گروه «فناوری مالی افق ویرا» آغاز به کار کرد/ افق ویرا پل ارتباطی جدید میان صنعت و دانشگاه

شرکت دانش بنیان "فناوری مالی افق ویرا" با هدف ایجاد پل های ارتباطی جدید میان صنعت و دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری ایسکانیوز، این روزها دشمنان ایران با چرخش چرخ تحریم اقتصاد کشورمان را هدف گرفته‌اند و به دنبال آن بودند تا شکست ایران را در این کارزار به نظاره بنشینند، اما توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید و سیاست‌های که در این راستا به اجرا گذاشته شد، مانع از بحرانی شدن اقتصاد ایران شد و به دشمنان نشان داد که آنان از این مسیر نیز نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

یکی از روش‌های نوین و هم‌راستا با اهداف توسعه اقتصاد کشور، رونق کسب‌وکارهای نوین صنعت مالی است.

فین‌تک در سال‌های اخیر حوزه‌های متعدد خدمات مالی را متحول کرده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت استارت‌آپ‌های فناوری شناخته می‌شود.

فین‌تک‌ها به‌ کاربران خود امکان می‌دهند تا فرایندهایی همچون سرمایه‌گذاری، پرداخت و حتی دریافت وام را آسان‌تر انجام دهند.

از این رو هم‌زمان با آغاز به کارگروه «فن‌آوری مالی افق ویرا» با دکتر محمد یونسی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان افق ویرا به گفتگو نشسته‌ایم.

وی بر این باور است که فعالان این عرصه سعی دارند با حفظ امنیت پرداخت‌ها، این عملیات را ساده‌تر کرده و در زمان صرفه‌جویی کنند.

آنچه در پی می‌آید حاصل این گفتگو است:

فناوری‌های مالی یا فین تک چه معنایی در عرصه اقتصادی دارند و چرا مورد توجه قرار گرفته‌اند؟

فین‌تک یا فناوری‌های مالی (FinTech یا همان Financial technology) به صنعتی از دنیای اقتصاد اشاره دارد که سعی دارد با استفاده از تکنولوژی و راهکارهای نوین خدمات مالی را کارآمدتر و سهل‌تر کند.

باید در نظر داشته که این روزها مردم به خصوص نسل جوان از هر خدماتی مبتنی بر فناوری و خصوصاً اینترنت استقبال می‌کنند و انجام سریع‌تر کارها را با استفاده از گوشی‌های هوشمند و به کارگیری فناوری‌هایی همچون اینترنت، وب و اپلیکیشن‌ها، می‌پسندند.

استارتاپ‌ها و دیگر فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار به این نیاز و درخواست کاربران پی برده‌‌اند و سرمایه‌گذاری عظیمی روی آن انجام داده‌اند.

فین‌تک‌ها نیز به خاطر این رویکرد جدید به خدمات مالی شهرت یافته‌اند، بعلاوه این فناوری‌ها امکان جمع‌آوری کلان‌داده را نیز فراهم می‌کنند و تحلیل کلان‌داده‌های استخراج شده از خدمات فین‌تک می‌تواند منجر به طراحی و تولید محصول و خدمات دیگری شود که می‌تواند چرخه‌ی اقتصادی فناوری را تکمیل ‌کند.

با توجه به تعاریف که به آن اشاره کردید، ممکن است در مورد اهداف راه‌اندازی حوزه گروه «فن‌آوری مالی افق ویرا» توضیح بفرمایید؟

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری گروه «فناوری مالی افق ویرا» با هدف توسعه اقتصاد هوشمند و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید در این عرصه و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی آغاز به کار کرده است.

در این شرکت تعدادی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور و متخصصین اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حقوق، بیمه، بازاریابی، بازرگانی، مدیریت مالی و ... حضور دارند و این شرکت با حضور این افراد و تشکیل کمیته‌های تخصصی توانسته است ورودی قدرتمند در عرصه استارت‌آپ‌های مالی داشته باشد.

