مدرسه زیست‌پزشکی تأسیس می‌‌‌‌‌شود/  فعالیت 14 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران

دکتر سید علی ابطحی گفت: ایجاد مدارس زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی در مجموعه سما دانشگاه آزاد با همکاری واحد علوم پزشکی، منجر به آشنایی دقیق و مستقیم دانش‌‌‌آموزان با امور پزشکی، تجهیزات و آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌های مرتبط خواهد شد.

سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاسیس مدرسه زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی در مجموعه سما دانشگاه آزاد با همکاری واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: ایجاد مدارس متصل به دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم پزشکی در کشور؛ از گذشته وجود داشته و در دوران قبل از انقلاب هم دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌هایی مثل علوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی شیراز مدارسی متصل به خود داشتند که در ورود دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان به رشته پزشکی و تربیت پزشک نقش ویژه‌‌‌‌ای داشتند.

وی تشریح کرد: بدون تردید، ایجاد مدارس زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی در مجموعه سما دانشگاه آزاد با همکاری واحد علوم پزشکی، به آشنایی دقیق و مستقیم دانش‌‌‌آموزان با امور پزشکی، تجهیزات و آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌های مرتبط منجر خواهد شد. حضور دانش‌‌‌آموزان علاقه‌‌‌مند به تحصیل در رشته پزشکی در مدارس زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی سما منجر به تربیت دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزانی خواهد شد که با مبانی اولیه پزشکی، عفونت، میکروب و چگونگی روند درمان بیماری‌‌‌‌های مختلف آشنا شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی و استادان علوم پزشکی دانشگاه آزاد هم در این مدرسه همراه با معلمان مرتبط با مدارس سما به تربیت و تدریس دانش‌‌‌‌آموران رشته‌‌‌های تجربی می پردازند.

ابطحی درباره امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی که در دانشکده‌‌‌‌‌‌‌های علوم‌‌‌پزشکی واحد تهران وجود دارد اظهار کرد: بیشتر آزمایشگاه‌‌‌‌هایی که در واحد علوم پزشکی وجود دارد دارای امکانات و تجهیزات مناسبی بوده و 14 مرکز تحقیقاتی داریم که دارای دستاوردهای چشمگیری بودند.

وی تاکید کرد: مراکز تحقیقاتی ما با بخش صنعت و بیرون از دانشگاه هم تعاملات گسترده‌‌‌‌‌‌ای دارند. از جمله مراکز تحقیقاتی فعال ما مرکز تحقیقات دندان‌‌‌‌پزشکی است که در زمینه تولید مواد دندان‌‌‌‌پزشکی فعالیت دارند و دستاوردها و تولیدات مناسبی را تا به امروز عرضه کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: در حال حاضر، 60 آزمایشگاه در مجموعه دانشکده‌‌‌‌‌‌های علوم پزشکی استان تهران داریم که امکانات مناسبی را در اختیار دانشجویان علوم پزشکی گذاشتیم. تجهیزاتی که در اختیار داریم برگرفته از مدرنترین دستگاه‌‌‌‌‌های آزمایشگاهی بوده که با امکانات موجود در آزمایشگاه‌‌‌‌‌های مربوط به دانشگاه‌‌‌های مطرح کشور برابری دارد.

ابطحی یادآور شد: در واحد علوم پزشکی تهران موفق شدیم تا طرح نظام موضوعات را با همکاری واحد تهران غرب و با موضوع سلامت عملی کنیم به این ترتیب؛ به طور رسمی وارد اجرایی شدن طرح پایش شدیم.

وی درباره اهمیت پژوهش در نظام سلامت خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نظام‌های سلامت به دلیل تغییرات مختلفی که در جوامع انسانی از جمله رشد جمعیت، تغییرات هرم جمعیتی و گرایش به سمت سالمندی، ظهور بیماری‌های جدید، ورود فناوری‌های جدید، گرایش به سمت تخصصی شدن خدمات سلامت اتفاق افتاده است به نظام‌های کاملاً پیچیده‌ای تبدیل شده‌اند. این پیچیدگی ساختاری، نظام‌های سلامت را با انبوهی از چالش‌ها و مسائل مدیریتی مواجه ساخته است. در این‌بین، پژوهش می‌تواند نقش بسزایی را از طریق تولید دانش، اطلاع‌رسانی و ارائه رهنمود در راستای حل مشکلات نظام سلامت ایفا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: کاربرد تحقیقات و پژوهش در حوزه سلامت گسترده و وسیع است. پیشرفت‌های اخیر در حوزه علوم پزشکی اعم از روش‌های نوین درمانی، تجهیزات و تولیدات دارویی از دستاوردهای همین تحقیقات علمی است. توجه به امر تحقیق و پژوهش که بیشتر مواقع در کشور ما بی‌اهمیت و ناچیز تلقی می‌شود، یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌‌‌‌شود. اصولاً هر نوع پیشرفت و توسعه‌ای ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش‌های تحقیق و توسعه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056297

وب گردی

وب گردی