نمایندگان لایحه بودجه 99 را اصلاح کنند/ هشدار درباره پیامدهای گرانی گازوییل

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند: از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود که ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه 99 نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی از سراسر کشور در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را به لایحه بودجه ۹۹ دولت اعلام کردند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: در زمانی که کشور با بحران خصوصی سازی و تاراج اموال دولتی مواجه است دولت و معاونت برنامه و بودجه به طور ناباورانه‌ای میزان درآمد خود را از فروش اموال دولتی 50 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند در حالی‌که این برآورد در سال جاری، 4 هزار میلیارد تومان بوده و جای تعجب بسیاری است که این برآورد درآمد از درآمد نفت که به صورت غیرواقع بینانه‌ای محاسبه شده نیز حدود 2 هزار میلیارد تومان بیشتر است. این واگذاری عملا دست دولت را از داشتن سرمایه خالی می‌کند و عملا هیچ پشتوانه‌ای برای آن باقی نمی‌گذارد.

دانشجویان بسیجی در این نامه عنوان کردند: نوبخت از بودجه 99 به عنوان بودجه مقاومتی نام بردند در حالیکه در بودجه 99 میزان سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت از 36 درصه به 20 درصد کاهش پیدا کرده است و به عنوان قرض به منابع درآمدی دولت اضافه می گردد که عملا جزو منابع درآمدی نفتی محسوب می‌شود.(که حدود 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده است). از سوی دیگر میزان درآمد از فروش نفت حدود 48 هزار میلیارد تومان برآورد شده است(با احتساب فروش یک میلیون بشکه در روز با قیمت 50 دلار).

در بخش دیگری از این نامه آمده است: بخش درآمد نفتی نیز برداشت 3.4 میلیارد یورویی (معادل 53 هزار میلیارد تومان می‌شود) از صندوق توسعه ملی در قالب تبصره 4 لایحه بودجه است. مجموع درآمد دولت از نفت در بودجه 99 حدود 131 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که عملا با بیان جناب نوبخت فرسنگ‌ها تفاوت دارد. درآمد نفتی در لایحه بودجه 98 به صورت غیرواقع بینانه محاسبه شده است. در حال حاضر میزان فروش نفت حدود 300 هزار بشکه با قیمت بشکه‌ای 54 دلار است حال چگونه در بودجه 99 میزان فروش روزانه یک میلیون بشکه با قیمت 50 دلار برآورد شده است؟

در این نامه مطرح شده است: ثمره این برآورد درآمد واهی نفتی چیزی جز کسری بودجه و در مرحله بعد خلق نقدینگی و در نهایت تورم، افزایش فشار بر مردم، استفاده چندباره از صندوق توسعه ملی هیچ ثمره دیگری در پی ندارد. با این اوصاف وعده ایجاد اشتغال 1 میلیونی در سال 99 که توسط نوبخت بیان شد به جز وعده سرخرمنی بیش نخواهد بود کما اینکه تاکنون نیز چنین بوده است. تخصیص 10.5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی از کدام منبع واهی دولت در بودجه تامین می‌شود؟ احیانا از همان درآمدهای نفتی افسانه ای که بیان شد؟!

در بخش دیگری از این نامه آمده است: با فرض کاهش مصرف بنزین از 98 به 80 میلیون لیتر در روز که با توجه به آمار مصرف بنزین در یک ماه اخیر، منطقی به نظر می‌رسد. در نتیجه، میزان درآمد ناشی از فروش بنزین (63 میلیون لیتر سهمیه ای و 17 میلیون لیتر آزاد) حدود 52 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. بنابراین درآمد ناشی از فروش سایر فرآورده‌های نفتی در سال آینده باید حدود 25 هزار میلیارد تومان باشد و این در حالی است که درآمد در سال جاری حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده است. به همین دلیل، انتظار می‌رود قیمت فروش گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره در سال آینده دو برابر می‌شود و قطعا پس از آن باید منتظر افزایش قیمت اجناس و کالاها باشیم و آن وقت دیگر اتفاقات آتی در مقابل حوادث آبان 98 سوء‌تفاهم خواهد بود.

در بخش پایانی این نامه آمده است: با تمام مسائل و مشکلات بیان شده در لایحه بودجه 99 باید بیان شود که بسیاری از دوستان هنرپیشه و افراد حقیقی و حقوقی از دادن مالیات معاف شده و باید به این موضوع اشاره شود که آن‌ها صدای آبان 98 نبودند بلکه عاملان دردسر بودجه 99 هستند. با توجه به وضعیت نامتناسب بودجه 99 می‌توان گفت عملا این بودجه خلاف منویات مقام معظم رهبری و همچنین بیانیه گام دوم مبتنی بر متوازن سازی بودجه و کاهش وابستگی بودجه نسبت به نفت است. در نهایت از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود که ضمن مخالفت با کلیات این لایحه نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056350

وب گردی

وب گردی