از جمله اهداف این استارت‌‌‌آپ‌ مالی که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده است، توسعه تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه و فناورانه و هدایت صاحبان سرمایه و ایده در چارچوب طرح‌های نوآورانه و بازار پذیر کسب‌وکار است.

بر این اساس یکی از مهم‌ترین اهداف این شرکت ارائه مشاوره تخصصی به صاحبان ایده‌های نوآورانه است که موضوعاتی چون اجرای طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی امکان‌سنجی FS، طرح کسب‌وکار BP، مدل کسب‌وکار BM، مشاوره و هدایت صاحبان سرمایه و ایده در چارچوب طرح‌های نوآورانه و بازار پذیر کسب و ارائه مشاوره‌های تخصصی به کارآفرینان را در برمی‌گیرد.

آیا فین تک‌ها انواع مختلف دارند یا خیر؟

بله فین تک‌ها در زیرمجموعه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند از جمله انجام امور مربوط به بیمه یا اینشورتک (InsureTech) یا رگ‌تک (RegTech) که در کمترین زمان ممکن کسب‌وکارها را منطبق بر قانون شکل می‌دهند و در نهایت هزینه را کاهش می‌دهند.

همچنین در حوزه‌هایی چون پرداخت و دیگر زمینه‌های که شامل ۹ زیرمجموعه می‌شود که فین تک ویرا نیز کار خود را با این ۹ زیرمجموعه آغاز کرده است.

البته یک قسمتی که اصطلاحاً شتاب‌دهنده نامیده می‌شود و تسهیل ارتباط بین دانش و صنعت را به عهده دارد در فین تک افق ویرا فعال شده است و ایده‌های تخصصی استارت‌آپ‌های نوین و تازه کار در کمیته تخصصی افق ویرا مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد و ایده‌های آنها را پخته و خروجی‌های آن را بررسی می‌کنند. حتی افق ویرا با بررسی این ایده‌ها سرمایه اولیه، جایگاه اجرا و آموزشی و سایر امکانات را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده و با ارائه معرفی‌نامه‌های مختلف و کسب مجوز از این شرکت‌ها تا ارائه محصول و ایده خدمت حمایت می‌کند.

شرکت شما آیا به افزایش رقابت‌پذیری کاربران خود بازارهای هدف نیز کمک می‌کند؟

البته، یکی از رویکردهای این شرکت افزایش توان رقابت‌پذیری در بازارهای هدف است. به این منظور ما مواردی چون جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، طراحی، مهندسی اصولی و تفصیلی پروژه‌های در دست اجرا و آتی سایر شرکت‌ها، تشکیل یا تأسیس و یا مشارکت در سایر شرکت‌ها، مؤسسات تولیدی، خدماتی، بازرگانی از طریق تعهد سهام شرکت‌های جدید و یا خرید و یا تعهد سهام شرکت‌های موجود در داخل و خارج از کشور را دیده‌ایم.

آیا رویکرد خارج از کشور هم دارید؟

بله اخذ نمایندگی از شرکت‌های داخلی و خارجی در حوزه فعالیت شرکت و ارائه خدمات پس از فروش آن و اعطای نمایندگی، عقد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری مشترک با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز، خریدوفروش کالاهای مجاز بازرگانی، تولید و توزیع کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، اخذ تسهیلات از بانک‌های دولتی و خصوصی، انجام کلیه امور مربوط به ترخیص کالا از گمرکات کشور، شرکت در مناقصات و مزایدات خصوصی و دولتی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و یا برگزاری نمایشگاه در داخل و خارج از کشور از اقداماتی است که به کاربران این فین تک اجازه می‌دهد تا در بازارهای خارج از کشور نیز فعالیت کرده و اهداف صادراتی را محقق کنند.

