعف ارتباط با دنیای پویای علم و فن‌‌‌آوری، ضعف مفرط پایگاه‌‌های اطلاعات و نظام اطلاع‌‌‌رسانی و مانند آن است را می‌‌‌توان از دیگر مشکلات پژوهش در ایران دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056259

وب گردی

وب گردی