شگرد کلاهبرداران در فروش صندلی‌های پزشکی دانشگاه آزاد

رئیس مرکز امور حقوقی دانشگاه آزاد با اشاره به شگردهای کلاهبرداران در موضوع صندلی فروشی در دانشگاه آزاد گفت: در همین رابطه موردی داشتیم که فرد کلاهبردار ۱ میلیارد تومان پول گرفته بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید حسین طباطبایی رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح جزییات شناسایی باند جعل مدارک و فروش صندلی پزشکی در این دانشگاه اظهار کرد: کشف این باند از ناحیه دانشگاه صورت گرفته و ما در حال حاضر شاکی پرونده هستیم.

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در مورد مدارک جعلی و تقلب های این چنینی تا زمانی که کار به دانشگاه کشیده نشود، قطعا دانشگاه در جریان قرار نمی گیرد اما به محض آنکه اولین استعلام از دانشگاه صورت بگیرد، سیستم های هوشمند درون دانشگاه متوجه می شوند و ردیابی خواهند کرد. در نهایت این موضوع به دستور بازپرس به ضابط ارجاع داده می شود که این ضابط می تواند نیروی انتظامی باشد یا وزارت اطلاعات.

طباطبایی تعداد افرادی که به جعل مدارک دانشگاه آزاد اقدام کرده اند را «خیلی زیاد» عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد برادر بزرگ نظام آموزش عالی است و در واقع سهم بزرگ تر این مجموعه (آموزش عالی) متعلق به دانشگاه آزاد است؛ بنابراین در این گستره بزرگ احتمال هر تخلفی وجود دارد ولی ما تمام تمرکز خود را بر این گذاشته ایم که در دانشگاه این اتفاق نیفتد.

استقرار سامانه های هوشمند برای مقابله با جعل

وی در ادامه با اشاره به استقرار سامانه های هوشمند امنیتی و دقیق در دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه ها، احتمال جعل و تقلب مدارک در دانشگاه بسیار کاهش یافته و حتی می‌توان گفت به صفر نزدیک شده است؛ یعنی نمی شود مدرکی جعلی باشد و به دانشگاه آزاد بیاید و ما استعلام کنیم ولی متوجه نشویم.

برخی مدارک جعلی اند اما درخواست استعلامی به دانشگاه نمی رسد

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد افزود: البته در بسیاری از موارد خیلی از این مدارک از دانشگاه مورد استعلام قرار نگرفته است؛ یعنی فردی مدرکش را جعل کرده و آن را به سازمان و یا شرکتی ارائه داده ولی هیچ وقت برای تایید آن مدرک، استعلامی از دانشگاه آزاد گرفته نشده است.

مدارک جعلی در دانشگاه آزاد شناسایی می شوند

این مقام مسئول دانشگاه آزاد ادامه داد: امروز هر مدرکی خارج از سیکل دقیق قانونی دانشگاه اخذ شده باشد و یا حتی بخشی از آن قانونی نباشد، از طریق سامانه های هوشمند دانشگاه رد می شود و استعلام آن مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

به سراغ جاعلان رفتیم/هماهنگی با دادسرای امنیت و وزارت اطلاعات

وی با اشاره به تغییر رویه مقابله با جعل مدارک در دانشگاه آزاد از ۲ سال و نیم گذشته گفت: سابقا اگر فردی مدرکی جعلی به دانشگاه ارائه می داد، از او شکایت می کردند اما از دو سال و نیم گذشته فرایند مقابله با جعل مدرک را توسعه دادیم و ریشه ای تر به آن پرداخته ایم؛ به طوری که به سراغ «جاعلان» رفتیم و با دادسرای امنیت، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات هماهنگ شدیم. بنابراین اگر به هر مورد مشکوکی برخورد کنیم، بلافاصله شبکه های جاعل شناسایی و منهدم می شوند.

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اضافه کرد: به واسطه این هماهنگی ایجاد شده میان دانشگاه و دستگاه های امنیتی و قضایی، انبوهی از مدارک جعلی دیگر از جمله شناسنامه جعلی، پاسپورت و کارت ملی دیپلم و ... کشف شده است.

از جعل ریز نمرات تا جعل دیپلم!

طباطبایی در پاسخ به این سوال که در دانشگاه آزاد چه مواردی از جعل شناسایی شده است؟ تصریح کرد: جعل ریز نمرات و مدرک پایه (دیپلم) از مواردی است که شناسایی شده است. به طور مثال فرد با دیپلم جعلی به دانشگاه آزاد می آید و شروع به تحصیل می کند، دانشگاه آزاد در فرایندی صحت این مدرک را استعلام می کند و بلافاصله با او برخورد می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع فروش صندلی های پزشکی دانشگاه آزاد، دانشجویان در کلاس ها مستقر شده اند و یا قبل از آن این شناسایی صورت گرفته است؟ گفت: نخیر، در ارتباط با شخصی که خودم در جریان آن هستم، لزوما اینطور نبوده که طرف رسما در دانشگاه مشغول به تحصیل شده باشد. روند به این صورت است که فرد کلاهبردار با شگردهای خاصی، پول را می گیرد؛ با اطلاعاتی که کسب کرده به او می گوید تو به فلان کلاس می روی و فعلا اسمت در لیست استاد نیست و تا آخر ترم، کارت انجام خواهد شد. طرف مقابل هم فکر می کند قبول شده ولی در امتحان پایان ترم مشخص می شود که فرد اصلا در دانشگاه پذیرفته نشده است.

کلاهبرداری از طریق ثبت نام در تکمیل ظرفیت

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد به دلیل رقابت جدی در رشته های پزشکی، بحث کلاهبرداری هم بیشتر در فروش صندلی های پزشکی است، گفت: یک مدل دیگر از کلاهبرداری که سابقا با آن مواجه شدیم، این بود که کلاهبردار به فرد می گوید: «در رشته های غیر از پزشکی صندلی خالی برایت فراهم می کنیم». پس از آن مشخصات فرد را می گیرد و در تکمیل ظرفیت ثبت نام می کند و با رتبه و ترازی که فرد کسب کرده، جایی را انتخاب می کند که احتمال قبولی اش وجود دارد و در نهایت فرد با مراجعه به سیستم می بیند که قبول شده است. در اینجا روال کار قانونی است اما در واقع کلاهبرداری صورت گرفته و پول کلانی رد و بدل شده است؛ در حالی که اگر خود فرد (داوطلب) هم همین کار را می کرد قبول می شد.

رقم یک میلیاردی برای فروش صندلی پزشکی آزاد!

طباطبایی درباره رقم هایی که افراد سودجو در ارتباط با فروش صندلی پزشکی و یا جعل مدارک دریافت کرده اند، گفت: ارقام متنوع است؛ کلاهبردار مشتری خودش را ارزیابی می کند و از ۱۰ و ۲۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان از فرد دریافت می کند. حتی در موضوع فروش صندلی پزشکی موردی داشتیم که فرد کلاهبردار ۱ میلیارد تومان پول گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه قربانیان این فرایند، مقصر و شریک جرم هستند، تصریح کرد: فقط فرد جاعل مجرم نیست، بلکه درخواست کنندگان نیز مجرم هستند و مجازات می شوند؛ قاعدتا اگر فردی بخواهد فرایند رسمی و تعریف شده ورود به دانشگاه را کنار بگذارد و فرایند غیر مشروع وارد دانشگاه شود، مجرم است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1056277

وب گردی

وب گردی