با توجه به اینکه این شرکت فعالیت‌های متعددی را در حوزه استارتاپی انجام می‌دهد آیا تجربیات خود را با سایر فعالین این حوزه به اشتراک می‌گذارید؟

البته این شرکت با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی و مالی در عصر حاضر، به تمام فعالین در این عرصه مشاوره در زمینه تشکیل و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و جذب فناوری‌های نوین، مشاوره می‌دهد. ما به این افراد به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن و افزایش دانش فنی بنگاه‌های اقتصادی را آموزش می‌دهیم و به طور کلی بخشی از فعالیت‌های این شرکت، در حوزه ارائه خدمات آموزشی به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک قرار دارد.

به این منظور با انجام خدمات پژوهشی، مطالعاتی و برگزاری سمینارها برای اشخاص و شرکت‌ها، طراحی، نظارت فنی و مشاوره، برگزاری رویدادهای ترویجی نوآوری، عضویت در کنفرانس‌ها و انجمن‌ها و شرکت با هدف کسب و تبادل اطلاعات تخصصی، همکاری و اشتراک مساعی با دیگر شرکت‌ها اعم از شرکت‌های مشاور و غیره، تحلیل‌های دقیقی در این زمینه به مشتاقان ارائه می‌دهد.

ارتباط و همکاری فین تک افق ویرا با بانک‌ها چگونه است؟

در نظر داشته باشید که پیشرفت استارت‌آپ‌های فین‌تک موجب شده است تا بانک‌های سنتی همه‌ی تلاش خود برای مشابهت با آنان به کار گیرند. درواقع آن‌ها هم به‌مرور خدمات فین‌تک مخصوص مصرف‌کننده را به خدمات خود اضافه کردند تا هرچه سریع‌تر با ساختارکنی استارت‌آپ‌ها مقابله کنند.

افق ویرا نیز به عنوان یک استارت‌آپ‌ مالی تلاش دارد تا به عنوان لایه ارتباطی بین بانک‌ها و مشتریان خود عمل کرده و امکان استفاده از خدمات بانک‌ها و بازارهای مالی را فراهم آورد.

در اهداف این شرکت خدماتی چون ارائه و تأمین مالی طرح‌های نوآورانه و سایر طرح‌ها از طریق دریافت وام و تسهیلات بانکی، بازار سرمایه و سایر روش‌های تأمین منابع مالی دیده شده است.

همچنین فین تک افق ویرا با حفظ امنیت پرداخت‌ها، این عملیات را ساده‌تر کرده و در زمان صرفه‌جویی کنند تا برای افرادی که علاقه دارند بر روی کسب‌وکار خاصی سرمایه‌گذاری کنند، بستری مطمئن آماده شود.

در مورد سرمایه‌گذاری جمعی نیز در شرکت توضیح دهید؟

افق ویرا با استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی Crowdfunding مدلی از یک بورس کوچک را راه‌اندازی کرده است و می‌تواند در موارد تخصصی هم وارد عمل شود. امیدواریم در سال‌های بعد با استفاده از ظرفیت عظیم دانشجویان و نخبگان کشور بتوانیم خدمات بسیار مطلوبی را در چارچوب فین تک‌ها به مردم کشورمان ارائه دهند و پلی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم. ایران در حوزه تولید دانش جزو کشورهای مطرح جهان است که امیدواریم با بسترسازی‌های لازم ارتباط این دانش به صنعت ایجاد شود و بتوانیم گامی را در این خصوص برداریم.

ارتباط با افق ویرا

آدرس : تهران، شهرک غرب، زرافشان شمالی، خیابان درخشان، کوچه دوم، گذر فروردین غربی، پلاک ۹، طبقه دوم.

تلفن : ۸۶۱۲۹۵۱۷-۰۲۱ – ۸۶۱۲۷۲۶۷-۰۲۱

ایمیل : info@fintechgroup.com

کد پستی : ۱۴۶۷۸۴۳۷۸۴

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری ایسکانیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر: 1056337

وب گردی

وب گردی